Gå til innhold

Vits å dra til legen med baby?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså..man leser alltid at over 40 i feber i 3dager..DRA TIL LEGEN!!!

Folk svarer på forumer; Over 40 i feber? LEGEN.NÅ.DRA!

OK..så vi noia og dro til legen da kidden hadde vært sjuk i 3 dager og på den fjerde enda verre. 40,5 i feber på mårrakvisten.

Stressa avgårde til legen som bekreftet.......FORKJØLELSE!! dudududuuu! Vi spurte hva de hadde gjort om det var noe annet...hva annet, sa legen? Nei, ørebetennelse, noe virus? Hva vet vi? Nei..ingenting sa legen.

Så hvorfor skal man ta med en sjuk unge og stresse til legen når de likevel ikke gjør noe? De sjekka jo ingenting heller. Ingen teser, ingen blodprøver..kun CRP.

Anonymous poster hash: 75b21...d2c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi i Norge er alle fornøyd så lenge du følger skjemaet.

Feber i seg selv er jo ikke farlig. Legen kan ikke trylle bort feberen. Dere kunne ha blitt hjemme og sovet.

Formålet er oppmøte og betaling.

Anonymous poster hash: 12c9c...dac

Skrevet

Fordi i Norge er alle fornøyd så lenge du følger skjemaet.

Feber i seg selv er jo ikke farlig. Legen kan ikke trylle bort feberen. Dere kunne ha blitt hjemme og sovet.

Formålet er oppmøte og betaling.Anonymous poster hash: 12c9c...dac

Visste du ikke at barn under 16 år går gratis til lege? Haha. Du er i "barn og familie"-delen av KG nå vet du?

Anonymous poster hash: 8bf68...609

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor man skal dra til lege med en unge som har hatt 40 i feber, eller feber over flere dager (skal strengt tatt ikke være nødvendig å fortelle en forelder dette, men):

Det kan være livsfarlig, ungen kan ha en farlig tilstand, du kan få beskjed av legen om å gi barnet medisiner, det kan være en bakterieinfeksjon. Skjønner du? Det KAN være noe alvorlig. Og hvis ungen får feberkramper, så skal du ringe 113.

• Liker 7
Skrevet

OK..så vi noia og dro til legen da kidden hadde vært sjuk i 3 dager og på den fjerde enda verre. 40,5 i feber på mårrakvisten.

Stressa avgårde til legen som bekreftet.......FORKJØLELSE!! dudududuuu! Vi spurte hva de hadde gjort om det var noe annet...hva annet, sa legen? Nei, ørebetennelse, noe virus? Hva vet vi? Nei..ingenting sa legen.

Så hvorfor skal man ta med en sjuk unge og stresse til legen når de likevel ikke gjør noe? De sjekka jo ingenting heller. Ingen teser, ingen blodprøver..kun CRP.

Er jo CRP som er viktig å få tatt etter tre dager med feber da. På den måten finner man ut av om infeksjonen er viral eller bakteriell. Om den er bakteriell (med crp høyere enn 50) så vil jo ikke barnet bli bedre av seg selv, da blir det satt på antibiotika-kur. Er det viralt så må det gå over av seg selv. Greit å vite....

Anonymous poster hash: 05a3f...119

• Liker 3
Skrevet

Visste du ikke at barn under 16 år går gratis til lege? Haha. Du er i "barn og familie"-delen av KG nå vet du?

Eh, tror det som var ment her, var at legen og legekontoret får penger/betaling når det kommer pasienter. Så det er kjekt for dem at folk rutinemessig kommer innom med "bare" feber. Enkel inntjening! De ansatte på legekontoret får nemlig lønn selv om pasienter er under 16...

Anonymous poster hash: 3f928...bb6

Skrevet

Å dra små ungen til legen i tide og utide for bare bagateller er en uting, hysteriske foreldre har lagt til seg.

Det er bare bortkastet tid og energi. er ungen så syk at lege er nødvendig, er man ikke i tvil om man skal dra eller ikke!

Jeg synes foreldre generelt er alt for kjappe med å skrike lege. Det aller meste går over av seg selv:)

Anonymous poster hash: 12782...580
  • Liker 1
Skrevet

Vi har dratt til legen for å konstatere ørebetennelse. Selv om legen ikke gjør noe (behandling er å heve hodeenden av senga og nesespray) så er det greit å få ørebetennelsen registrert hvis det er mange av dem og vi er satt opp til kontroll på nyåret for å sjekke at alt ser bra ut. Hørselen er viktig for utvikling av språk og derfor er ørebetennelser viktige å følge opp.

Anonymous poster hash: f8f6c...3ac
  • Liker 1
Skrevet

Vel, om du ikke er fornøyd med legens vurdering så melder du selvsagt fra om det. Sender en rapport om at legen ikke sjekket noe som helst, og så bytter du lege. En god lege vet nemlig at også småbarn, eldre og gravide (de typiske "la oss ikke utrede" gruppene) blir syke. Og at det ofte er vanskelig å skille vanlige plager fra tegn på alvorlig sykdom, men at det likevell er livsviktig å skille "forkjøla" fra "benmargskreft". Og for å skille må en sjekke.

Om det offentlige helsevesenet ikke gir deg god nok kvalitet (det er jo et basic-tilbud det her) så går du privat. Det er ditt valg. Godta basic eller oppgrader.

Det er nemlig en ting de aller, aller fleste later til å glemme når det kommer til leger: Det er en servicenæring. Akkurat som frisører, taxisjåfører, tannleger og elektrikere. Er man ikke fornøyd med kvaliteten på servicen så klager en. Er en ikke sikker på at vedkommende er kompetent så bytter en serviceleverandør. Alle vet at snekkere kan være inkompetente duster som ikke bør komme nær en planke. Så også med leger. Bare at konsekvensene for pasienten er større - for legen mindre.

Anonymous poster hash: 76ec8...f84

Skrevet

Jeg har barn på 4 og 6, og har ennå ikke hatt behov for å ta dem til lege. De har vært på kontroll i regi av helsestasjonen, men det er det.

Anonymous poster hash: 2e1e9...c96

Skrevet

Min baby ble innlagt og hasteoperert da vi dro til legen etter tre dager med høy feber.

Vær glad for at det tilsynelatende er uskyldig heller enn alvorlig. Allikevel nyttig å sjekke, ville ikke gamblet med liten baby. Følg med på formen, dra tilbake til legen om allmenntilstanden tilsier det.

Anonymous poster hash: 82acc...655

• Liker 1
Skrevet

Det er for å bekrefte eller utelukke bakteriell infeksjon. Veldig flott om barnet ikke har en infeksjon og det ikke trengs behandling, men om barnet faktisk har det så er det dumt å sitte hjemme og vente på at barnet er døden nær.

Jeg er ofte på legevakt/fastlege første dagen med feber med min sønn, men det er fordi jeg da vet at det er infeksjon som krever behandling. Han har hatt det så mange ganger at jeg raskt kjenner symptomene. I disse tilfellene har han høy feber som ikke går ned med paracet.

Anonymous poster hash: dfdaa...0c4

Skrevet

Å dra små ungen til legen i tide og utide for bare bagateller er en uting, hysteriske foreldre har lagt til seg. Det er bare bortkastet tid og energi. er ungen så syk at lege er nødvendig, er man ikke i tvil om man skal dra eller ikke! Jeg synes foreldre generelt er alt for kjappe med å skrike lege. Det aller meste går over av seg selv:) Anonymous poster hash: 12782...580

Det tenkte jeg og, helt til jeg lå der dødssyk med ekstreme smerter og holdt på å dø fordi verken jeg eller legene tok symptomene på alvor :)

Nå er bare resten av livet mitt ødelagt :)

Skrevet

Er en del ting som er greit å utelukke som en del av fornuftig risikohåndtering. Konsekvensene av å ikke oppdage alvoret før det er for sent, er massive sammenlignet med hva som kreves for å utelukke det mest kritiske som faktisk har en tendens til å ramme barn. Siden høy feber er et felles symptom ved majoriteten av alvorlige infeksjonssykdommer, gir det mening å bare sjekke det.

Spørsmålet mitt, er om man kan effektivisere måten slikt gjøres på. Når crp er en god indikator for å evaluere infeksjon, så burde man kanskje hatt tilsvarende korte (og mer rimelige) løsninger for å få evaluert tilstanden uten å bidra til unødig ventetid?

Skrevet

Er en del ting som er greit å utelukke som en del av fornuftig risikohåndtering. Konsekvensene av å ikke oppdage alvoret før det er for sent, er massive sammenlignet med hva som kreves for å utelukke det mest kritiske som faktisk har en tendens til å ramme barn. Siden høy feber er et felles symptom ved majoriteten av alvorlige infeksjonssykdommer, gir det mening å bare sjekke det.

Spørsmålet mitt, er om man kan effektivisere måten slikt gjøres på. Når crp er en god indikator for å evaluere infeksjon, så burde man kanskje hatt tilsvarende korte (og mer rimelige) løsninger for å få evaluert tilstanden uten å bidra til unødig ventetid?

Spør du meg så burde det vært rutine å sjekke crp før man evt skal vente på å komme inn til lege. Å ta crp krever få minutter og om den er fin og det ikke er mer bekymring utover det så kunne man reist hjem og sett an

Anonymous poster hash: dfdaa...0c4

• Liker 1
Skrevet

Høy feber over lengre tid kan være veldig farlig, da det forstyrrer og kan inhibere enzymaktiviteten, da den fungerer best ved 37grader.

Skrevet

Har ved 3 tilfeller tatt barnet som nå er 3,5 år med til legen pga feber.

Og bare så det er sagt hun har ikke vært mye syk totalt.

To av gangene dro vi til legen etter fire dager med høy feber, penicillin begge gangene pga høy crp. Frisk dagen etter.

Den siste gangen ble hun akutt dårlig, kjempe høy feber, skrek og skrek, oppkast, røde prikker i nakken. Legevakta fryktet hjernehinnebetennelse å var på tur å rekvidere ambulanse til oss. Viste seg at hun hadde halsbetennelse (stafolykkoker).

Så med min erfaring vil jeg uten tvil fortsatt i samme spor.

Anonymous poster hash: 04b01...d7d

Skrevet

Jeg drar sjelden til lege selv, også med datteren min. Men feber er faktisk noe jeg tar på alvor, for selv om feberen ikke er en sykdom i seg selv, så kan det være mye grums den jobber med i kroppen. Og med stigende eller vedvarende høy feber over 3-4 dager, så er det ofte noe.

Min jente hadde høy feber i 2,5 dag, ingen andre symptomer, ingen forkjølelse eller noe. Før hun plutselig skrek til når jeg løftet henne litt forkjært og jeg mistenkte urinveisinfeksjon (vondt rundt nyrene). Hadde ikke reagert på noe spesielt når hun tisset, hun var jo litt sutrete men det var hun hele dagen med så høy feber liksom. Kom til lege med begynnende nyrebekkenbetennelse og slapp så vidt unna innleggelse (hun var rett under 2 år). Hadde jeg ikke løftet henne feil den dagen kunne jeg fint gått i en dag eller til og med 2 til for å "se an" og for å ikke være "den hysteriske".

Anonymous poster hash: 9887d...05c
Skrevet

Jeg kjenner til noen som mistet babyen sin etter et par dager med høy feber og de ikke fikk andre råd enn å gi ungen paracet, så jeg hadde definitivt sett et stort poeng med å oppsøke lege for å få en ordentlig sjekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...