Gå til innhold

Snart 2 år - språk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jenta mi fyller 2 i februar. Hun babler mye, skravle går hele tiden omtrent :-) men det er ikke mange ord vi forstår.

Hun sier: mamma, pappa, hei, ja, nei, se og takk.

Jeg er litt utålmodig nå. Er dette unormalt få ord for alderen?

Anonymous poster hash: 48bcf...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er best om du snakker med helsesøster/ped.lederen i barnehagen om dette. Vår er eldre enn ditt barn og har en del språklige utfordringer. De er nok de personene som kan det best. Vi er inne i PP-systemet med logoped og spesialpedagog etc., men siden jeg ikke er faglært selv innen noen av disse områdene vil jeg anbefale deg å snakke med noen av disse.

Anonymous poster hash: c745f...7db
Skrevet

Er veldig individuelt. Jeg hadde mye og velutviklet språk allerede som toåring, men broren min var nærmere fem.

Skrevet

Jeg tror også dette er individuelt. Storesøster hos oss snakket godt da hun var to. Lillebror hadde bare noen få ord og uttalen var dårlig. Nå er han 2 1/2 og fremdeles språklig svak. Legen har funnet ut at han hører dårlig pga væske i ørene, så han har nettopp fått satt inn dren, synes allerede jeg merker forskjellen, han er mer opptatt av lyder og ord.

I barnehagen der de går er det også STOR forskjell barna imellom i 2-3-4-års-alderen. Ville ikke bekymret meg ennå :)

Anonymous poster hash: 46b2f...9c8
Skrevet

her er det stooore individuelle forskjeller. Det sagt så hørtes det litt lite ut. Er det det at hun har utydelig tale, har et fast men feil ord for ting eks. kaller bil konsekvent for "tut" eller har hun så få faste ord (peker mye)?

Anonymous poster hash: e4cff...5bf
Skrevet

Gutten vår fylte 2 nå nettopp, og har mange ord og setter sammen to-tre ord (type "mamma komme hit", "pappa spiser appelsin" - selvfølgelig ikke helt tydelig og riktig, men forståelig). For et par måneder siden derimot, var vi bekymret for språket hans, da sa han egentlig bare hei og bil og nei og sånne småting. Min erfaring er iallefall at det kan gå veldig fort når det først starter.

Anonymous poster hash: d3e7c...723
Skrevet

Vår jente blir to i januar, og hun har nettopp - bokstavelig talt! på søndag som var, liksom... - begynt å si mer enn mamma, se, der, ja og nei.

Hun snakker langt fra tydelig, det er vel nesten bare jeg som forstår henne til tider. Hun høres ut som om hun snakker med en varm potet i munnen, og ord som ''bade'' og ''båt'' er helt like. Flesteparten av ordene er forståelige kun fordi hun peker på den tingen.

Men det er altså bare siden forrige helg at hun snakker så mye. Plutselig kan hun ''alt'', og overrasker daglig med ord som jeg ikke visste hun kunne. ''Øre'', ''hals'', ''Minnie'', ''baby'', ''bleie'' osv. kommer trillende på en snor.

Selv om hun ligger bakpå mtp. språket, er vi ikke bekymret. Ikke enda ihvertfall. Hun har ekstremt god språkforståelse, bedre enn storesøsteren hadde da hun var like gammel - og hun snakket omtrent rent.

Skrevet

her er det stooore individuelle forskjeller. Det sagt så hørtes det litt lite ut. Er det det at hun har utydelig tale, har et fast men feil ord for ting eks. kaller bil konsekvent for "tut" eller har hun så få faste ord (peker mye)?

Anonymous poster hash: e4cff...5bf

Det virker ikke som om hun har faste egne ord for ting og slikt. Det eneste jeg har hørt er "maga" det sies mye, men om masse forskjellig. Peker ikke spesielt mye på ting, litt i bøker. Vi prater mye med henne.. Peker i bøker og sier ordene. Hun bare holder på med sine egne og er ikke interessert.

Utydelig uttale selv på "manma" og "pappa" .. Det klareste er på "se" det brukes veldig ofte og klart

Anonymous poster hash: 48bcf...219

Skrevet

Med eldste sa helsesøster at det var vanlig at språket "eksploderte" rett etter fylte 2 år, så hun hadde for vane å innkalle til 2 års kontroll litt på overtid. Det stemte ganske bra for oss også. Plutselig kom det masse nye ord. Og forståelsen var veldig mye bedre enn språket gav uttrykk for. Ellers er det nok som de andre her sier; store individuelle forskjeller.

Skrevet (endret)

Datteren min kunne si rundt 8 ord som toåring, og de fleste av disse hadde hun ikke den fjerneste idé om hva betydde. Nå som treåring går språkutviklingen ekstremt raskt, og jeg må si at all min tidligere bekymring har forsvunnet...selv om hun fremdeles ligger noe etter normalen.

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet (endret)

Store forskjeller fra barn til barn. Vår jente på 19 måneder snakker i korte setninger (mamma se der, pappa sitte på stolen, meg bæsje i bleia, pusen ikke sitte i stolen min, og favoritten: neeeeei, min sin "putt inn hvilken som helst leke/ting/mat"). Bestekompisen hennes som er en uke yngre sier 5 ord, og fetteren som er 3 måneder eldre snakker vel ca på samme nivå som vår datter.

Har du snakket med helstasjon/barnehage om de føler hun henger etter? Få sjekket hørselen hennes kanskje?

Endret av Lillemini
Skrevet

Det er veldig store variasjoner i den alderen. noen kan du ha en lang og meningsfylt samtale med, andre har bare enkeltord som de bruker mye. Og begge deler, og alt i mellom, er helt normalt. Man begynner vanligvis ikke å snakke om forsinket språkutvikling før i fireårsalder, da det før den alderen er et veldig stort normalområde.

Det viktigste er at hun har språkforståelse. Kan du be henne hente noe, uten å peke på tingen, eller på annen måte signalisere hva du vil at hun skal hente? Eller er hun avhengig av deg som viser og tydeliggjør hva du mener? Det viser ofte om språkforståelsen er der, eller om barnet er avhengig av kontekst for å forstå.

Nå mener jeg ikke at du skal språkteste henne, men når spesialpedagoger skal språkteste barn er det vanlig at de ber barnet om å gjøre ting det ikke vanligvis gjør, ofte ting som er litt "naturstridig". Feks: "Kan du sette skoen oppå tallerken?" og dette sier man uten en mine, og uten å bruke kroppsspråk. For veldig ofte tror man at barnet har mer språkforståelse enn det har, siden barnet ofte har lært seg å bruke konteksten.

Det du derimot kan gjøre, er å leke med språket sammen med henne. Sanger, rim og regler er fine for språkstimulering. Sett ord på det dere ser sammen, når dere er ute, ser på tv eller lignende. Benevn farger, og be henne matche farger - feks rød kopp på rødt fat. Og les masse bøker. Bøker er kjempeviktig for språkutviklingen. Dersom du googler finner du sikkert noen morsomme språkleker dere kan leke sammen.

Skrevet (endret)

Min jente var også sett på som "sen" i den alderen, og vi var inne til ekstra språkkontroll. Men hos henne begynte det en rivende utvikling rett etterpå, ca. 2,5 år. Hun er nå helt på linje med jevnaldrene, snakker kjempebra, kan massevis av kompliserte sanger osv. Faren hennes var enda senere, men da han endelig begynte å snakke, snakket han i fulle setninger og rent.

Endret av Harlekin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...