Gå til innhold

Mat på lillejulaften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den eneste som er glad i grøt her hjemme er mannen min.

Verken datter på 7 eller jeg deler hans begeistring.

Derfor har jeg tenkt at vi må finne en ny tradisjon for mat/kveldskos på lillejulaften.

Så.... hva spiser dere på ettermiddagen/kvelden på lillejulaften?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke pleid å ha noe spesiell mat på lille julaften, grøt har vi klokken 12 på julaften. Men på kvelden setter vi alltid frem julekaker, klementiner og ekstra kos.

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser som regel noe som ikke tar så mye tid å lage, og som ikke er så tungt. Noen år har vi hatt take-away sushi, det er perfekt! Har ingen tradisjon med julegrøt.

Skrevet

Det har vi ingen tradisjon på. Julegrøt har vi pleid å ha på julaften, men det går vi bort i ifra i år.

Skrevet

Jeg er ikke vokst opp med noe spesielt på lillejulaften, grøt har vi også hatt på formiddagen julaften. Mannen derimot er vant med syltelabber lillejulaften, dette er noe jeg aldri kommer til å bli vant med å spise (er jo bare geleaktige grise ben og smaker ikke godt..) svigermor pleier å ha noe annet til meg.

Anonymous poster hash: 775ec...94b

Skrevet

På lille julaften pleier vi å spise ost og kjeks. Ganske koselig egentlig :)

• Liker 1
Skrevet

Ingen tradisjonsmat

Skrevet

Vi pleier å ha en "stor" kveldsmat med ferskt brød/rundtstykker, og masse godt pålegg på bordet. Sånn typisk "sette alt pålegget på bordet"-måltid, haha :) Til drikke har vi kakao og gløgg, det er pepperkaker og litt annet julegodt på bordet også i tillegg til ordentlig mat.

Dette har i hvertfall vi synes er veldig koselig :)

Skrevet

Vi pleier å ha sjømat, skalldyr og slike ting. Det er deilig å ha litt lett mat i begynnelsen synes vi.

Skrevet

Lutefisk, på kvelden. Barna spiser pølser eller lignende tidligere på dagen.

• Liker 2
Skrevet

Julegrøt på lille julaften er utenkelig for mitt vedkommende. Den hører til på julaftens formiddag med mandel i. Lille julaften har vi ikke noen spesiell tradisjon på hva vi spiser.

Skrevet

Lille julaften har vi alltid hatt tradisjon å spise lefse med sylte samt drikke gløgg.
Det er dagens store høydepunkt og inntas etter at juletreet er pyntet, mens vi ser på kvelden før kvelden på NRK.
Det har hendt det har blitt sent før gløggen og lefsa står på bordet, men den er alltid på plass.

Julegrøt spises kl 12 på julaften.

• Liker 1
Skrevet

Vi har det samme som på juleaften, grandis.

Anonymous poster hash: 6e26d...9a3
Skrevet

Vi spiser enten rakfisk eller tradisjonsmat fra området der jeg vokste opp. (Noe ala sodd.)

Skrevet

Vi spiser risgrøt ca kl. 14 på lille julaften. På kvelden setter vi frem diverse sild, rugbrød, sylte, salt lammelår, ost m.m.

Gjest Badabing
Skrevet

Vi spiser også julegrøt på formiddagen julaften.

Har ikke hatt noen tradisjon med spesiell mat på lille julaften, men i år vurderer jeg raspeball. Det er faren min sin favorittmat, så jeg tenkte kanskje å overraske ham med det siden han spiser det så sjelden.

Har aldri laget det før da, så det kan jo bli litt interessant. :P

Skrevet

Vi går alltid ut på tur kvelden lille julaften, hvor vi får servert kakao og boller. Har derfor ikke noe spesiell middag.

Skrevet

Jeg pleier å servere "kaldmat" dvs,2 slag hjemmelaget sild,røkelaks og eggerøre,sylte ,rull og diverse annet pålegg.Lefse og grovt brød,sylteagurk,rødbeter og løk.Ah,holdt på å glemme rakørreten.:)Te,sur og søt melk,vann eller farris til drikke.

Kaffe og pepperkaker etterpå.

Anonymous poster hash: 0543a...50c
Skrevet

Noe som er så lite julete som mulig. Når man kommer så langt har man jo gjerne vært på ørten julebord og andre julegreier, så jeg er i alle fall lei julemat allerede. I tillegg har man ofte mye å gjøre, så middagen blir ofte sen or rask. Pizza, salater, brødmat eller suppe. Egg og bacon har også vært en løsning. Eller bare en grillet kylling med brød/loff og litt grønt til.

Anonymous poster hash: 1d04d...845
Skrevet

Grove og fine rundstykker, og alt julepålegget med tilbehør. Koselig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...