Gå til innhold

– 970 kroner i timen for lite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er advokatenes eget magasin, Advokatbladet, som skriver om opprøret blant norske advokater. Advokatene er nemlig sterkt misfornøyd med den offentlige salærsatsen, som kun økte med fem kroner – fra 965 kroner til 970 kroner i timen i årets Statsbudsjett.

Ifølge leder i aksjonsutvalget, Arild Dyngeland, skulle satsen vært på 1222 kroner i timen, hvis man hadde fulgt lønnsveksten.

Holbye anslår at gjennomsnittlig timesbetalt for private oppdrag ligger på rundt 1.500 kroner i Fredrikstad, mens det ligger på det dobbelte i hovedstaden.

– Mange vil vel allikevel hevde 970 kroner er ålreit timesbetalt, Holbye?

– Isolert sett er 970 kroner en bra timelønn. Men det er viktig å se på hele bildet. Salæret er i realiteten en driftsinntekt i advokatforetningen, og ikke isolert sett å anse som advokatens lønn. Det koster å drive advokatkontor – med sekretærkorps, dyre dataløsninger og andre utgifter. Da blir brått ikke 970 kroner i timen så veldig bra betalt, sier hun.

http://www.moss-avis.no/nyheter/970-kroner-i-timen-for-lite-1.8669552

Stakkars advokater. Her blir det nok svelt-i-hel.

Anonymous poster hash: 256c2...95f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg som er overlykkelig om jeg får 200 kroner timen



Anonymous poster hash: 57858...eaa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som er overlykkelig om jeg får 200 kroner timen

Anonymous poster hash: 57858...eaa

Tror du at 970 kroner havner rett i lomma på advokaten? Wow.

Anonymous poster hash: 3478a...55f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stakkars de med høy utdanning og kompetanse som faktisk er verdt pengene de tjener, i motsetning til mange andre.



Anonymous poster hash: dc507...a3f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når firmaet jeg jobber i skal selge min kompetanse ligger det også på dette prisnivået, men det henger lite sammen med hvor mye av det som havner i min lomme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som arbeidstagere kan dere også få en slik timelønn - men da må dere være med på å dekke arbeidsgiverens driftsutgifter også.

Hvor mye tror dere at dere sitter igjen med da, når deres andel av driftsutgifter og skatt er trukket fra?

Anonymous poster hash: 0b10e...174

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du at 970 kroner havner rett i lomma på advokaten? Wow.

Anonymous poster hash: 3478a...55f

Har jeg sagt det?

Anonymous poster hash: 57858...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisører har vel også noe lignende i timen hvis man skal tenke sånn. Men lokale, strøm, reklamering osv må jo også betales. Så da er det plutselig ikke så høy timelønn alikevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er bare å sjekke regnskapene til diverse advokatkontorer, så finner men en resultatgrad og en totalkapitalrentabiltet som ligger skyhøyt over de fleste andre bransjer.



Anonymous poster hash: 256c2...95f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisører har vel også noe lignende i timen hvis man skal tenke sånn. Men lokale, strøm, reklamering osv må jo også betales. Så da er det plutselig ikke så høy timelønn alikevel.

Sjekk regnskapene til frisører, så finner du helt andre tall enn for advokatkontorer.

Anonymous poster hash: 256c2...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige bilmekaniker verksted ligger jo på 1200 kr timen, og dette er for vanlige fagarbeidere. Det er riktignok en del mer verktøy og tildels dyrt utstyr som må bakes inn i den prisen, men likevel er det vel ikke noe mye i det hele tatt med under tusenlappen i timepris for advokat.

Til sammenlikning så er jeg en ingeniør og har veldig lite dyrt utstyr jeg må ha (alt det dyre utstyret går rett i prosjektet, ikke noe vi har selv og er ikke en del av timeprisen, men ligger i materialprisen) og timeprisen for meg tror jeg ligger på rundt 1100 kr. Rart at en med 3 årig batchler utdanning skal ha høyere timepris enn en advokat.



Anonymous poster hash: 39d31...92b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 1000,- timen for advokat er en slikk og ingenting sammenlignet med normalen. Det er mer normalt at det koster over 2000,- timen (+ moms!), enn under 1000,- timen.



Anonymous poster hash: 7ba8c...a93
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige bilmekaniker verksted ligger jo på 1200 kr timen, og dette er for vanlige fagarbeidere. Det er riktignok en del mer verktøy og tildels dyrt utstyr som må bakes inn i den prisen, men likevel er det vel ikke noe mye i det hele tatt med under tusenlappen i timepris for advokat. Til sammenlikning så er jeg en ingeniør og har veldig lite dyrt utstyr jeg må ha (alt det dyre utstyret går rett i prosjektet, ikke noe vi har selv og er ikke en del av timeprisen, men ligger i materialprisen) og timeprisen for meg tror jeg ligger på rundt 1100 kr. Rart at en med 3 årig batchler utdanning skal ha høyere timepris enn en advokat. Anonymous poster hash: 39d31...92b

De 1200 kronene er ikke timelønnen til mekanikeren, det er timetariffen til verkstedet. Mekanikeren får lønn, og har IKKE 1200 kr. i timen.

Anonymous poster hash: 0b10e...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Under 1000,- timen for advokat er en slikk og ingenting sammenlignet med normalen. Det er mer normalt at det koster over 2000,- timen (+ moms!), enn under 1000,- timen. Anonymous poster hash: 7ba8c...a93

Sett deg inn i saken før du svarer.

970 kr. Timen gjelder for fri rettshjelpssaker, ikke for folk som betaler av egen lomme, eller har forsikringsdekning.

970 kr. Timen gjelder heller ikke for oppnevnte forsvarer slik Arlid Dyngeland for det meste jobber med. For offentlig oppnevnte forsvarere regnes salæret ut på en annen måte enn for de som har fri rettshjelp eller fri sakførsel.

Mange dyktige advokater og advokatfirmaer tar ikke inn saker på fri rettshjelp, kr. 970 kr/t. Fordi de heller kan sitte og jobbe med saker der de får omtrent det dobbelte i timebetaling fra klienten. Dette er et rettsikkerhetsproblem for de klientene som kommer opp i problemer og ikke har penger å betale for juridisk hjelp. Ja, de kan søke og få frirettshjelp, men de får ikke hjelp av advokater somikke jobber for 970 kr/t. Ofte havner disse klientene hos advokatfullmektiger, de får ikke prøvet saken lengre enn til Tingretten. Unntaket er dersom en advokat ser at denne saken kan ha få kjørt til HR, fordi den er av prinsippiell betydning og den aktuelle advokaten ikke har møterett for HR, men kan bruke saken til å oppnå å få en prøvesak for HR.

Det er heller ikke bare advokatsalæret for fri rettshjelp som følger av kr. 970, men også gebyrer til f.eks. forliksrådsbehandling, rettsgebyr osv. Følger samme regulering og gebyrsats.

Anonymous poster hash: 95275...517

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 1200 kronene er ikke timelønnen til mekanikeren, det er timetariffen til verkstedet. Mekanikeren får lønn, og har IKKE 1200 kr. i timen.

Anonymous poster hash: 0b10e...174

Pengene advokaten får er heller ikke hans timelønn. På samme måte som at pengene mitt firma får for mine ingeniørtimer ikke er min timelønn.

Anonymous poster hash: 39d31...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.moss-avis.no/nyheter/970-kroner-i-timen-for-lite-1.8669552

Stakkars advokater. Her blir det nok svelt-i-hel.

Anonymous poster hash: 256c2...95f

Husk at dette også skal dekke kontorleie, lønn til sekretærer, renholdere etc., samt arbeidsgiveravgift for de overnevnte pluss advokaten. Så hva en advokat sitter igjen med netto er en helt annen sak.

Anonymous poster hash: ae795...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett deg inn i saken før du svarer.

970 kr. Timen gjelder for fri rettshjelpssaker, ikke for folk som betaler av egen lomme, eller har forsikringsdekning.

970 kr. Timen gjelder heller ikke for oppnevnte forsvarer slik Arlid Dyngeland for det meste jobber med. For offentlig oppnevnte forsvarere regnes salæret ut på en annen måte enn for de som har fri rettshjelp eller fri sakførsel.

Mange dyktige advokater og advokatfirmaer tar ikke inn saker på fri rettshjelp, kr. 970 kr/t. Fordi de heller kan sitte og jobbe med saker der de får omtrent det dobbelte i timebetaling fra klienten. Dette er et rettsikkerhetsproblem for de klientene som kommer opp i problemer og ikke har penger å betale for juridisk hjelp. Ja, de kan søke og få frirettshjelp, men de får ikke hjelp av advokater somikke jobber for 970 kr/t. Ofte havner disse klientene hos advokatfullmektiger, de får ikke prøvet saken lengre enn til Tingretten. Unntaket er dersom en advokat ser at denne saken kan ha få kjørt til HR, fordi den er av prinsippiell betydning og den aktuelle advokaten ikke har møterett for HR, men kan bruke saken til å oppnå å få en prøvesak for HR.

Det er heller ikke bare advokatsalæret for fri rettshjelp som følger av kr. 970, men også gebyrer til f.eks. forliksrådsbehandling, rettsgebyr osv. Følger samme regulering og gebyrsats.

Anonymous poster hash: 95275...517

Takk for opplysningen.

Brukte advokat selv en gang i forbindelse med en komplikasjon etter bolighandel. Da var det riktignok forsikringen som dekket alle utgiftene, men der var alle alternativene dyrere enn 2500,- + moms. De tar seg kanskje ekstra godt betalt når forsikringsselskap betaler?

Anonymous poster hash: 7ba8c...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye uvitenhet her. Timelønna skal jo dekke alle utgifter arbeidsgiveren har for den ene ansatte, dvs. lønn, sosiale utgifter, forsikring, leie av lokaler etc.

Merkelig at folk reagerer på en timepris på 970 kroner når man betaler vesentlig mer f.eks. en time på bilverksted, der det jobber folk som "bare" har yrkesutdanning.



Anonymous poster hash: c7128...b70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.moss-avis.no/nyheter/970-kroner-i-timen-for-lite-1.8669552

Stakkars advokater. Her blir det nok svelt-i-hel.

Anonymous poster hash: 256c2...95f

Har du lest det du selv postet?? De får ikke 970 kr i timen i egen lomme. Han jeg bor med driver et IT-konsulentfirma, de tar 790 kr i timen men alt går selvfølgelig ikke i lomma hans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...