Gå til innhold

Psykolog - varsellamper?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva får varsellampene til å ringe hos en psykolog? De har jo mange forskjellige pasienter med forskjellige grader av sykdom, men hva er ille å høre for en psykolog? Hva hører de, som får dem til å tenke at en person må legges inn? Hvor går grensa?

Anonymous poster hash: 8f92d...d27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få et mest mulig korrekt svar så syntes jeg du skal spørre psykologen din om dette.

Går også ann å spørre på klara-klok.no eller lommelegen.

• Liker 2
Skrevet

Har ingen psykolog. Klara klok? :P

Jeg har vel lov å spørre her, er vel like mange kompetente her.

Skrevet

Legges inn, da går det vel på om du er til fare for deg selv eller andre vil jeg tro? Ellers har jeg hørt at det rett og slett er litt for vanskelig å bli "lagt inn" (mange som faktisk vil det)

Anonymous poster hash: 773eb...bb0
  • Liker 3
Skrevet

Dette kommer veldig an på, men generelt hvis de ikke ser noen bedring til klienten eller en drastisk forverring.

Skrevet

Vil tro det er ved sterk psykose/vrangforestillinger og alvorlige selvmordstanker?

Anonymous poster hash: edcd4...d14
Skrevet

Dette kommer veldig an på, men generelt hvis de ikke ser noen bedring til klienten eller en drastisk forverring.

Da må det jo også være en veldig alvorlig lidelse inne i bildet. Om en person med mild angst e.l og har behov for å snakke med en psykolog over lang tid, så blir man ikke innlagt om man ikke blir bedre bare fordi man "ikke har sett bedring" (kan jo hende personen ikke har utfordret seg selv nok etc).

Skrevet

Jeg ville nok heller spurt på lommelegen eller en annen psykisk helse side for å få et svar hos en fagperson.

En vurdering om innleggelse handler generelt om pasienten er en fare for seg selv eller andre, psykologen gjør f.eks en selvmordsvurdering om det er mistanke om dette.

Skrevet

Men ved paranoia, borderine, schizofreni, sterk sosial angst, PTSD, PCD osv da? Er det "vanlig" for psykologer?

Skrevet

Da må det jo også være en veldig alvorlig lidelse inne i bildet. Om en person med mild angst e.l og har behov for å snakke med en psykolog over lang tid, så blir man ikke innlagt om man ikke blir bedre bare fordi man "ikke har sett bedring" (kan jo hende personen ikke har utfordret seg selv nok etc).

Som sagt, det kommer an på.

Skrevet

Er du til fare for deg selv eller andre, blir du innlagt. Er du så langt utafor virkelighetensverden at det ikke er mulig å kommunisere normalt med deg så skal du innlegges.

Klarer du heller ikke dra omsorg for deg selv, er du og en kandidat for innleggelse.

Anonymous poster hash: fbe07...695

• Liker 1
Skrevet

Har ingen psykolog. Klara klok? :P

Jeg har vel lov å spørre her, er vel like mange kompetente her.

klara-klok.no har fag personer som psykologer, leger, helsesøstra til å svare på spørsmål. det er gratis å legge igjen spørsmål der så hadde heller stikket ditt å spurt for da får du mer relevante og presise svar enn noen kan gi deg her inne

Skrevet

Men ved paranoia, borderine, schizofreni, sterk sosial angst, PTSD, PCD osv da? Er det "vanlig" for psykologer?

Jeg tror det er veldig vanskelig for oss som ikke er fagpersoner å gi deg et godt svar på dette. Jeg føler ihvertfall ikke at jeg har kunnskap nok til å gi deg et godt svar på dette. Det eneste jeg kan si at dette gjøres det nok en kontinuerlig vurdering av, som pasienten sannsynligvis deltar i. Alvorligheten, normal funksjon og realitetsorientering er punkter psykologen tar hensyn til. Oppfordrer deg å spørre på lommelegen! :)

Skrevet

Vil tro det er ved sterk psykose/vrangforestillinger og alvorlige selvmordstanker?

Legges inn, da går det vel på om du er til fare for deg selv eller andre vil jeg tro? Ellers har jeg hørt at det rett og slett er litt for vanskelig å bli "lagt inn" (mange som faktisk vil det)

Anonymous poster hash: 773eb...bb0

Det er ikke sikkert man blir lagt inn ved alvorlige selvmordstanker/selvmordsforsøk en gang.

Snakker av erfaring. Må være j***** å ha det yrke der man avgjør om scuicidale skal legges inn eller ei, dersom en ikke-innleggelse ender i selvmord. Men sånn er det ofte; de som har de yrkene har kunnskapen og teorien, men mangler ofte innlevelsesevne og empati.

Anonymous poster hash: 0f087...f41

Skrevet

Kommer jo veldig an på.

Noen ganger når jeg forteller om selvmordsplaner tar de det bare som trusler og driter i det, andre ganger blir jeg innlagt. Til tross for suicid tilstand kan jeg være på akutt i 4 dager eller bli kastet ut etter 1.

Anonymous poster hash: 6bf83...253
Skrevet

Så terskelen virker ganske høy? Tenker også på terskelen for å bli stemplet som "gal"...

Skrevet

Så terskelen virker ganske høy? Tenker også på terskelen for å bli stemplet som "gal"...Anonymous poster hash: 8f92d...d27

Ja den er høy. Det er noe de helst vil unngå, om man kan ta vare på seg selv.

Anonymous poster hash: 53189...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...