Gjest LadyAntebellum Skrevet 27. november 2014 #1 Skrevet 27. november 2014 Jeg går på zoloft 200 mg og har også vært til samtaler hos dps i et års tid. Føler meg bra i perioder men så går det nedover igjen en stund. Slik som nå, er inne i en periode hvor jeg elsker og sove, ser ikke meningen med noe, bagateller blir store problemer, jeg er urolig og kjenner angsten er der i tide og utide. Hadde noe ferie tilgode som jeg tok nå.. Tror ikke jeg har godt av ferie, og gå hjemme uten mål og mening.. Alt føles enda mer meningsløst. Hva gjør dere andre når dere har slike perioder?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #2 Skrevet 27. november 2014 Sover. Alt blir et ork. Spising, stå opp, gå ut - alt er meningsløst. Så tenker man at man bare er til bry og dum som ikke gjør noe ut av livet når man faktisk har sjangsen, og bor i Norge. Det gjør egentlig alt bare tusen ganger verre. Når folk har sånne ''skjerp deg'' foredrag føler jeg meg helt elendig, så holder det for meg selv. Når det er over blir jeg veldig beskymret over hva jeg kan gjøre når jeg er langt nede igjen. Ingenting fungerer, ingen medisin eller psykolog. Kommer nok til å ha det sånn resten av livet. Anonymous poster hash: d66b8...222
Vill Skrevet 27. november 2014 #3 Skrevet 27. november 2014 Viss du går til psykolog, så kanskje ikkje den type medisin er rett for deg? Kanskje du kan prøve ein anna medisin eller øke dosen. No veit ikkje eg noko om akkurat den typen du går på, eller om 200 mg er mykje eller lite då.. Har du vurdert å skifte psykolog viss ikkje der du går no har noko særlig effekt? Kva med kognitiv terapi? Eit kurs? Gruppeterapi? Det hjalp meg veldig å bli godt kjent med meg sjølv. Eg visste ikkje at det var forskjell på sjølvtillit og sjølvbilete feks. Eg måtte snu tankemønsteret mitt. Etter kvart gjekk tanker som "eg er ikkje god nok. Kvifor liker samboeren min meg? Eg er ikkje bra nok" på autopilot. For å bryte det tankemønsteret gjekk eg for Fake It Till You Make It-metoden Kvar gang eg tok meg i ein unyttig og negativ tanke om meg sjølv, så avbraut eg meg sjølv og sa "Eg er god nok! Eg fortjener å ha det bra! Eg er verdifull" Dette sa eg om igjen og om igjen og distraherte meg sjølv med noko eg er glad i. Ein kopp te, ein god film, lakka negler.. Samtidig sa eg til meg sjølv at "Dette fortjener eg!" Det tok tid, men eg vart meir og meir obs på dei negative tankane og fekk bytta dei ut. No tenker eg nesten aldri slike ting lenger. Det var iallefall eit eksempel på kva som hjalp meg. Eg måtte ta tak i fleire ting og bli godt kjent med meg sjølv. Eg vil anbefale deg å undersøke om det finnes mestringskurs eller noko lignande der du bur. Eg vart til slutt veldig lei av å snakke om mine traumer og problemer. Eg kjente at eg trengte noko meir. Eg var ferdig å prate, eg ville vite "kva gjer eg no? Kva skjer framover? Korleis håndterer eg dette?". Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #4 Skrevet 27. november 2014 Hvordan gikk dere frem for å få hjelp? Jeg er nok deprimert nok til at jeg har nedsatt livskvalitet, men føler ikke at mine problemer er store nok til å gå til psykolog (og skape enda lengre ventelister der for folk som virkelig trenger det). Anonymous poster hash: fa51a...796
Vill Skrevet 27. november 2014 #5 Skrevet 27. november 2014 Du må ikkje tenke at du "tar plassen til nokon andre". Din depresjon går utover din livskvalitet, og er dermed eit problem. Eg prøvde lenge å hinte til legen min siden eg ikkje klarte å si det rett ut. Til slutt sa ei veninne til meg at eg måtte bruke ordet "deprimert" hos legen. Med ein gang eg sa det ordet fekk eg hjelp. Eg fekk då tabletter i påvente av psykolog. Tok 1-2 mnd før eg fekk time der. Kom deg til legen og få sagt ordet "deprimert" Best å si det rett ut til legen. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #6 Skrevet 27. november 2014 Motsatt av det jeg burde gjøre.. Ligger i senga og driter i alt. Avlyser alt og melder meg ut av psykiatrien. Men i denne perioden skal jeg faktisk snakke med behandleren min. MEN det jeg har gjort som hjelper litt på stemningen rundt meg er at jeg har hengt opp julelys på rommet, pyntet ferdig med ting jeg liker og har kjøpt meg japansk te (jeg elsker japan) Kanskje du kan prøve noe av det? Anonymous poster hash: 7efe6...727
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #7 Skrevet 27. november 2014 Spurte meg selv hvilke dager har du? hvor lenge skal du sove, og være inne? Uansett hvor svart det er....tving deg ut og få dagslys i øynene. Vær sammen med folk som er positiv. Jeg skrev liste som hang på veggen. Frokost alle dager, ikke bruke pc før du har gått en tur. halvtimes tur mandag (eks) Ring og spør aa om hun vil komme på kaffe. Om hun ikke kunne så hadde jeg gjort det Tirsdag. Gå på biblioteket, les en avis der. ta buss hjem Onsdag. besøke foreldre Torsdag Ta buss til byen, ta en kaffe på kafe Fredag Handle inn for hele uken Lørdag Planlegge neste ukes middagsmeny. Bak en kake Søndag. Invitere noen på kaffe Dette er bare eksempler jeg satte opp. Jeg satte også opp en tid på dagen til husarbeide,ellers ble det iikke gjort Anonymous poster hash: 916e1...295 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #8 Skrevet 27. november 2014 Nöen ganger når jeg er veldig deprimert og kanskje ikke får sove fordi jeg tenker så mange vonde tanker, viss jeg skal sove så hører jeg på HØY musikk med bind for øynene. Viss jeg skal være våken så setter jeg på en interessant film gjerne der det skjer noe hele tiden også setter jeg på lyden HØYT slik at jeg ikke klarer å tenkte på noe annet:) Anonymous poster hash: 2a8ba...450
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå