Gå til innhold

Pepperkakebaking fra kaos til kos

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker å bake, og helst vil jeg lage deigen fra bunnen!

Jeg er ingen erfaren baker så det er sakt. Kjøpe ferdig i butikken er uaktuelt, det smaker pyton. Hjemmelaget er aller best :danse:

Men det er lenge siden sist jeg lagde pepperkakedeig. Og det jeg husker som skjedde, var at pepperkakene mistet formen under steking.

Eller fløt utover og i hverandre. Men det smakte hvertfall godt.

Men jeg vil det skal se ut som pepperkakemann, gris, hjerte osv.

Har noen gode pepperkake bake tips til meg så det kan bli en ekstra god jul i heimen :nissegutt::gave:

Anonymous poster hash: 1aedb...608
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk pepper i stedet for ingefær! Skulle ønske jeg lærte det trikset mye tidligere.

Anonymous poster hash: 38c88...820
Skrevet

Den du linker til over er ikke pepperkaker. Det er ingefærkaker fra et blad på 60-tallet. Skjønner ikke at folk kaller det pepperkaker, og går på butikkene og klager på at de ikke er ærlige med hva som er i maten. Skjerpings ;)

Skrevet

Den du linker til over er ikke pepperkaker. Det er ingefærkaker fra et blad på 60-tallet. Skjønner ikke at folk kaller det pepperkaker, og går på butikkene og klager på at de ikke er ærlige med hva som er i maten. Skjerpings ;)

Det stemmer ikke. Det er ikke noe krav til at det skal være pepper i pepperkaker. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal prøve denne oppskriften. Synes den ser bra ut. Kanskje dobbel mengde! :tree:

Skrevet

Jeg elsker pepperkaker (og deigen :fnise: ), trenger ikke andre kaker til jul jeg!

Har aldri hatt noen problemer med den oppskriften her, har blitt brukt hvert år siden jeg var liten☺

3 dl sukker

500 g lys sirup

3 dl melk

200 g smør -> kokes opp til første boble, avkjøles og helles over:

15 dl hvetemel

1,5 ts pepper

3 ts natron

1,5 ts ingefær

3 ts kanel -> la stå kaldt i kjøleskap, helst til neste dag, så smakene skal sette seg skikkelig. Kna i så mye mel du får i, 5-10 dl, du merker når deigen bli god å kjevle.

Stek i 7-8 min på 200 gr.

Skrevet

La deigen hvile i kjøleskapet, da holder den formen bedre.

Skrevet

Skal peppekakedeig heves? Jeg pakket deigen inn i plastikk og la det i kjøleskapet i ca 1 døgn. Den får ikke hevet seg noe da. Det står i boka at man skal gjøre det men det fløt utover ja.

Kanskje jeg har missforstått noe. Den skal være i en bolle med plastikk over.

Anonymous poster hash: 1aedb...608
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Pepperkakedeig skal ikke heve. Eller rettere sagt, den hever først når den er i ovnen gjennom frigjøring av gass (kulldioksid, CO2). Natronet (eller bakepulveret som også kan brukes) reagerer med syrer som bl.a. finnes i sirup. Når man så putter deigen i varm ovn, vil varmen katalysere reaksjonen mellom natronet og syren, og det frigjøres kulldioksid. Og det er altså kulldioksidet som gjør at bakverket tiltar i størrelse.

En kald pepperkakedeig er lettere å jobbe med enn en varm deig, da deigen inneholder mye fett. Jo varmere det er, desto raskere smelter fettet i deigen, og den blir følgelig mer og mer klissete.

Det kan derfor være lurt å bare arbeide med litt av deigen om gangen når den skal kjevles og stikkes ut.

Jeg bruker denne oppskriften http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/julens-deiligste-pepperkaker med følgende endringer:

- en 1/2 ts kardemomme

- kun 350 g siktet hvetemel. De resterende 100 g bruker jeg under utbakinga neste dag

- melet tilsettes i tre-fire omganger (altså ca. en kaffekopp om gangen), og jeg røret melet godt inn før neste kopp tilsettes.

- ikke kjevle deigen for tynn. Jeg lar den være omlag fire-fem mm tykk. Da holder den formen fint, og blir lett myk i midten.

- Jeg kjevler ut rett på bakepapiret, har bakepairet på stekebrettet, og stikker ut figurene der. Slik får jeg figurene mest mulig lik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...