Gå til innhold

Hvordan dør katter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun hatt ett eneste kjæledyr gjennom oppveksten, en katt som lever enda. Den er snart 20 år gammel. Hører, ser og spiser godt, men har selvfølgelig lagt merke til at han begynner å bli en gammel mann.

Jeg har derfor aldri opplevd at et kjæledyr har dødd før, og i det siste har jeg jo begynt å innse at katten ikke kommer til å leve så fryktelig mye lenger.

Men hvordan dør en katt egentlig?

Han har klart seg i snart 20 år uten å bli påkjørt eller havne i andre ulykker, så jeg tviler på at det vil skje.

Forsvinner katta ut i skogen/gjemmer seg når de skjønner at de kommer til å dø?

Eller kan de bare sovne inn mens de sover på sofaen?

Jeg har egentlig bare hørt om katter som har blitt avlivet hos veterinæren pga sykdom, eller at de har blitt påkjørt. Men jeg tror nok katta mi kommer til å leve til alderdommen tar ham. Så det hadde vært "greit" å høre noen sånne historier og.

På en måte ønsker jeg ikke å finne ham død i sofaen, men har samtidig ikke lyst til at han skal "gjemme" seg i skogen heller.

Det er sikkert en dum ting å tenke på men, som sagt, jeg vet han ikke kommer til å leve så fryktelig mye lenger, men jeg aner ikke hva katter "gjør" når de dør av alderdom?



Anonymous poster hash: 03869...f77
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første katt ble overkjørt av en nabo ! Fandens fyr ,!!

Den andre fant jeg død i sofaen en dag (den var 18 år gammel og svak) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt la seg til å sove og våknet ikke igjen.



Anonymous poster hash: ecd4f...a2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sovner stille inn mens de sover, andre går og legger seg i et hjørne og dør stille der, andre igjen kryper opp i matmor/matfars fang og blunker til dem en siste gang.

Det kommer også veldig an på hva de dør av, er det ren alderdom uten andre underliggende sykdommer, går det som regel veldig stille og pent for seg.

Ved lungesykdommer kan pus på alvorlige pusteproblemer og rett og slett kveles ihjel på slutten.

Ved nyresvikt eller andre ufne snikesykdommer, vil katten bli så skral først at man som regel rekker å ta den med til veterinær for å la den sovne inn medisinsk.

Uansett er det fryktelig trist når dyrene våre dør, de er familiemedlem og vi har rukket å bli veldig glad i dem.

Er du bekymret for at pus vil stikke seg vekk for å dø, så er det bare å følge nøye med på hvordan han oppfører seg og følge litt ekstra med på helsen. Er helsen god trenger det ikke bety at han vil ut i skogen for å dø om han søker seg mye ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt gikk vekk fra huset og døde ute.. Var sikkert bare at den ville dø i fred eller noe slikt. Hun var veldig gammel, men var likevel frisk og fin da jeg slapp henne ut for det som tydeligvis ble siste gang.



Anonymous poster hash: 0d2cb...fc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sovner stille inn mens de sover, andre går og legger seg i et hjørne og dør stille der, andre igjen kryper opp i matmor/matfars fang og blunker til dem en siste gang.

Det kommer også veldig an på hva de dør av, er det ren alderdom uten andre underliggende sykdommer, går det som regel veldig stille og pent for seg.

Ved lungesykdommer kan pus på alvorlige pusteproblemer og rett og slett kveles ihjel på slutten.

Ved nyresvikt eller andre ufne snikesykdommer, vil katten bli så skral først at man som regel rekker å ta den med til veterinær for å la den sovne inn medisinsk.

Uansett er det fryktelig trist når dyrene våre dør, de er familiemedlem og vi har rukket å bli veldig glad i dem.

Er du bekymret for at pus vil stikke seg vekk for å dø, så er det bare å følge nøye med på hvordan han oppfører seg og følge litt ekstra med på helsen. Er helsen god trenger det ikke bety at han vil ut i skogen for å dø om han søker seg mye ut.

Virker faktisk som om at veldig mange katter gjør dette...

Anonymous poster hash: 0d2cb...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker faktisk som om at veldig mange katter gjør dette...

Anonymous poster hash: 0d2cb...fc1

Det er instinktet til katter å gjemme seg (for andre rovdyr) når de kjenner seg veldig svake. Ikke alle følger det dog. Om de søker ut i ensomhet eller inn i matmors lune fang når slutten nærmer seg, har lite å gjøre med om de føler seg trygg hos matmor/matfar eller ikke, men mer med personligheten til katten.

TS, når de dør av alderdom dør de av at hele kroppen og de indre organene svekkes og til slutt svikter. De kan svekkes så gradvis at verken vi eller dyrene selv merker så mye tid det, før det sier stopp og de f.eks sovner for ikke å våkne igjen. Som oftest merkes det dog en tid i forveien, rett og slett ved at de ikke orker så mye som før. Men så lenge livskvaliteten er god og humøret bra, trenger det ikke nødvendigvis bety at de må avlives hos veterinær. Det lønner seg likevel å være noe mer våken for symptomer hos eldre katter. En ekstra tur til vetten for en helsjekk er også å anbefale da alder kan innebære en del plager (f.eks urinveier, tenner o.s.v) som ikke er så lett for oss å merke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Til alle som har mistet sin Pus <3

Min er 8år gruer meg til den dagen kommer..

Håper at han blir en gammel mann på 20 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene pusen vi hadde, som var gammel og begynte å bli skrøpelig, gikk ut i skogen og kom aldri tilbake. Kan selvfølgelig ikke vite med sikkerhet gikk i den hensikt å dø, kan jo hende han bare ville gå seg en tur og tilfeldige døde på veien. Uansett: han gikk og han døde.

Hadde heller sett at han døde hjemme, for da hadde vi slippet og lurt på hvor han var, om han kom hjem igjen, eller om han var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh min oransje katt er vel 16 år nå, men er så imponert over hvor godt han holder seg. Vi har hatt han helt siden jeg begynte i 1.klasse og han har fulgt meg gjennom hele livet så og si. Han var en omplasseringskatt og var vel rundt 1 år når vi fikk han. Han har flyttet sammen med oss når vi har flyttet og alltid tilpasset seg. Alle nabokattene har enten blitt påkjørt eller måttet bli avlivet.

En gang var han ute i over 5 dager og da trodde jeg virkelig han hadde gått ut i skogen for å dø. Fordi som du sier om din katt tror jeg ikke vår katt hadde blitt påkjørt etter alle årene han har ungått dette. Men han kom tilbake som alltid og var helt fin, har vel jaktet mus og fugler. Jeg gruer meg sånn til han dør, jeg håper han lever mange mange år til, men vet jo ikke helt hvor mye jeg kan forvente av han. Jeg skjønner hva du mener med at du ikke vil finne han død hjemme, men heller ikke at han skal gå ut i skogen for å dø. Høres teit ut men jeg vil på en måte si et siste farvel og dersom han bare ikke kommer tilbake... uff nei :(



Anonymous poster hash: 92b3b...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus tok jeg til dyrlegen da hun var 14 år gammel. Hun hadde alvorlig nyresvikt og nærmest bodde i dusjen for å drikke konstant det siste døgnet. Nyresvikten kom av at hun i flere år hadde gått på metacam daglig for å holde forkalkningene i ryggen i sjakk. Det fungerte kjempflott og kjøpte henne noen ekstra, gode år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...