Gå til innhold

Godteri til små barn(0-1år)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sukker til babyer. Jeg er medlem av en barnegruppe spm og svar på facebook. Nå er det juletider og temaet søtsaker er kommet opp. Mange babyer/småbarn får både sjokolade, haribo, nonstop (osv) kalender. Gjerne ved siden av pakkekalenderen. Mange får også lørdagsgodt + brus på tåteflaske/suttekopp. En mamma skriver for eksempel at: Jeg ville følt meg som en skikkelig egoist om jeg spiste godterier foran barna og h*n ikke fikk. Men da spør jeg, hva med kaffe da?

Babyen min er snart 5 mnd og har jo ikke smakt noe søtt enda bortsett fra litt sukkervann hun fikk på føden av damen der.. Kanskje på 1 års dagen at hun får smake kake fra min finger. Og sjokolade kalender er uaktuelt både i år og neste år.. Har lest mange som lager aktivitets-kalender og det høres utrolig fint ut. Jeg mener, sjokolade hver dag?? Snakker altså om de opptil 1 år her, var nemlig overraskende mange i den facebook gruppen som svarte "selvfølgelig skal ett-åringen få sjokkis kalender!" Jeg tenker jo å holde tilbake litt også etter fylte 1 år men før det er de jo liksom babyer og for meg blir det helt rart å fore opp en baby på sukker. "bare" på lørdager blir jo litt det også da. Jeg gir heller frukt (etterhvert) og bær.

Men hva slags erfaringer har dere med dette her? Påstander som finnes: Barn som ikke får godis fra de er bittesmå blir griske på besøk hos andre (..). Babyene fortjener også å kose seg. Babyen får jo bare rene ting som sjokolade og da går det bra. Det er nå grunnlaget legges og det kan føre til overvekt senere i livet. Det er dårlig gjort å nekte babyen det du selv spiser. Lurer da på om det egentlig er noe problem å la dem få spise dette. Hva har det egentlig å si? Jeg blir veldig påvirket av sukker i kroppen og humøret som voksen iallefall.

Det er jo vi som foreldre som skal bestemme hva "kos" er og hva barna skal forbinde med kos. Det er vel ikke synd på en baby som ikke får make sjokolade fordi mamma/pappa spiser det vel? Babyen får jo heller ikke kaffe selv om mamma/pappa drikker det. Ikke de spennende krydderbøssene som rasler så fint heller.

Jeg er mest nysgjerrig nå da. Jeg er selv oppvokst med rosiner som lørdagsgodt (ja, leste nylig det ikke var så sunt det heller) og saft til kos. Fikk "vanlig" godteri også altså, men var ikke veldig mye. Var kanskje litt grådig da jeg var på besøk men det betyr jo ikke at den hypotesen stemmer på alle andre? Jeg var dessuten ganske så sjenert så hadde nok lyst til å ta mye mer enn hva jeg gjorde. Så jeg har alltid tenkt at sånn skal jeg også gjøre det, babyer trenger jo ikke sukker og hun har absolutt ikke vondt av å spise frukt fremfor godteri! Sjokolade=kos er feil for meg. Men i andre sine øyne er jeg kanskje litt for hønemor? Alle gjør jo det en selv tenker er riktig så klart, men litt må man vel få lov til å bry seg en søndags formiddag :P

Anonymous poster hash: 3bf2b...5d3



Anonymous poster hash: 53222...467
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår jente er snart 2, og får veldig skjeldent sukker. Dette har den enkle årsak at verken jeg eller pappaen er glad i søtt, så vi har derfor verken godteri, saft eller brud i huset. Ikke er vi noe spesielt glad i kaker og sånt heller. Er vi på besøk hos noen som serverer noe hun kan spise (melkeallergiker) så får hun selvfølgelig smake, men vi gidder ikke kjøpe inn godteri bare for å gi henne det. Skal vi kose oss ekstra med noe mat lager vi gjerne bananpannekaker, fruktsalat eller smoothies, og inni mellom får hun noen bokstavkjeks.

Jeg har forøvrig en svigermor som mener at kos = sukker. Hun har uttalt flere gang at vi er "slemme" som inne gir henne godteri. Ungen må jo få kose seg!

Jeg har prøvd å forklart at godteri og saft ikke er en naturlig del av vårt kosthold, og at vi ikke ser vitsen i å kjøpe det inn bare for å gi det til en unge som ikke engang vet hva det er. Hun har respondert på dette med å ved flere anledninger sende pakker med sjokolade i posten (igjen, jenta vår har kraftig melkeallergi), adressert til barnebarnet.

Endret av Lillemini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Vår jente er snart 2, og får veldig skjeldent sukker. Dette har den enkle årsak at verken jeg eller pappaen er glad i søtt, så vi har derfor verken godteri, saft eller brud i huset. Ikke er vi noe spesielt glad i kaker og sånt heller. Er vi på besøk hos noen som serverer noe hun kan spise (melkeallergiker) så får hun selvfølgelig smake, men vi gidder ikke kjøpe inn godteri bare for å gi henne det. Skal vi kose oss ekstra med noe mat lager vi gjerne bananpannekaker, fruktsalat eller smoothies, og inni mellom får hun noen bokstavkjeks.

Synes dette høres veldig fornuftig og fint ut. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn under ett år trenger virkelig ikke godterier.

Vår eldste var over ett da h*n fikk godterier for første gang, det gikk i frukt og andre gode, sunne ting stort sett. Etterhvert fikk h*n smake godterier da det falt seg naturlig ( i selskap hos andre e.l.). De neste barna vår fikk smake godterier tidligere, nettopp fordi de så at eldsten fikk, og ville ha det samme.

Og sjokoladekalender til noen under 1 år?? Da er det mer for de voksnes del enn barna tenker jeg.. :)



Anonymous poster hash: b552e...e71
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julealender og godteri til barn 0-1 år?

Snakk om å innføre kunstig skapte behov.Helt tullete spør du meg.



Anonymous poster hash: f0971...c2a
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

For hva det er verdt, vennligst ikke venn barn til å bare drikke brus opp gjennom barndommen. :P Er ikke alle som har vett på å velge seg andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri møtt eller hørt om noen så små barn som får kalender med godteri, selv om mange i alderen 6-12 måneder får smake en liten kakebit/ bolle eller lignende i blant.

De fleste folk er heldigvis litt fornuftige.

Selv har vi brukt kavring som godteri når de var så små.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår fikk "godteri" første gang på ettårsdagen sin, da fikk hun ca. tilsvarende et eggeglass med søt eggekrem.

Ellers får hun så mye frukt hun vil og innimellom søte kjeks av type Digestive/Kornmo.

Regner med at hun får en liten julekake eller to i jula og ellers kan få kose seg med masse mandariner. Sjokolade, kaffe, cola og lignende avhengighetsskapende produkter er det lenge til hun får.

Julekalender har hun heller ikke, når hun blir gammel nok til å forstå det kommer hun til å få en kombinasjon av leker og opplevelser i pakkene, ikke snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Mi på 11 mnd får banan, klementin, druer og kavring til kos. Evt saft med naturlig innhold av sukker om det skulle passe seg. (Veldig sjeldent). Ser ikke poenget i å presse i de mest mulig sukker fra de er små.

Besteforeldrene derimot, skal alltid gi henne smaksprøver av kaker i selskap.. "Hun må jo få smake hun også stakkar, hun elsker jo det!"

....

Ja, hun liker det selvfølgelig når hun får det servert! Men ser ikke hvorfor de mener hun MÅ spise det før hun er gammel nok til å be om det selv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården har det forresten vært besteforeldre som har latt ungene oppdage brus eller synes synd på dem fordi de ikke fikk godteri. Heldigvis har vi likevel klart å holde brus som et ukjent fenomen til de var over to år og minstemann synes heldigvis at brus er helt forferdelig,

Senere har lørdagsgodt gått mye i bokstavkjeks, litt ren sjokolade og seigmenn og holdes ganske strengt til lørdager eller merkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et avslappet forhold til det. Mini kan godt få litt saft (i glass) innimellom, noen kjeks eller frukt. Heldigvis kan en kanskje si så har jeg en gutt som har fått smake på akkurat det han vil smake på, men som spytter ut både smågodt, kake og sjokolade 😂

Finnes ikke interessert. Men han er meget glad i banan, mais og yoghurt. Så han får nok i seg nok sukker uansett... Her får han ikke julekalender i år (snart 2år) og til neste år blir det adventskalender. Da får han gave hver søndag i advent som skal være feks et juleshow, kinobesøk osv... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ettåringen få kake av fingeren din? En som er fylt ett kan vel prøve å holde selv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godteri til spedbarn? Det hører ikke hjemme noe sted. Min er over året og hun vet ikke engang hva kaker, boller eller kjeks smaker, men hun koser seg veldig med "sitt" godteri: Bananpannekaker, druer, honningmelon og annen søt frukt som hun får som kos i helgen. Eller grove grønnsaksmuffins eller grove muffins med kanel og eple. Hjemmelaget saft kan de få en sjelden gang, og er egentlig kokte epler/pærer/annet i stavmikser med vann i.

Høres ut som de trenger en samtale med helsesøster for å få informasjon om hva et så lite barn "trenger". Det er ikke synd på barn som ikke får godteri.

Endret av Siyha
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på over halvannet år får ikke godteri. Ja, han har fått smakt en non stop av og til, får smake litt is om det blir servert dessert hos folk, og han fikk spise bløtkake og boller på 1årsdagen sin. Men han får ikke noe på lørdager osv. Han har fått smake brus, men det likte han ikke. Får saft av og til i helgene. Tenker at det er ikke vits å introdusere han for godteri før han selv finner ut hva det er. Ser han at jeg eller pappaen spiser noe, så får han smake en liten bit og så er det greit med det. Er vel bare at han vil ha alt det som andre spiser, og når han får smake så er han fornøyd.

Anonymous poster hash: e58c9...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Vår hadde omtrent ikke smakt noe godteri da han ble to år. På toårsdagen rynket han tydelig på nesen av colaen som han fikk smake da siden han da hadde bursdag.

Med andre ord synes jeg at babyer under året ikke har noe med godteri å gjøre.

Om de absolutt må få en adventskalender bør de heller få en gavekalender med ting de kan ha nytte/glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen har "behov for" sukker. Jo lengre det er mulig å holde sukkeretog sukrede produkter unna småbarn, jo bedre er det.

Har noen andre enn undertegnede lest bruksanvisningen på enkelte populære tutekopper? Der står det at tutekoppene ikke er egnet for drikke som inneholder syre som juice, saft og brus. Tror plasten reagerer med syren... Brus og andre drikker kommer ikke på tale før jentene kan drikke av vanlig knusbart glass.

Sjokolade kan voksne spise når småmenneskene er i seng for kvelden.

Adventskalender for forstår ikke babyer seg på, den er vel mer anskaffet fordi det er søtt med adventskalender enn for å vente på julaften og telle dager?

Disse sukkermødrene, hvor flittig bruker de tannbørsten på de små tenne? Og hva gjør de når advent og jul er over og babyen forventer å få sukkermat og ikke hverdagsmat i skjeen?

Anonymous poster hash: dce02...f9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å gi barnet mitt godteri i helger eller noe, men om han til neste år (1 1/2) år får en 10 kr sjokoladekalender å kose seg med hver dag frem til jul tror jeg ikke det tar noe skade. Unødvendig? Ja, men det er så mye som er unødvendig. Men juice og saft på tåteflaske syntes jeg ikke noe om. Er man tørst drikker man vann, er man sulten spiser man mat, men det er viktig å lære seg at det er rom for litt godt også, i moderate mengder :)

Anonymous poster hash: 34cb4...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg ville nok ikke synes det var noen krise at en ettåring fikk sjokoladekalender, men nødvendig er det selvsagt ikke. Det falt meg ikke inn engang at min ett- og et halvtåring skulle få kalender (verken sjokolade eller ikke). Hun fikk kalender første gang som to- og et halvåring, og da var det pakkekalender. I år får hun begge deler (men sjokoladekalenderen var pappaens påfunn, jeg hadde ikke tenkt å ha det ;). Har vokst opp med pakkekalender selv). Men nå er hun blitt fem og et halvt år, så det synes jeg er greit.

Ellers er jeg enig i at det er unødvendig med snop i så ung alder. Vi har aldri vært særlig restriktive med det søte, mye fordi det ikke har vært nødvendig. Min datter har aldri vært særlig opptatt av snop. Det siste året er hun tydelig mer interessert, men hun spiser likevel aldri mye. Det har dessverre vært brusen hun har likt.

Men jeg hadde synes det var helt greit med LITT smaking på det søte fra ett år og deromkring. Sukker er ikke gift, og litt med måte synes jeg er fornuftig.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...