Gå til innhold

Er jeg en kjip utleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts igjen =)

Har ingen planer om å si de opp, de er veldig hyggelige mennesker, holder det rent og ryddig, de har lagt ned arbeid i hagen, betaler alltid husleie i tide og aldri hatt noe krøll med de. De har også en veldig koselig kattepus, og vet selv hvor kjipt det er å flytte med katt som er vant til sitt område ute.

Jeg mener oppussingen er nødvendig da baderomstapeten på veggene har begynt å bli stygg/prøver å rulle seg oppover, sluken under dusjen bør få ny dosering (usikker på om det heter det, men slik at vannet forsvinner skikkelig ned i sluket og ikke blir liggende litt rundt), er redd for at det kan komme muggsopp eller bli store problemer om badet ikke blir strippet helt ned og pusset skikkelig opp. Kjøkkenet fungerer fint, det er bare veldig utdatert. Som sagt luftet jeg også ideen for dem da jeg holdt på med naboleiligheten, og de fikk se på skapdører, fliser, benkeplater og litt forskjellig som var i katalogene. De virket da veldig gira og ga ikke noe uttrykk for at de IKKE ville ha noe nytt bad og kjøkken.

Det kan jo være at de ser for seg å måtte gå ut, og tre meter hver gang de skal på do på natta, og det i 14 dager, minst, uten en eneste reduksjon i leieprisen er etter min mening å strekke leietagers velvilje for langt.

Jeg tror de forstod meg iallefall, sa de må gjerne ta med seg alt de vil inn dit og at de får låne trådløst nett fra oss i tiden det gjelder. De har en sånn boks med kabel tv + internett inne i leiligheten de bor i, og den må vel en montør fra selskapet deres flytte om de skal ha med seg begge deler? De kan gjerne bytte leilighet, så det bare blir en flytting, men med tanke på arbeidet i hagen tror jeg nok dette er uaktuelt for dem og det forstår jeg veldig godt.

Rent juridisk, dersom jeg bestemmer meg for å pusse opp (og at forebygging av muggskader/råte er en god nok grunn), kan de da kreve at jeg betaler for hotell i perioden, eller er midlertidig husrom i bedre standard enn de bor i nå godt nok?

Setter pris på alle innspill!



Anonymous poster hash: 59b5e...7e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan de ikke bare overta den andre leiligheten? Og flytte inn der? Si de får 30% avslag på neste måneds leie ellernoe om det å bære ting er tungt for dem.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent juridisk, dersom jeg bestemmer meg for å pusse opp (og at forebygging av muggskader/råte er en god nok grunn), kan de da kreve at jeg betaler for hotell i perioden, eller er midlertidig husrom i bedre standard enn de bor i nå godt nok?

Setter pris på alle innspill!

Anonymous poster hash: 59b5e...7e6

Nei, de kan ikke kreve det.

Ikke at jeg forstår hvorfor de skulle ville det heller, det høres bare utrolig knotete ut å bo slik i så lang tid.

Om de kan flytte helt over i en annen, og bedre leilighet under oppussingen så har du sørget for et fullgodt alternativ.

Første delen av svaret mitt var ment generelt, at denne "oppsigelsesretten" ikke er så universell som alle later til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syntes jeg leietakerne er skikkelig vrange. De får nyoppusset leilighet med bedre standard de har i dag for samme leiepris de har nå, og alt de må gjøre er å bruke bad og kjøkken i naboleiligheten i to uker? Jeg hadde vært overlykkelig hadde det vært meg!

Når vi pusset opp badet i egen leilighet måtte vi gå på do og dusje hos familiemedlemmer flere kilometer unna, sånn tilsammenligning.

Du får si til leietakerne at de kan velge å fortsette å bo i leiligheten, med den lave standarden den har, frem til leieforholdet er avsluttet, dersom de ønsker det.

Endret av appelsinjuice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke bra ut med sånne leieboere, er dette i Oslo er jeg interessert i å leie hos dere ifra den 1 feb. Ikke vært borti sånne huseiere som dere som faktisk bryr seg. Ikke gi dere.

Anonymous poster hash: bdb48...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt dem halv leie i opppussingsperioden. Det er en ulempe å ikke ha kjøkken og bad inne i leiligheten, og de bør få noe kompensasjon for dette. Halv leie er greit, siden du har funnet en såpass god løsning. De gangene jeg har vært uten slike ting som leietaker har jeg fått 100% reduksjon i perioden, men da fordi det ikke fantes nærliggende løsninger. (Måtte vaske klær for hånd, hente vann på bensinstasjon, dusje på campingplass osv.)

14 dager på hotell er derimot ikke rimelig å kreve.



Anonymous poster hash: 7f578...656
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har ikke krav mot dere mer enn å redusere/evt fjerne leie for den perioden det er snakk om. Sett bortsett fra at dere må si ifra i god tid.

Syntes dere har kommet med en godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt dem halv leie i opppussingsperioden. Det er en ulempe å ikke ha kjøkken og bad inne i leiligheten, og de bør få noe kompensasjon for dette. Halv leie er greit, siden du har funnet en såpass god løsning. De gangene jeg har vært uten slike ting som leietaker har jeg fått 100% reduksjon i perioden, men da fordi det ikke fantes nærliggende løsninger. (Måtte vaske klær for hånd, hente vann på bensinstasjon, dusje på campingplass osv.)

14 dager på hotell er derimot ikke rimelig å kreve.

Anonymous poster hash: 7f578...656

Enig.

Med tanke på hva oppussing koster, er det virkelig så ille å gi disse leieboerne en billigere leie den måneden dette skal skje? Foreslå halv leie som et forhandlingsutspill i hvert fall. I hvert fall om det er leieboere du ønsker å beholde, Ts.

Anonymous poster hash: 74c4a...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er urimelige, er da ikke så stress å bruke kjøkken/bad i naboleiligheten, ev. ta med seg det viktigste og "bo" der de verste dagene. Da vi pusset opp leiligheten bodde vi uten kjøkken i over 1 mnd. Hadde ikke gulv i stua engang. :ler:

Hvis denne leiligheten er i Trondheim er jeg interessert, du høres ut som en flott huseier!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tilbyr de nytt kjøkken og bad - de får til og med lov til å velge ut fliser! og de setter seg på bakbeina?

Nei, du er ikke vrang, de er vrange!

Hvis det er superviktig for de å få avslag i husleia så gi de 10% avslag for de 14 dagene oppussingen tar, men da får de ikke være med å velge fliser. Strengt talt syns jeg ikke det er nødvendig med noe avslag her. Alt blir lagt til rette for at de skal ha det best mulig. At de ikke ser det er egentlig utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve hotell, og jeg syns ikke de kan kreve avslag i leien heller (men på det punktet synser jeg bare). Det skal vel vesentlig ulempe til for å ha rett på avslag, og siden dere tilbyr et alternativ er det ikke store ulempen å måtte gå ut og inn i annen leilighet.

På den annen side kan det være lurt å vise litt goodwill mot leietakerne hvis dette er folk dere liker, og gi litt avslag. Men ikke hotell!

Men vil anbefale dere å ta dette opp med utleieforeningen (husker ikke hva de heter, Google det). Hvis dere skal leie ut to leiligheter er det veldig lurt å være medlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt dem halv leie i opppussingsperioden. Det er en ulempe å ikke ha kjøkken og bad inne i leiligheten, og de bør få noe kompensasjon for dette. Halv leie er greit, siden du har funnet en såpass god løsning. De gangene jeg har vært uten slike ting som leietaker har jeg fått 100% reduksjon i perioden, men da fordi det ikke fantes nærliggende løsninger. (Måtte vaske klær for hånd, hente vann på bensinstasjon, dusje på campingplass osv.)

14 dager på hotell er derimot ikke rimelig å kreve.

Anonymous poster hash: 7f578...656

...Selv om "belønningen" er nyoppusset leilighet med bedre standard til samme pris som de nå betaler ?

Hadde jeg vært TS hadde jeg gitt de valget: Enten pusser utleier opp nå, og leieboerne må bruke kjøkken og bad i naboleiligheten i to uker, ellers får de bo i den lavere standarden så lenge de bor der, og utleier pusser opp når de flytter.

Å få redusert leie hadde ikke vært urimelig dersom leietakerne hadde måttet dusje og gå på do hos venner/familie, men når de har muligheten til å bo i naboleiligheten i to uker og komme tilbake til nyoppusset leilighet syntes jeg TS har strukket seg langt nok. Og dersom de ønsker å flytte inn på hotell i perioden: Hvorfor kan de ikke bare flytte inn i naboleiligheten i stedet?

Anonymous poster hash: 0c664...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange år siden bodde vi i et hus med flere leiiligheter. Da huseie bestemte seg for å oppgradere badet (1 om gangen), måtte vi dele badet med en annen leiilighet. Ikke ideelt, men det gikk da. Var aldri prat om prisreduksjon eller hotell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes heller ikke at dere er urimelige, men jeg vet med meg selv at jeg hadde nok satt ned leien med 1500kr ca (nå er jeg en veldig "bløt" person altså, men jeg hadde ikke akseptert hotellopphold)

De er kjempe heldige som får lov til å være med på å velge fliser osv, så de bør være litt forsiktige med å kreve altfor mye, plutselig så står de der uten bolig fordi du ikke orker å ha dem der lenger.

To uker er ikke allverden å bruke kjøkken og bad i en annen leilighet, det går veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da huseier her skulle pusse opp kjøkken og bad flyttet jeg hjem til foreldrene mine i den perioden. Klart det var styr med å tømme alt og sånt. Fikk tilbud om å ikke betale husleie den mnd, men jeg var bare kjempeglad for at "jeg" fikk nytt kjøkken og bad uten øking i husleie. Betalte husleien til vanlig og var fornøyd jeg. Kunne virkelig ikke falt meg inn å kreve hotell, det synes jeg er drøyt.

Synes ikke du skal tilby noe mer jeg, du tilbyr virkelig mer en nok! Er enig i de som sier at du bare gir de valget om nå og bruke leiligheten ved siden av, eller å vente til de flytter.



Anonymous poster hash: 6e3c2...99d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...Selv om "belønningen" er nyoppusset leilighet med bedre standard til samme pris som de nå betaler ?

Anonymous poster hash: 0c664...7d5

Helt klart. Nødvendig oppussing følger med i prisen når man leier, oppussing for å heve standarden kommer hovedsaklig eier til gode dersom det er godt nok som det er. Det blir også en del jobb for dem med å flytte alle tingene sine, og møblere på nytt etterpå. Halv leie i to uker tilsvarer 2000,- hvis de betaler 8000,- i måneden, og dette er uansett småpenger i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: 7f578...656

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat et saklig bidrag her, men dersom jeg noensinne må ut på leiemarkedet igjen så vil jeg gjerne treffe på en utleier som TS. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50% avslag i leie i oppussinga perioden grunnet ulemper. Selv om naboleiligheten er tvers over gangen, da må de pakke ned alt de eier, for det blir mye byggestøv og annen dritt når man pusser opp. Eller du må vente med oppussingen til de flytter ut, eller til det faktisk blir lekkasje på dette badet. Det blir mye dyrere enn halv husleie en kort periode...

Anonymous poster hash: 62b83...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...