Gå til innhold

Hjelp til samboeravtale


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Jeg leier hos min samboer for 6000kr mnd. Jeg er i full jobb. Siden jeg står for alt husarbeid (vask, klesvask, matlaging, rydding osv) så ønsker jeg at det skal trekkes fra et beløp pr mnd for det arbeidet jeg gjør. Jeg syns ikke det er riktig å betale full leie + å gjøre alt av husarbeid. Han er i utgangspunktet ikke interessert i å trekke fra noe fra det, men har bedt meg om å komme med et forslag. Så spørsmålet er da hvor mye skal jeg trekke fra? Har ei venninne som får 3000kr av mannen sin for å ta alt av husarbeid. Er det rimelig? Kommer vel an på hvor mye som skal gjøres også? Bor i en enebolig på 140 kvm om det har noe å si. Noen som vet hva som er rimelig å kunne trekke fra i en slik situasjon?



Anonymous poster hash: aba70...d0f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det du som står for alt husarbeidet?



Anonymous poster hash: 67e2c...a95
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri slått meg å ta betalt for å gjøre husarbeidet i en bolig man deler (selv om han eier)...

edit; om det er så viktig for deg så er ikke et kompromiss med at han da betaler mer for maten/all maten eller lignende bedre? Da "selger" du ikke din tjeneste iaf.

Endret av Neutral90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det du som står for alt husarbeidet?

Anonymous poster hash: 67e2c...a95

Fordi samboeren min mener at damer skal gjøre det. Jeg har ikke noe imot å gjøre det, men da syns jeg ikke det er rett at jeg skal betale full husleie.

Anonymous poster hash: aba70...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen = det det koster å leie inn et firma til å gjøre samme jobben.

Og forresten, med en mann med et sånt syn på husarbeid og kvinner, bør du komme deg til en advokat og få satt opp en seriøs samboeravyale. I motsatt fall er jeg redd du blir stående tomhendt på gaten med bare klærne dine om dette en dag tar slutt.

I dag er alt kanskje rosenrødt og greit, men det er et uttrykk som sier; I krig og kjærlighet er alt tillatt. (Når kjærligheten tar slutt, starter krigen.)

Anonymous poster hash: 08960...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen = det det koster å leie inn et firma til å gjøre samme jobben.

Og forresten, med en mann med et sånt syn på husarbeid og kvinner, bør du komme deg til en advokat og få satt opp en seriøs samboeravyale. I motsatt fall er jeg redd du blir stående tomhendt på gaten med bare klærne dine om dette en dag tar slutt.

I dag er alt kanskje rosenrødt og greit, men det er et uttrykk som sier; I krig og kjærlighet er alt tillatt. (Når kjærligheten tar slutt, starter krigen.)

Anonymous poster hash: 08960...3d9

Takk for tips om advokat :)

Anonymous poster hash: aba70...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi samboeren min mener at damer skal gjøre det. Jeg har ikke noe imot å gjøre det, men da syns jeg ikke det er rett at jeg skal betale full husleie.

Anonymous poster hash: aba70...d0f

Han virker ganske urimelig hvis han i utganspunktet vil at du skal gjøre alt husarbeidet og ikke få noe igjen for det. Hvis det er slik det skal være fremover synes jeg det er riktig at du blir kompensert på en eller annen måte. Personlig hadde jeg aldri gått med på en slik ordning, men siden det er greit for deg, hadde jeg foreslått å betale 3000-3500,- i husleie. Så får han velge om han vil gi slipp på de 2500-3000,- i mnd, eller gjøre sin halvdel.

Anonymous poster hash: 67e2c...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var uten jobb og betalte 6000 i mnd av inntekt på 10 000 kr, siden jeg ikke jobbet gjorde jeg så og si alt husarbeid, middagen sto på bordet i det han kom hjem fra jobb, jeg handlet mat ol, de 6000 kr var min "leie" og gikk til mat til hele familien.
Jeg stilte opp som "barnevakt" når han hadde behov for å finne på noe når barna var her.

Nå som jeg er i jobb er husarbeidet mer 50/50, jeg betaler fortsatt 6000 i mnd selv om inntekten er høyere, men fra nyttår så skal vi dele alle utgiftene 40/60 da han tjener rundt 10 000 mer enn jeg gjør i 100% jobb (jeg har 50 fast og jobber resten på løse vakter), da blir det min leie, og ifølge vårt budsjett utgjør det 7800 på meg og mer på han.
Da er alt fra mat, strøm, bilservice, forsikringer ol iløpet av et helt år delt opp og betalt inn på en egen konto hver mnd.

Han betaler selv på sin bil og sitt hus frem til jeg en dag har spart opp nok til å kjøpe meg inn (betale ned) på lånet.
Dette er en fin avtale for oss, vi har skrevet kontrakt på dette og gått gjennom advokat.
Jeg sparer ca 6-10 000 i mnd nå for å spare opp en buffer til hus og ellers.
Pluss de 6000 jeg setter inn hver mnd.
Alle pengene jeg sparer gagner han til syvende og sist, de skal gå til huslånet, ferie med barna og en liten del er til meg selv hvis forholdet skulle ryke slik at jeg har noe å stå på.

Det er VÅR ordning, jeg har heldigvis en samboer som syns vi begge to skal ha en grei sum hver utenom regninger og som er helt enig i dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snoker, on 27 Nov 2014 - 23:22, said:

Dette er en fin avtale for oss, vi har skrevet kontrakt på dette og gått gjennom advokat.

Hva var advokatens bidrag? Hadde han noen innspill dere ikke hadde tenkt på,og som forsvarte utgiften?

Jeg er stadig overrasket over at så mange her inne springer til advokat med de enkleste ting... Anonymous poster hash: 8e19a...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var advokatens bidrag? Hadde han noen innspill dere ikke hadde tenkt på,og som forsvarte utgiften?

Jeg er stadig overrasket over at så mange her inne springer til advokat med de enkleste ting... Anonymous poster hash: 8e19a...943

Jeg synes ikke folk her inne springer til advokatee for den minste ting. Tvertimot, synes jeg mange tar store sjangser for å spare noen kroner i advokatutgifter, noe somsenere kan koste dem dyrt.

Anonymous poster hash: 08960...3d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller et par tusen til advokat enn flere hundretusen i tap på kvinnefella

Anonymous poster hash: 50c3d...5b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er ute etter er hva advokaten vet som dere ikke vet. Konkrete eksempler altså.<br /><br />Hvilke råd var det advokaten ga dere som dere sparte hundretusener på?

Anonymous poster hash: 8e19a...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var advokatens bidrag? Hadde han noen innspill dere ikke hadde tenkt på,og som forsvarte utgiften?

Jeg er stadig overrasket over at så mange her inne springer til advokat med de enkleste ting... Anonymous poster hash: 8e19a...943

Det eneste vi brukte avokat til var som et juridisk vitne, tilfelle vi skulle gå gjennom et stygt brudd som krevde rettens vei (vi har begge brent oss før).

Han syns planen vi hadde satt opp var bra og etter boka..

Vi har også skrevet opp alle tingene vi selv hadde med oss inn i samboerskapet, slik som dyre gryter, møbler, filmer, bøker ol, for å ha dette skriftlig ved eventuelt brudd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du setter deg selv i en tragisk økonomisk situasjon. Du betaler ned på hans lån. Han har jo virkelig fått en gullkantet avtale her. Du gjør alt arbeid hjemme OG betaler lånet hans.

Du må endre dette asap. Det er penger ut av vindu for deg og gull verdt for han.

Enten må du kjøpe deg inn i boligen. Trenger ikke være 50 %, men kan være 30 eller 40 e.l. eller kjøp noe sammen. Hvis du ikke endrer blir du stående helt tomhendt hvis noe skjer, men han hatt fått et gjeldsfritt hus pga deg.

Ring et rengjøring firma og spør hva de ønsker å ta for den jobben. Det er det du skal ta av han. Synes ca 5.900 år mnd høres greit ut.

Anonymous poster hash: dd2da...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...