Muscae Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Trenger tips om matvarer eller helsekostprodukter som gir treg mage - dvs motvirker diare. Går på medisiner som gir meg uregelmessig diare. Det kommer stort sett rett etter måltid. Spiser derfor veldig lite etter å ha tatt medisin, men må jo ha noe som medisinene kan "jobbe med". Derfor blir det som regel en liten smoothie, et glass eller to med blåbærbiola, en banan eller måltidserstatningsshake blandet med melk., til frokost. Mistenker at melka ikke er helt bra, derfor har jeg nå kjøpt laktosefri, men har ikke prøvd den enda, da jeg foretrekker smoothie eller biola. Men nå er jeg lei! Jeg vet aldri når magen slår seg vrang, og det er ganske frustrerende. Ikke er det bra å ta så mye imodium heller, som jeg av og til blir nødt til, for å få gjort noe. Snart er det eksamen, og jeg ser ikke for meg at det blir veldig effektivt om jeg må løpe på do hele tiden. Så nå trenger jeg noe skikkelig supermat, som setter en stopper for fordøyelsen, som er aldeles overivrig for tiden.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #2 Skrevet 26. november 2014 Veldig vanskelig å gi råd på så lite info.Anonymous poster hash: 2ad26...3a8
Muscae Skrevet 26. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2014 Veldig vanskelig å gi råd på så lite info.Anonymous poster hash: 2ad26...3a8 Lite info? Nå har jeg utlevert ganske kraftig om dovanene mine. Jeg synes da det bør være tilstrekkelig info. Jeg er ikke ute etter å få vite hvilken mat jeg reagerer på, det finner jeg ut selv. Men jeg må ha noe som kan gi treg mage. Det må da finnes noe, på samme måte som feks svisker motvirker treg mage. Hvilken info trenger du da?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Hadde du skrevet hvilke medisin det dreier seg om så hadde dette vært enklere. Noen medisiner gir diare andre gir forstoppelse. Noen kan blandes med x andre skal ikke blandes med x. Så å si spis potetmel det løser problemet går ikke..... Takk for meg.Anonymous poster hash: 2ad26...3a8
Muscae Skrevet 26. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2014 Jeg bruker lithium, og det er det som er problemet. Den gir meg diare, og det har den gjort siden jeg startet på den for over et år siden. Diareen kommer av og på med ugjevne mellomrom. Går i tillegg på wellbutrin, og den kan gi forstoppelse. Det har den ikke gjort... I tillegg tar jeg: Magnesium D vitamin Kalsium Multivitamin Omega 3 Gurkemeie Diuretic II Yasmine p-piller Ingen av de sistenevnte gjør noen ting fra eller til for magen min, det er kun lithiumen som er problemet.
Alkymist Skrevet 26. november 2014 #6 Skrevet 26. november 2014 Ville prøvd mat som suger til seg væske. Ris, riskaker, fint brød og havregryn. Havregrøt og banan roer magen. Kan jo prøve å ta idoform også. Hjulpet meg masse når jeg har fått magetrøbbel av ulike medisiner. Vet ikke om dette er til noe nytte, men du får se
Tøytigern Skrevet 26. november 2014 #7 Skrevet 26. november 2014 Lite info? Nå har jeg utlevert ganske kraftig om dovanene mine. Jeg synes da det bør være tilstrekkelig info. Jeg er ikke ute etter å få vite hvilken mat jeg reagerer på, det finner jeg ut selv. Men jeg må ha noe som kan gi treg mage. Det må da finnes noe, på samme måte som feks svisker motvirker treg mage. Hvilken info trenger du da? Man får treg mage av å spise bananer med nokså grønt skall. Dvs de som er litt harde og umodne fortsatt. Man får treg mage av blåbær. Så det kunne du forsøke. Både saft og syltetøt er å få kjøpt. Pannekaker med blåbær er en slager. Man får også teg mage av å spise mat med lite fiber, sånn som formloff og den typen brød. Hveteboller er også uten fiber. Det samme gjelder glutenfrie brødvarer. Men spiser du det, må du passe på at du får i deg alt du trenger av vitaminer og jern som kosttilskudd. Har du akutt diare så kan det stoppes med å spise skiver av rå fiskeboller. Ta dem opp av boksen, del i skiver og spis det. Unngå å spise frukt og yoghurt.
Tøytigern Skrevet 26. november 2014 #8 Skrevet 26. november 2014 (endret) Trenger tips om matvarer eller helsekostprodukter som gir treg mage - dvs motvirker diare. Går på medisiner som gir meg uregelmessig diare. Det kommer stort sett rett etter måltid. Spiser derfor veldig lite etter å ha tatt medisin, men må jo ha noe som medisinene kan "jobbe med". Derfor blir det som regel en liten smoothie, et glass eller to med blåbærbiola, en banan eller måltidserstatningsshake blandet med melk., til frokost. Mistenker at melka ikke er helt bra, derfor har jeg nå kjøpt laktosefri, men har ikke prøvd den enda, da jeg foretrekker smoothie eller biola. Men nå er jeg lei! Jeg vet aldri når magen slår seg vrang, og det er ganske frustrerende. Ikke er det bra å ta så mye imodium heller, som jeg av og til blir nødt til, for å få gjort noe. Snart er det eksamen, og jeg ser ikke for meg at det blir veldig effektivt om jeg må løpe på do hele tiden. Så nå trenger jeg noe skikkelig supermat, som setter en stopper for fordøyelsen, som er aldeles overivrig for tiden. Det som gir mest bivirkning er når du ikke tar medisinet sammen med mat som tygges. Forsøk å ta tabletten med et glass melk og spis kapteinkjeks eller loff. Biola er noe av det verste du kan ta. Du hjelper magen din å øke farten på fordøyelsen.. Smoothies er fulle av frukt og annet som også gir deg mye som øker takten på magen. Du må rett og slett legge om matvaner, og få i deg ting som glutenfritt brød og blåbærsaft når du tar tabletten. Endret 26. november 2014 av Tøytigern
Leini Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 Skål med havregryn og melk og med bananbiter i fungerer på meg.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #11 Skrevet 26. november 2014 http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/lithionit-biophausia-561032 Har du lest det som står i pakningsvedlegget? Tror du skal diskutere problemet med legen som kontrollerer Litiumdosen din og som skriver resept til deg. Spør og om muligheter for å få hjelp hos en ernæringsfysolog. Ved krise kan du røre en spiseskje potetmel ut i et glass vann og drikke, men det er ikke noe du skal gjøre ofte og mye av.Anonymous poster hash: 2ad26...3a8
Muscae Skrevet 27. november 2014 Forfatter #12 Skrevet 27. november 2014 http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/lithionit-biophausia-561032 Har du lest det som står i pakningsvedlegget? Tror du skal diskutere problemet med legen som kontrollerer Litiumdosen din og som skriver resept til deg. Spør og om muligheter for å få hjelp hos en ernæringsfysolog. Ved krise kan du røre en spiseskje potetmel ut i et glass vann og drikke, men det er ikke noe du skal gjøre ofte og mye av.Anonymous poster hash: 2ad26...3a8 Pakningsvedlegget er selvfølgelig lest, opptil flere ganger. Lithiumdosen blir kontrollert hver andre måned, og legen er informert om bivirkningene mine. Der fikk jeg beskjed om å få i meg melkesyrebakterier, som feks yoghurt eller biola. Biola hjelper faktisk en del, men så får jeg trøbbel så snart jeg lager meg et knekkebrød, feks.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #13 Skrevet 27. november 2014 For min del har idoform hjulpet, du kunne jo testet det om biola hjelper? Men jeg har fått problemer etter mye antibiotika, så vet jo at det skyldes at antibiotikaen tar knekken på bakteriene. Anonymous poster hash: b1012...58d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå