Gå til innhold

barnevernet + førerkort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får noen tiltak av barnevernet allerede som var frivillig fra min side. De har betalt barnehageplass for mine to barn her i kommunen. Det andre blir familierådgiver. Det tredje jeg vil spørre om er om de kan dekke førerkort i forbindelse med at vi flytter til en annen kommune, der skal vi bo rett ved en barnehage, men der er visst ikke plass før til neste høst. Men det er plass andre steder, som ligger liksom "bak fjellet" i kommunen, 30 min kjøring med buss og buss bytte. For jeg vil veldig gjerne ha barna i barnehage. Men pga mine helsemessige utfordringer, denne våren vil det være vanskelig med 2 barn på 3 og 4,5 år å reise med dem så langt.

Anonymous poster hash: 37bfd...3d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan du vel også kontakte NAV for? Jeg vil absolutt tro de har ordninger for dette! :)

Anonymous poster hash: 02d99...33a
Skrevet

Dette kan du vel også kontakte NAV for? Jeg vil absolutt tro de har ordninger for dette! :)Anonymous poster hash: 02d99...33a

Nei. De dekker kun førerkort hvis man har ekstrem sosial angst, eller er i en praksisplass og går på AAP og er garantert jobb der du har praksisplass dersom du får førerkort.

Anonymous poster hash: 8b175...311

• Liker 2
Skrevet

Tviler på at de dekker det

Anonymous poster hash: 89f6f...229
Skrevet

Det gjør NAV/barnevern nok ikke.

Ellers jeg har fått med meg at en hel del menn har fått dekket for klasse B, men ikke hørt om noen kvinner.

• Liker 2
Skrevet

Det gjør NAV/barnevern nok ikke.

Ellers jeg har fått med meg at en hel del menn har fått dekket for klasse B, men ikke hørt om noen kvinner.

Hvorfor eller hvordan har de fått dekket det?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor eller hvordan har de fått dekket det?

De søkte, antageligvis fordi de manglet førerkort.

Skrevet

De søkte, antageligvis fordi de manglet førerkort.

???

Ikke noe ordentlig grunn?

• Liker 1
Gjest Seajewel
Skrevet

Vet også om tilfeller der menn har fått dekket førerkort av NAV, så ser ikke poenget i at en kvinne ikke skal kunne få det, når man trenger å komme seg til jobb og bor upraktisk til.

Skrevet

???

Ikke noe ordentlig grunn?

Vet også om tilfeller der menn har fått dekket førerkort av NAV, så ser ikke poenget i at en kvinne ikke skal kunne få det, når man trenger å komme seg til jobb og bor upraktisk til.

Nemlig, så derfor så blir det rart når jeg hører om mane menn som har fått det dekket, mens alle kvinnene jeg vet har søkt fikk avslag.

Skrevet

Yrkesrettede tiltak for og kunne arbeide som sjafør gies det støtte til gjennom NAV. Det er her tenkt vedkommende skal arbeide son sjafør. Ikke reise til og fra arbeidet. Noe utover dette kjenner jeg ikke til.

Skrevet

Yrkesrettede tiltak for og kunne arbeide som sjafør gies det støtte til gjennom NAV. Det er her tenkt vedkommende skal arbeide son sjafør. Ikke reise til og fra arbeidet. Noe utover dette kjenner jeg ikke til.

Ja, derfor vil jeg gjerne vite grunnen til at de får det. Men det er jo ikke hovedspørsmålet. Spørsmålet er om barnevernet kan hjelpe med det, fordi det er til barnets beste.

Skrevet (endret)

Ja, derfor vil jeg gjerne vite grunnen til at de får det. Men det er jo ikke hovedspørsmålet. Spørsmålet er om barnevernet kan hjelpe med det, fordi det er til barnets beste.

Det jeg vet er at kurs til førerkort opplæring er gitt for vedkommende går på arbeidsavklaring og søker jobb. De er som regel uten formel utdannelse i andre yrker eller det er omskolering til sjåføryrket. Jeg har aldri hørt om noe som ligner på ditt tilfelle der førerkort opplæring er gitt kun for og transportere barn. NAV gir kun kurs for at mennesker skal komme seg i arbeid. Ditt tilfelle slik jeg kjenner det er vel utenfor barnevernets tjenester å kunne ta stilling slik opplæring. Der transport er umulig for foreldrene privat, og rutetransport ikke kan følges. Der barn virkelig trenger barnehage kan det vel vel tenkes det kan gis taxi eller annen spesialtransport. Dette sett opp mot slik transport av mennesker med spesielle behov. Her hos deg må komme anmodning fra barnevernet, her sammen med søknad fra foresatte. Denne sendes til bestillerkontor i kommunen, eller de som har ansvaret for koordinering av sosialhjelpstjenester. Hjelpen skal gis til barna og ikke til som foresatte. Derfor ikke fører opplæring til deg. Skulle du fått førerkort så tenker jeg du må ha bil. Hvem skal dekke kjøp og vedlikehold av bilen når du ikke kan koste førerkort selv? Skal du få støtte til noe hjelp må det være hjemmel i lov eller forskrift for dette. Ingen offentlige organer kan fatte vedtak uten dette. De andre som du tenker har nok fått dekket førerkort er pga. arbeid. Jeg vet om rullestolbrukere som kjører bil. De har måttet dekke førerkortet sitt selv bortsett fra de som trenger det i arbeidet sitt. Bilen har de fått dekket med egenandel gjennom NAV. Dette for at de skal være mer selvstendige i hverdagen og kunne utføre sitt arbeide.

Har dine barn hatt spesielle behov for utforming av transportmiddel kunne nok du med fått dekket dette kjøretøyet med egenandel.

Som sagt det kan ikke gis noe støtte uten hjemmel i lov eller forskrift.

Kan du ikke høre med barnevernet hvordan de stiller seg til ditt forslag? Det kan tenkes de må undersøke med NAV om det rett og slett lar seg gjøre og gi deg føreropplæring. Når det dreier seg om transport fram neste høst ville det være mer naturlig med tiltak for egen transport av barn framfor føreropplæring på foresatt.

Endret av Peter007
  • Liker 2
Skrevet

Nemlig, så derfor så blir det rart når jeg hører om mane menn som har fått det dekket, mens alle kvinnene jeg vet har søkt fikk avslag.

Det kan tenkes de har fått føreropplæringen som et yrkesrettet tiltak.

Skrevet

Det kan tenkes de har fått føreropplæringen som et yrkesrettet tiltak.

Antageligvis.

Skrevet

Nei. De dekker kun førerkort hvis man har ekstrem sosial angst, eller er i en praksisplass og går på AAP og er garantert jobb der du har praksisplass dersom du får førerkort. Anonymous poster hash: 8b175...311

Førerkort dekkes neppe av Nav sosial. Det hører inn under Nav Hjelpemiddelsentral. Da må du fylle strenge medisinske krav. Men en begrunnelse som at du trenger førerkort for å kjøre barn til barnehage i en annen kommune er neppe god nok grunn. Søknad om førerkort tar mangen mnd. Kanskje år i Navsystemet. Kjøreopplæring er heller ikke gjort over natten, særlig ikke om du har medisinske utfordringer.

Hvordan tenker du deg å skaffe deg bil, når nav betaler barnehage, har du vel ikke så mye å rutte med i hverdagen? En bil koster joen del å eie og å bruke.

En annen ting er at dersom du flytter til en ny kommune så blir du og flyttet til et nytt navkontor. Hvilken hjelp du får på det nye navkontoret er ikke gitt på forhånd. Flere kommuner har og bestemmelser om at barna må gå i barnehage i den kommunen de bor i.

Så jeg lurer på, hvor gjennomtenkt er dette, fra din side?

Anonymous poster hash: d881c...e0a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er kvinne og har fått støtte til sertifikat av NAV. Søknaden tok 1 n

mnd tid, ikke år.

Jeg fikk det for å øke mulighet for jobb når jeg var klar til arbeidslivet igjen etter en god del år på AAP. Jeg hadde aldri fått støtte bare for å kunne levere barn. Lappen er fryktelig dyr så jeg skjønner godt at de må ha tungtveiende grunner for å kunne sponse det.

Anonymous poster hash: acd59...25e

Skrevet

Økonomisk støtte fra barnevernet skal være rettet mot barna, eller for å åppnå endring i omsorgskapasitet hos de voksne, som dekning av psykolog etc for at mor/far skal få det bedre. Førerkort faller litt utenfor, for det er oppnår ikke at du gir bedre omsorg. Du har bedre sjanse til at Nav dekker med tanke på at du har helseutfordringer. Om du skriver noe om hvilke utfordringer du har så kanskje noen fra navsystemet kan si om du har mulighet.

Skrevet

Dessuten, barneverntjenesten fungerer ikke helt som nav når det gjelder flytting. Om du flytter, avsluttes saken din, eventuelt med bekymringsmelding til ny komune dersom barnevernet faktisk har reell bekymring for barna dine. Det er dermed ingen automatisk overføring med tiltakene dine. Om barnevernet ikke er bekymret i noen særlig grad, så sender de ikke bekymringsmelding til ny kommune. Da må du eventuelt melde deg selv til barnevernet der. Med andre ord, både dekningen av barnehage, og familieveileder, vil falle bort når du har flyttet.

For å få hjelp av ny kommunes barnevern må du ha ny melding og ny undersøkelse.

• Liker 2
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så dekker kun barnevernet fritidsaktiviteter og barnehage. Det skal være til barnets beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...