Gå til innhold

Bipolar lidelse og arvelighet


vanskapning

Anbefalte innlegg

Dersom man har bipolar lidelse og har to barn, hvor stor sannsynlighet er det at barna har/får det? Har hørt noen si at det er 50%, men vil det da si at det ene barnet da er nesten garantert å få det? Og dersom lidelsen oppsto/ble oppdaget i 40årsalderen, er det da sannsynlig at det vil skje i samme alder for barnet? Kan man teste seg eller på en eller annen måte finne ut om man kommer til å få bipolar lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke man kan teste det, det er jo en diagnose som er vanskelig å stille selv når den har inntruffet. Men det går an å jobbe litt forebyggende, få inn gode rutiner og ikke utsette seg selv for unødvendig stress osv.. på samme måte som man gjør når man er bipolar for å unngå å få episoder.



Anonymous poster hash: cbff5...94f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke testes eller forutses i forkant. Men man kan leve sunt og med gode rutiner og forebygge mye om man er disponert. Jeg har BP 2 selv, og ett av mine fire barn har også dette. Sønnen min fikk det i tenårene, jeg da jeg var 40. Men kanskje hadde jeg fått diagnosen tidligere om noen hadde sett noen sammenhenger. Man kan leve helt fint med bipolar lidelse 2. Noen må ta medisiner, men med en regelmessig livsførsel og god støtte fra menneske rundt en, klarer mange seg uten medisiner også.



Anonymous poster hash: 59742...354
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke testes eller forutses i forkant. Men man kan leve sunt og med gode rutiner og forebygge mye om man er disponert. Jeg har BP 2 selv, og ett av mine fire barn har også dette. Sønnen min fikk det i tenårene, jeg da jeg var 40. Men kanskje hadde jeg fått diagnosen tidligere om noen hadde sett noen sammenhenger. Man kan leve helt fint med bipolar lidelse 2. Noen må ta medisiner, men med en regelmessig livsførsel og god støtte fra menneske rundt en, klarer mange seg uten medisiner også.

Anonymous poster hash: 59742...354

Hvorfor får dere barn når det er arvelig? Jeg kjenner selv at jeg ikke ville hatt samvittighet til å føre en slik sykdom videre

Anonymous poster hash: 38b85...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får dere barn når det er arvelig? Jeg kjenner selv at jeg ikke ville hatt samvittighet til å føre en slik sykdom videre

Anonymous poster hash: 38b85...a63

Da vet du lite om sykdommen.

Anonymous poster hash: 59742...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor får dere barn når det er arvelig? Jeg kjenner selv at jeg ikke ville hatt samvittighet til å føre en slik sykdom videre

Anonymous poster hash: 38b85...a63

Hjelp! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...