AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #1 Skrevet 29. november 2014 Er tiltak i hjemmet frivillig ? En bekjent har fått beskjed fra barnevernet att det skal settes igang tiltak i hjemmet , og jeg undrer meg om det er noe man kan nekte ? Min bekjent ser ikke tiltak som skal settes igang er til barnets beste og får støtte av fast lege da barnet har en diagnose av psykisk karakter , Tiltaket som settes i gang vil bare stresse ungen ennå mer mener fast lege Anonymous poster hash: 00736...ee7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #2 Skrevet 29. november 2014 Er tiltak i hjemmet frivillig ?Anonymous poster hash: 00736...ee7 Ahahahaha! Selvfølgelig ikke! Anonymous poster hash: bcf38...a9f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #3 Skrevet 29. november 2014 Veldig mange tiltak er frivillige, og det er jo gjerne sånn det starter. Ikke noen vits i å bruke tvang hvis foreldrene samarbeider. Hvis man nekter kan det jo plutselig bli en annen sak, dersom barnevernet mener det er alvorlig nok.Anonymous poster hash: b4804...69f 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #4 Skrevet 29. november 2014 Ja. Og nei. Barnevernet kan i verste fall ta ut barnet fra hjemmet hvis foreldrene motsetter seg det de mener er best for barnet. Men det er et minefelt det du nevner, for BV er ikke kjent for å ha spesiell innsikt i psykiske lidelser. Det er viktig å ha tett kontakt med lege og eventuelt andre behandlere i en slik situasjon. Anonymous poster hash: db7ba...494 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #5 Skrevet 29. november 2014 Jobber i barneverntjenesten og tiltak i hjemmet er frivillig. Foreldrene er i sin fulle rett til å takke nei. Er det foreldre vi mener burde takke ja så er vi tydelig på det og i enkelte tilfeller har vi vurdert det slik at dersom foreldrene velger å takke nei så fremmer vi sak for fylkesnemnda. I andre saker blir det avsluttet, og gjenåpnet ved neste bekymringsmelding ( i de fleste tilfeller kommer det nye meldinger når foreldrene ikke vil gjøre endringsarbeid som kommer barna til gode). Om et barn har psykiske problemer så må det også gjøres noe på hjemmebane, så vel som i skolen. Barnevernet ksn bidra på begge arena slik at barnet får en stabil, strukturert og forutsigbar hverdag. Anonymous poster hash: 85166...4fd 6
Gjest bustyvel Skrevet 29. november 2014 #6 Skrevet 29. november 2014 Frivillig foreløpig. Er vel i tankene til regjeringen at det skal bli adgang til å pålegge tiltak. Veldig mange foreldre er total blinde og ser ikke behovet for hjelp, mens andre opplever totalt nytteløse tiltak fra bv, så dette er et vanskelig tema. 2
Tante-Sofie Skrevet 29. november 2014 #7 Skrevet 29. november 2014 Ahahahaha! Selvfølgelig ikke! Anonymous poster hash: bcf38...a9f Kanskje du skal vite hva du snakker om før du uttaler deg på denne måten? Tiltak i hjemmet er frivillig og med mindre alvorlighetsgraden er så stor at barnet bør fjernes fra hjemmet, kan ikke barnevernet gjøre dette som straff for foreldre som takker nei til tiltak i hjemmet. I mange tilfeller har de da ingen andre muligheter enn å lukke saken. Nå er det en lovendring på trappene der ett av forslagene er at tiltak i hjemmet ikke skal være frivillig. 1
Jade Skrevet 29. november 2014 #8 Skrevet 29. november 2014 Barnet har jo i såfall spesielle behov. Klarer foreldrene å gi barnet det ekstra han trenger? 2
minister-mio Skrevet 29. november 2014 #9 Skrevet 29. november 2014 Ahahahaha! Selvfølgelig ikke! Anonymous poster hash: bcf38...a9f Det er da ikke en selvfølge. De fleste tiltak er jo frivillige.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #10 Skrevet 29. november 2014 Anonymous poster hash: 00736...ee7
Trulte1234 Skrevet 29. november 2014 #11 Skrevet 29. november 2014 Ja , jeg føler de klarer gi han det ekstra han trenger, de har ett tett samarbeid med Bupp ,
Gjest Blomsterert Skrevet 30. november 2014 #12 Skrevet 30. november 2014 Du har jo fått svar fra en som jobber i barnevernet her,men jeg syns det er rart ikke fastlege,Bupp og barnevern kan samarbeide for å finne ut hva som er til barnets beste`? Ha et møte sammen med foreldrene? Det virker fryktelig vanskelig å være foreldre når ulike viktige instanser rundt barnet mener forskjellig,-det må jo bli tungt ansvar for foreldre som vil gjøre det beste for barnet.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #13 Skrevet 30. november 2014 Du har jo fått svar fra en som jobber i barnevernet her,men jeg syns det er rart ikke fastlege,Bupp og barnevern kan samarbeide for å finne ut hva som er til barnets beste`? Ha et møte sammen med foreldrene? Det virker fryktelig vanskelig å være foreldre når ulike viktige instanser rundt barnet mener forskjellig,-det må jo bli tungt ansvar for foreldre som vil gjøre det beste for barnet. Det er svært vanlig å danne ansvarsgruppe, med en koordinator, rundt barn og familier med flere utfordringer. Da kan man jobbe tverrfaglig sammen til familiens beste. Det er noe familien også kan be om blir opprettet. #5 Anonymous poster hash: 85166...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #14 Skrevet 30. november 2014 Ganske graverende hvordan foreldre til barn med spesielle behov kan bli ovekjørt. Selv er jeg høyt utdannet i retning barn, lederansvar og dyktig. Fikk en med spesielle behov som har hatt en fantastisk utvikling ( pga med og min fam ) men jeg er meldt til bv 4 ganger- av lærere som aldri har sett eller møtt meg.. Anonymous poster hash: 7cbe7...296
Gjest Blomsterert Skrevet 30. november 2014 #15 Skrevet 30. november 2014 Det er svært vanlig å danne ansvarsgruppe, med en koordinator, rundt barn og familier med flere utfordringer. Da kan man jobbe tverrfaglig sammen til familiens beste. Det er noe familien også kan be om blir opprettet. #5 Anonymous poster hash: 85166...4fd Ok. Ja,det virker jo mest fornuftig.
Gjest Phoenix Skrevet 30. november 2014 #16 Skrevet 30. november 2014 Det er svært vanlig å danne ansvarsgruppe, med en koordinator, rundt barn og familier med flere utfordringer. Da kan man jobbe tverrfaglig sammen til familiens beste. Det er noe familien også kan be om blir opprettet. #5 Anonymous poster hash: 85166...4fd Er det familieråd som du tenker på?
Gjest Phoenix Skrevet 30. november 2014 #17 Skrevet 30. november 2014 Er tiltak i hjemmet frivillig ? En bekjent har fått beskjed fra barnevernet att det skal settes igang tiltak i hjemmet , og jeg undrer meg om det er noe man kan nekte ? Min bekjent ser ikke tiltak som skal settes igang er til barnets beste og får støtte av fast lege da barnet har en diagnose av psykisk karakter , Tiltaket som settes i gang vil bare stresse ungen ennå mer mener fast legeAnonymous poster hash: 00736...ee7 De fleste tiltak fra barnevernet er frivillige, så det er mulighet å nekte tiltak. Be din bekjente om å få fastlegen til å ringe og si sin mening angående tiltaket? Det kan være enklere om det kommer fra en annen autoritetsperson istedenfor fra mor.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #18 Skrevet 30. november 2014 Er det familieråd som du tenker på? Nei. Tenker på en ansvarsgruppe bestående av representanter fra de ulike instansene som har med barnet å gjøre. Det er et fora for tverrfaglighet og et helthetlig opplegg for barnet / familien. Familieråd er noe annet - et tredelt opplegg de familien selv skal finne ressurse og lage en handlingsplan. #5Anonymous poster hash: 85166...4fd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå