Gå til innhold

tenåringsdatter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er på kolisjonskurs med min datter som blir 17 på slutten av året. Hun gjør som hun vil uten tanke på andre enn seg selv. Nå har hun bodd hos andre i en uke etter at jeg i frustrasjon kalte henne en drittunge. Vet det var feil, og jeg ba også om unnskyldning. Jeg skulle hente henne og avtalte tid på sms rett før jeg kjørte. Ble stående og vente en halv time før hun dukket opp. Det var seint og jeg skulle opp tidlig på jobb. Hun syns ikke dette var noe problem..Hun gjør ikke skolearbeid, hjelper ikke til i huset, og rommet og badet hennes er et kapittel for seg selv. Hun er frekk og sur mot søsknene sine, og vi kan ikke ha penger liggende. Er lite mottagelig for diskusjon, og går, eller nekter å si noe om vi tar opp ting med henne. Tips?

Endret av millenille
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt: Jeg hadde ikke ventet en halvtime. Respekt for andre og andre sin tid bør hun lære seg. Jeg hadde kjørt etter 10min. Valg hun tar får konsekvenser.

Ikke gå inn i en debatt med henne. Ditt hus, du bestemmer. Liker hun det ikke får hun flytte ut. Hun er stor nok til å få det valget.

Anonymous poster hash: b9cb1...107

• Liker 7
Skrevet

Kutt ut nettet en periode. Steng lommeboka.

Gi henne konsekvenser for sånn oppførsel. Hun må forstå at verden ikke tilpasser seg henne. Det er hun stor nok til.

Anonymous poster hash: af49c...6cb
  • Liker 3
Skrevet

Har hun alltid vært slik, eller har dette begynt i senere tid?

Det nytter ikke å begynne å oppdra barn når de har blitt tenåringer.

Er dette derimot en endring som har startet i den siste tiden, må du jo stille spørsmål ved hva som har endret seg i jenras liv, den siste tiden.

Ville rett og slett søkt råd hos barnevernet mht. Fremganfsmåte. De har erfaring med mangt og mye. Alternativet er å forklare henne at du ikke kan ha henne boenden hjemme på denne måten. Endrer hun seg ikke, må du frivillig overlate omsorgen til barnevernet. For å vise at du mener alvor kan du ha en person fra skolen eller barnevernet tilstede når du snakker med henne. Hvor er jentas far?

Resten av familien skal "overleve" med å ha henne i hus og. Kan hun ikke respektere andre mennesker, får hun jammen se at det får konsekvenser.

Anonymous poster hash: ceaad...e99

• Liker 3
Skrevet

Uff, vanskelig å gi noen gode råd. Har en 17 år gammel sønn, men ikke vært i en lignende situasjon som du beskriver. Tror jeg ville tatt kontakt med helsesøster på vgs for å høre om de kunne hjelpe evt. fortelle hvor vi kunne få hjelp.

Anonymous poster hash: b0fa8...7cd
  • Liker 1
Skrevet

Vi har det på akkurat samme måte med vår 18-åring og det tar faktisk helt knekken på meg.

Vi har fire barn og alle har fått samme oppdragelse og påvirkning, men hun er den eneste som oppfører seg som et totalt usivilisert troll.

Brøler "Hold kjeft" kaller meg ord jeg ikke vil nevne engang, bidrar overhodet ikke i huset, har vannvittige raserianfall osv.... Og uansett hva vi sier så er det feil.

Jeg orker faktisk ikke mer snart.

Anonymous poster hash: 165b6...ffb

• Liker 1
Skrevet

Kutt ut nettet en periode. Steng lommeboka.

Gi henne konsekvenser for sånn oppførsel. Hun må forstå at verden ikke tilpasser seg henne. Det er hun stor nok til.

Anonymous poster hash: af49c...6cb

Tviler på at datteren kommer til å tilbringe ett sekund mer enn nødvendig hvis moren fjerner nettet, dessverre...

Skrevet

Ungdommer som stjeler penger som ligger løst i huset er det bare å slå hardt ned på. Da kan de like gjerne pelle seg ut av huset, mener nå jeg!

Anonymous poster hash: 42f5f...693
  • Liker 1
Skrevet

Hun hadde samtaler med helsesøster og bup i vinter uten at d hjalp noe særlig..kan ikke hive henne ut, hvem skal da ta vare på henne? Hun har sine gode perioder, men d er tøft når d står på. Gleder meg til den dagen hun er blitt voksen og selvstendig. Føler nå at d er en hårfin balansegang der jeg på den ene siden står i fare for å miste henne.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan det være en ide at far eller en onkel/tante tar en rolig samtale med henne?

Forklarer henne at oppførselen hennes gjør det utrivelig å være sammen med henne og at normal folkeskikk gjelder for henne også så lenge hun bor hjemme?

• Liker 1
Skrevet

uff..!
jeg er 17 år selv og jeg hadde ALDRI klart og hatt samvittighet til å oppført meg slik mot foreldrene mine..

Mammaen min er som en besteveninne for meg. Hun vet ikke hva hun har før hun mister det..

Anonymous poster hash: 48f8f...58d
  • Liker 1
Skrevet

Ungdommer som stjeler penger som ligger løst i huset er det bare å slå hardt ned på. Da kan de like gjerne pelle seg ut av huset, mener nå jeg!

Anonymous poster hash: 42f5f...693

Og heller bo på gata eller hos tvilsomme venner?

Tror de færreste foreldre vil det.

Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall aldri kastet henne på dør.

Er dette noe som har startet den senere tid? Har hun fått seg nye venner? Bruker hun unaturlig mye penger?

Det jeg tenker på er om hun kan ha havnet i et miljø hvor det brukes narkotika. Nye venner, mangel på skolearbeid, mye rot og dårlig humør kan være et tegn på dette.

Skrevet

Hun hadde samtaler med helsesøster og bup i vinter uten at d hjalp noe særlig..kan ikke hive henne ut, hvem skal da ta vare på henne? Hun har sine gode perioder, men d er tøft når d står på. Gleder meg til den dagen hun er blitt voksen og selvstendig. Føler nå at d er en hårfin balansegang der jeg på den ene siden står i fare for å miste henne.

Har hun alt hatt samtale med Helsesøster og BUP, så er en av disse to rette stedet å ta opp igjen tråden hos. Er dette mer enn "tenåringsproblemer"? Da tenker jeg mer i gaten en diagnose?

Anonymous poster hash: ceaad...e99

Skrevet

Vi har det på akkurat samme måte med vår 18-åring og det tar faktisk helt knekken på meg.

Vi har fire barn og alle har fått samme oppdragelse og påvirkning, men hun er den eneste som oppfører seg som et totalt usivilisert troll.

Brøler "Hold kjeft" kaller meg ord jeg ikke vil nevne engang, bidrar overhodet ikke i huset, har vannvittige raserianfall osv.... Og uansett hva vi sier så er det feil.

Om hun kan holde på sånn uten konsekvenser så skjønner jeg godt hvorfor hun oppfører seg som ett troll.

Anonymous poster hash: b4e0f...d1d

Skrevet

Hun hadde fått pent beskjed om å få seg en jobb og flytte ut...

Skrevet

Finnes det ikke egnede institusjoner for sånne, ungdomshjem ol.?

Anonymous poster hash: d9516...e53

Skrevet

Er på kolisjonskurs med min datter som blir 17 på slutten av året. Hun gjør som hun vil uten tanke på andre enn seg selv. Nå har hun bodd hos andre i en uke etter at jeg i frustrasjon kalte henne en drittunge. Vet det var feil, og jeg ba også om unnskyldning. Jeg skulle hente henne og avtalte tid på sms rett før jeg kjørte. Ble stående og vente en halv time før hun dukket opp. Det var seint og jeg skulle opp tidlig på jobb. Hun syns ikke dette var noe problem..Hun gjør ikke skolearbeid, hjelper ikke til i huset, og rommet og badet hennes er et kapittel for seg selv. Hun er frekk og sur mot søsknene sine, og vi kan ikke ha penger liggende. Er lite mottagelig for diskusjon, og går, eller nekter å si noe om vi tar opp ting med henne. Tips?

Det er ikke mulig å få hjelp via familiekontoret? Samtale sammen med henne? Jeg hadde nok ikke gitt henne noen penger før hun begynte å bidra hjemme...

Anonymous poster hash: 00d48...803

Skrevet

Har du nevnt noe på at nå er hun myndig, og at hvis ikke hun kan være ålreit, så må hun tenke på å finne seg et sted selv? Skjønner at det er vanskelig og at man ikke vil det, men å lufte det kan jo hende gjør slik at hun reflekterer litt over hvordan hun fremstår hjemme.

Vanskelig situasjon , trodde det verste hadde lagt seg når man var 18 :(

Anonymous poster hash: 00d48...803

• Liker 1
Skrevet

Mange av svarene over er helt ærlig ganske skremmende. Nå skal det sies at ikke alle er slik, men særlig jenter i den alderen har problemer med oppførsel og det er helt normalt mener nå jeg. Det jeg synes dere skal gjøre som foreldre er å lage regler som hun rett og slett må følge. Jeg ville ikke ha penger liggende rundt i huset. Sånn oppførsel burde ikke "belønnes" med penger, så jeg ville kuttet ut eventuell ukelønn eller penger dere gir henne generelt. Hun bor jo hos dere og får mat der, men jeg ville sagt til henne at dersom hun trenger penger til annet som ikke er nødvendig (klær, sminke, kino, cafe osv) må hun skaffe seg en jobb.

Var litt på samme måte når jeg var 16-18 år, ble bedre etterhvert når jeg innså at foreldrene mine bare ville mitt beste og at de er noen av mine viktigste støttespillere her i livet. Jenter i den alderen er ofte i hormonell ubalanse noe som gjør at de har humørsvingninger noe som fører til diskusjoner. Jeg tror dette kommer til å bli bedre med tiden, men til da ville jeg hatt nokså strenge regler. Om hun ikke kan akseptere disse er kanskje en ide om hun flytter til noen slektninger en stund, men er jo ikke alltid dette er mulig. Stå på :)

Anonymous poster hash: 71037...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...