veraa94 Skrevet 1. desember 2014 #21 Skrevet 1. desember 2014 Her spiser vi alltid biff med fløtegratinerte poteter, gode grønnsaker, rødvinssaus, soppstuing og foccacia/hvitløksbaguetter/nanbrød. Hvert eneste år får vi det travelt, men den tradisjonelle biffen må vi ha, så den hender seg at klokken blir både 22 og 23 før vi får satt oss til bords 1
Gjest rådyr Skrevet 1. desember 2014 #22 Skrevet 1. desember 2014 Vi smaker på julesilden og akevitten.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #23 Skrevet 1. desember 2014 Vi har helt vanlig mat, eller grandis lillejulfalten. Var vi ungene som tvang inn grandis som en protest mot alle skriveriende i avisen. Anonymous poster hash: 2aaae...717
Gjest Ive Lina Skrevet 1. desember 2014 #24 Skrevet 1. desember 2014 Helt vanlig middag på lille julaften - men litt ekstra kos foran TV på kvelden. Jeg har det som regel travelt med borddekking og koke grøt til riskrem julaften. Mannen elsker risgrøt så han pleier å snike til seg en skål på kvelden - resten lager jeg riskrem av før jeg legger meg. Liker at alt står klar til julaften morgen for da må jeg sette igang og forberede middagen julaften. Skal ha masse gjester julaften så det er mye som skal ordnes - men jeg elsker det
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #25 Skrevet 1. desember 2014 Hvis man først koker risengrynsgrøt lille julaften for å lage riskrem av til dessert julaften virker det noe unødvendig på meg å lage "helt vanlig middag" i tillegg? Er det ikke bedre å lage nok til at man kan ta en tallerken hver (siden mannen din spiser en porsjon likevel) og så spare seg bryet med å lage en middag til? Vel. Uansett ville jo TS ha tips om annen mat enn grøt, da, så det blir avsporing av trådens tema. Mitt tips til TS vil være enten kveldsmat med rundstykker/godt brød og første smak av alt julepålegg (slik flere har foreslått), med nylaget eggerøre. Eller noe helt annet enn julemat, feks en vegetarisk pastarett med friske tomater, urter og chili etc. Eller en god spicy suppe, feks tom kha gai. Anonymous poster hash: e89da...4cd 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #26 Skrevet 1. desember 2014 Vi spiser oss mette på julegrøt så det er middag for oss og ikke lunsj, hadde ikke fått plass til julemiddag og vi skulle hatt grøt tidligere på sagen. Grøt er så veldig mektig, iallfall mamma sin oppskrift. Jeg er heller ikke fan av grøt så jeg spiser det en gang i året og det er på lillejulaften, er kun da det er godt Om jeg skulle valgt noe annet og som ikke er julemat som er tidkrevende og heller ikke hverdagsmiddag så hadde jeg valgt et slags koldtbord, trenger ikke ta tid å lage. Salat, eggerøre, skinke, røkalaks, annen pålegg og rundstykker. Er vel lunsj for mage men jeg kunne ha spist det hver eneste dag jeg Eller noe enklere som pizza, vi har hjemmelaget pizza på nyttårsaften! Anonymous poster hash: c2685...1fc
Gjest Ive Lina Skrevet 1. desember 2014 #27 Skrevet 1. desember 2014 Hvis man først koker risengrynsgrøt lille julaften for å lage riskrem av til dessert julaften virker det noe unødvendig på meg å lage "helt vanlig middag" i tillegg? Er det ikke bedre å lage nok til at man kan ta en tallerken hver (siden mannen din spiser en porsjon likevel) og så spare seg bryet med å lage en middag til? Vel. Uansett ville jo TS ha tips om annen mat enn grøt, da, så det blir avsporing av trådens tema. Mitt tips til TS vil være enten kveldsmat med rundstykker/godt brød og første smak av alt julepålegg (slik flere har foreslått), med nylaget eggerøre. Eller noe helt annet enn julemat, feks en vegetarisk pastarett med friske tomater, urter og chili etc. Eller en god spicy suppe, feks tom kha gai. Anonymous poster hash: e89da...4cd Nettopp - derfor svarte jeg at vi spiser vanlig middag på ettermiddagen. Altså ikke noe spesielt fordi det er lille julaften.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #28 Skrevet 1. desember 2014 Hvis man først koker risengrynsgrøt lille julaften for å lage riskrem av til dessert julaften virker det noe unødvendig på meg å lage "helt vanlig middag" i tillegg? Er det ikke bedre å lage nok til at man kan ta en tallerken hver (siden mannen din spiser en porsjon likevel) og så spare seg bryet med å lage en middag til? Vel. Uansett ville jo TS ha tips om annen mat enn grøt, da, så det blir avsporing av trådens tema. Mitt tips til TS vil være enten kveldsmat med rundstykker/godt brød og første smak av alt julepålegg (slik flere har foreslått), med nylaget eggerøre. Eller noe helt annet enn julemat, feks en vegetarisk pastarett med friske tomater, urter og chili etc. Eller en god spicy suppe, feks tom kha gai. Anonymous poster hash: e89da...4cd Ikke alle spiser riskrem, ikke vi da vi ikke er begeistret for det. Ikke alle spiser tradisjonell julemat, vi har aldri hatt ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk til julemiddag eller i jula i det hele tatt, da vi ikke er begeistret for det heller. Koser oss med kalkun og steker i jula. DET er nam nam! Og tipper at TS neppe lager riskrem siden hun ikke vil ha risgrøt. Anonymous poster hash: c2685...1fc
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #29 Skrevet 1. desember 2014 Ikke alle spiser riskrem, ikke vi da vi ikke er begeistret for det. Ikke alle spiser tradisjonell julemat, vi har aldri hatt ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk til julemiddag eller i jula i det hele tatt, da vi ikke er begeistret for det heller. Koser oss med kalkun og steker i jula. DET er nam nam! Og tipper at TS neppe lager riskrem siden hun ikke vil ha risgrøt.Anonymous poster hash: c2685...1fc Klar over det, det var et apropos til Ive Lina (og en avsporing som jeg presiserte). Derfor kom jeg da også med tre andre forslag. Anonymous poster hash: e89da...4cd
Ginny Skrevet 1. desember 2014 #30 Skrevet 1. desember 2014 Lille julaften er det lutefisk til middag, som regel en ganske sen middag. Julegrøt har aldri vært tradisjon hos meg, selv om jeg godt kunne tenke meg det som lunsj enten lille julaften eller julaften i grunn..
Sjokoladenøtt Skrevet 1. desember 2014 #31 Skrevet 1. desember 2014 Vi har alltid lefser, sylte osv. Bare sånn kosemat på kvelden Sånn har det vært i alle år her.
Brunhilde Skrevet 1. desember 2014 #32 Skrevet 1. desember 2014 Vi har ingen tradisjon, men har alltid venner på besøk og pleier å servere en eller annen form for stek med godt tilbehør.
Fiolinisten Skrevet 1. desember 2014 #33 Skrevet 1. desember 2014 Vi pleier å lage skinkestek eller lasagne på lillejulaften. Noe som har litt "fest" preg over seg, selv om det kan fungere på en vanlig dag.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #34 Skrevet 1. desember 2014 Vi spiser fisk på lillejulaften. Kveite eller torsk. Dette spiser vi før vi begynner med juletrepynting. Så har vi nissegrøt til kvelds.. Og setter ut grøt til nissen. Anonymous poster hash: 399ff...e0a
missLynch Skrevet 1. desember 2014 #35 Skrevet 1. desember 2014 Vanligvis har vi gått for gravlaks med tilbehør, samt øl og akevitt, eller tapas med oster, spekeskinke og rødvin. Begge deler er uaktuelt i år, så jeg tror det blir en god hjemmelagd pizza istedet! Gløgg før maten hører også med. Gleder meg allerede.
DysterPytten Skrevet 1. desember 2014 #36 Skrevet 1. desember 2014 Lutefisk og gammelsei er tradisjon hos oss.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #37 Skrevet 1. desember 2014 Ost og kjeks og portvin Anonymous poster hash: 2834c...48f
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #38 Skrevet 1. desember 2014 Ingen i familien er fans av tradisjonell julemat. På julaften spiser vi derfor taco (en helt enorm buffet) - kanskje dette er et alternativ for dere lille julaften? Anonymous poster hash: ab636...2d7
MarianneE Skrevet 2. desember 2014 Forfatter #40 Skrevet 2. desember 2014 Mitt tips til TS vil være enten kveldsmat med rundstykker/godt brød og første smak av alt julepålegg (slik flere har foreslått), med nylaget eggerøre.Anonymous poster hash: e89da...4cd ...og det forslaget synes vi var så godt at vi har funnet ut at på lillejulaften blir det rundstykker, eggerøre, spekemat, litt god ost, sylte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå