AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #21 Skrevet 30. november 2014 Dra til legen din og forklar situasjonen, så får du helt sikkert sykemelding:) Det har jeg gjort ett par ganger, og ulønnet permisjon har vi ikke råd til! Og på denne tiden av året er det drårlig med feriedager igjen. Dette er en helt dustete regel, syke barn må jo ha tilsyn, så da må man gjøre det på denne måten. lovlig eller ikke.... Anonymous poster hash: 02f48...121 Hva gjør man om ikke man har flere sykedager igjen liksom. sender syke unger i barnehagen? Det er jo helt hull i hodet. og man forskyver bare sykdom over til de andre barna. det er akkurat det som har skjedd på avdelingen barnet mitt går på. dem sender barna syke i barnehagen og gir gjerne en stikkpille før de leverer. og noen timer senere når effekten av stikkpillen er ute blir barnet sendt hjem. Og vårt barn som aldri får bygd opp imunforsvaret får jo ALT. Tror mye kunne vært gjort om alle holdt syke barn hjemme og fulgte 48 timers regelen. Anonymous poster hash: d863d...802
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #22 Skrevet 30. november 2014 Hva gjør man om ikke man har flere sykedager igjen liksom. sender syke unger i barnehagen? Det er jo helt hull i hodet. og man forskyver bare sykdom over til de andre barna. det er akkurat det som har skjedd på avdelingen barnet mitt går på. dem sender barna syke i barnehagen og gir gjerne en stikkpille før de leverer. og noen timer senere når effekten av stikkpillen er ute blir barnet sendt hjem. Og vårt barn som aldri får bygd opp imunforsvaret får jo ALT. Tror mye kunne vært gjort om alle holdt syke barn hjemme og fulgte 48 timers regelen. Anonymous poster hash: d863d...802 Nei, da tar man fri uten lønn eller ordner seg på andre måter. Anonymous poster hash: a0555...c11 5
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #23 Skrevet 30. november 2014 Har du ikke en snill lege som eventuelt skriver en sykemelding på deg da? Min lege hadde hvertfall gjort det hadde jeg kommet. Eventuelt dra til legen og si at du føler deg dårlig/utslitt osv, trenger en ukes sykemelding. Dette er jo bare tilrådelig i håpløse situasjoner, men når alle egenmeldingsdagene er brukt opp,og du ikke har økonomi til fri uten lønn, samt ikke har hjemmekontor mulighet så er det en mulighet å bruke hvertfall. Anonymous poster hash: c5b76...637
Gjest Ive Lina Skrevet 30. november 2014 #24 Skrevet 30. november 2014 Har du ikke en snill lege som eventuelt skriver en sykemelding på deg da? Min lege hadde hvertfall gjort det hadde jeg kommet. Eventuelt dra til legen og si at du føler deg dårlig/utslitt osv, trenger en ukes sykemelding. Dette er jo bare tilrådelig i håpløse situasjoner, men når alle egenmeldingsdagene er brukt opp,og du ikke har økonomi til fri uten lønn, samt ikke har hjemmekontor mulighet så er det en mulighet å bruke hvertfall. Anonymous poster hash: c5b76...637 Det blir helt feil å få en lege til å lyve på den måten - ingen seriøse leger ville gjort det. Da min eldste startet i barnehagen hadde vi et race uten like med sykdom første året. Vi brukte opp alle "Sykt barn"-dager og da han ble syk nok en gang på høsten så var det krise. Ingen av oss hadde jobber hvor det gikk an å ta hjemmekontor - så vår løsning var at jeg søkte om å få ta noen dager ferie av neste års kvote. Dette fikk jeg gjennomslag for og fikk vært hjemme med det syke barnet. Året etter var alt mye bedre og vi trengte aldri senere å bruke alle "Sykt barn"-dagene. 3
Millimani Skrevet 30. november 2014 #25 Skrevet 30. november 2014 Jeg vet om noen som tok med seg sitt syke barn på jobb... Det er jo også en mulighet, men kommer jo an på hva slags jobb foreldrene har, eller hvor sykt barnet er
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #26 Skrevet 30. november 2014 Jeg ville tatt kontakt med behandlede lege og fått en legeattest på sykdomsperioden til barnet. Deretter ville jeg kontaktet NAV for å høre om de har ordninger for tilfeller som dette. Hvorfor i all verden skulle NAV ha det? Ti dager med full lønn per forelder er allerede temmelig raust. Om NAV automatisk skulle sponse resten ville jo åpne for et massivt misbruk.Anonymous poster hash: 134c6...468 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #27 Skrevet 30. november 2014 Hvorfor i all verden skulle NAV ha det? Ti dager med full lønn per forelder er allerede temmelig raust. Om NAV automatisk skulle sponse resten ville jo åpne for et massivt misbruk.Anonymous poster hash: 134c6...468 NAV har en ordning - barn med kronisk sykdom, da får foreldrene 20 dager hver! Men bare uheldig å få alle virus, da blir det velferdspermisjon, lønnet eller ulønnet alt etter hvor man jobber. Anonymous poster hash: f78eb...e5e
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #28 Skrevet 30. november 2014 Dra til legen din og forklar situasjonen, så får du helt sikkert sykemelding:) Det har jeg gjort ett par ganger, og ulønnet permisjon har vi ikke råd til! Og på denne tiden av året er det drårlig med feriedager igjen. Dette er en helt dustete regel, syke barn må jo ha tilsyn, så da må man gjøre det på denne måten. lovlig eller ikke.... Anonymous poster hash: 02f48...121 Det er i så fall helt og holdent deres egen feil. På min jobb er det ingen av oss småbarnsforeldrene som bruker opp hele ferien på sommeren. Vi sørger for å ha litt til gode. Enten så går det med i løpet av høstsesongen, eller så blir det bare en ekstra lang juleferie hvis ingen er syke. Så nei, man "må" ikke lyve seg til egen sykemelding. Men det er klart, hvis man skal tvilholde på at man har rett til fem eller seks ukers ferie på toppen av sykt barn-dager til far, sykt barn-dager til mor, og egen rett til flere egenmeldinger i året, og likevel klager... da skjønner jeg jo at småbarnsforeldre får det onde øyet av og til. TS er jo i en ekstrem situasjon, så jeg forstår hennes fortvilelse. Men at reglene er dustete og man er tvunget til å lyve, rent generelt? Nei, det minner om ansvarsfraskrivelse. Anonymous poster hash: 49ece...e85 6
Gjest Snuppi Skrevet 1. desember 2014 #29 Skrevet 1. desember 2014 Hvorfor i all verden skulle NAV ha det? Ti dager med full lønn per forelder er allerede temmelig raust. Om NAV automatisk skulle sponse resten ville jo åpne for et massivt misbruk.Anonymous poster hash: 134c6...468 Du mener at foreldre som har syke barn ikke skal kunne forsørge barna sine?
Gjest Ive Lina Skrevet 1. desember 2014 #30 Skrevet 1. desember 2014 Du mener at foreldre som har syke barn ikke skal kunne forsørge barna sine? For foreldre med alvorlig syke barn er der løsninger for dette. Hvis de 20 dagene brukes opp på vanlig sykdom så er det opp til foreldrene å finne løsninger. Som mange har sagt her så gjemmer de fleste en uke av ferien til sent på året slik at man har mulighet til å ta den i slike nødstilfeller. En annen mulighet er å snakke med arbeidsgiver å finne en løsning - eventuelt bruke noen dager av neste års ferie slik jeg fikk lov til det ene året. 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #31 Skrevet 1. desember 2014 Når alle "hjemme med sykt barn" dagene er brukt opp. Hva gjør man da når barnet blir sykt igjen? Har fra august til nå brukt opp alle dagene, og nå kom vannkoppene. Men har vi har ingen dager igjen. Anonymous poster hash: d863d...802 Søke om ulønnet permisjon, eller ta ut feriedager. Anonymous poster hash: 41fd6...59a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #32 Skrevet 1. desember 2014 Eller til lege og få sykemelding, Men ingen på venterommet ønsker å treffe på en med vannkopper! Selv om de fleste er vqksinert så er vannkopper kombinert med andre helseutfordringer ikke ønskelig. Du får ringe mandagmorgen til legen din.Anonymous poster hash: fe38a...77e Får ikke sykemelding for barns sykdom. Dersom barns sykdom er langvarig eller svært alvorlig, med innleggelse på helseinstutisjon, kan man søke om omsorgslønn etter et visst antall dager. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/Pleiepenger.1073751617.cms Anonymous poster hash: 41fd6...59a
Rotemor Skrevet 1. desember 2014 #33 Skrevet 1. desember 2014 Jeg ville tatt kontakt med behandlede lege og fått en legeattest på sykdomsperioden til barnet. Deretter ville jeg kontaktet NAV for å høre om de har ordninger for tilfeller som dette. "Ordningen" følger av arbeidsmiljøloven som gir foreldrene 10 dager hver. Mer er det ikke å melke her.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #34 Skrevet 2. desember 2014 Ferie, avspasering, bytte av vakter, halve vakter (dele med mannen så en jobber før og en etter lunsj f.eks), velferdspermisjon med og uten lønn, egenmelsing på seg selv (ikke lov og lett å avsløre, men dog en mulighet). Anonymous poster hash: 2a28a...6f8
Gjest Snuppi Skrevet 2. desember 2014 #35 Skrevet 2. desember 2014 "Ordningen" følger av arbeidsmiljøloven som gir foreldrene 10 dager hver. Mer er det ikke å melke her. Er stønad for å gå hjemme med syke barn en periode å melke systemet? Dette er en unntakstilstand og det skader ikke å høre med NAV. https://www.nav.no/St%C3%B8nad+ved+barns+og+andre+n%C3%A6re+p%C3%A5r%C3%B8rendes+sykdom.349031.cms
Gjest Ive Lina Skrevet 2. desember 2014 #36 Skrevet 2. desember 2014 (endret) Er stønad for å gå hjemme med syke barn en periode å melke systemet? Dette er en unntakstilstand og det skader ikke å høre med NAV. https://www.nav.no/St%C3%B8nad+ved+barns+og+andre+n%C3%A6re+p%C3%A5r%C3%B8rendes+sykdom.349031.cms Det er allerede løsning for foreldre med alvorlig syke barn. Denne løsningen gjelder ikke barn med omgangssyke eller halsbetennelse. Endret 2. desember 2014 av Ive Lina 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #37 Skrevet 2. desember 2014 Det er i så fall helt og holdent deres egen feil. På min jobb er det ingen av oss småbarnsforeldrene som bruker opp hele ferien på sommeren. Vi sørger for å ha litt til gode. Enten så går det med i løpet av høstsesongen, eller så blir det bare en ekstra lang juleferie hvis ingen er syke. Så nei, man "må" ikke lyve seg til egen sykemelding. Men det er klart, hvis man skal tvilholde på at man har rett til fem eller seks ukers ferie på toppen av sykt barn-dager til far, sykt barn-dager til mor, og egen rett til flere egenmeldinger i året, og likevel klager... da skjønner jeg jo at småbarnsforeldre får det onde øyet av og til. TS er jo i en ekstrem situasjon, så jeg forstår hennes fortvilelse. Men at reglene er dustete og man er tvunget til å lyve, rent generelt? Nei, det minner om ansvarsfraskrivelse. Anonymous poster hash: 49ece...e85 TS her. Helt enig. kunne aldri brukt verken egenmeldingene mine eller fått sykemelding pga sykt barn. det tenker jeg er missbruk av systemet. Anonymous poster hash: d863d...802
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå