Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 #1 Skrevet 26. november 2014 Lå i sofaen og kjedet meg. Det stod en saltbøsse på bordet, og som alltid må jeg ha noe å fikle med når jeg kjeder meg. Det dummeste av det dumme skjedde, saltbøssa tippa og jeg fikk masse salt i øynene. Nå har øyelokkene hovnet opp, og man ser tydelige blodårer i øynene. Det renner og renner. Har også tåkesyn. Føles som om øynene skal etse bort. Har lest litt om dette, og har prøvd kjerringråd som sitronsaft i øyet som øyedråper. Dette gjorde det verre, og øynene ble mer røde, og det svir hemningsløst. Man skal visst ALDRI skylle med vann, for da kunne blodkarene i øyet sprekke...? Hjelp :-(
detnytter Skrevet 26. november 2014 #2 Skrevet 26. november 2014 (endret) Sitronsaft?! Skyll med lunkent vann, bruk et eggeglass e.l. Pleier blodkarene dine å sprekke på en måte som skader deg når du åpner øynene under vann? Endret 26. november 2014 av detnytter
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2014 Sitronsaft?! Skyll med lunkent vann, bruk et eggeglass e.l. Men jeg tør ikke etter alt jeg har lest på nettet....!
detnytter Skrevet 26. november 2014 #4 Skrevet 26. november 2014 Men jeg tør ikke etter alt jeg har lest på nettet....! Da får du sitte med sviende øyne da. Det er absolutt IKKE farlig å skylle øyet med vann. Helst bør du koke det og avkjøle det først, men det er ikke så veldig viktig i ditt tilfelle. 1
sweg Skrevet 26. november 2014 #5 Skrevet 26. november 2014 (endret) Det eneste rådet jeg har til deg er å dra til legen. Be noen om å kjøre deg eller ta bussen til legevakta. Skjønner godt at det gjør vondt, og sitronsyre er neppe en bedre ide enn vann i følge meg, men jeg har aldri opplevd noe lignende heller da. Edit: Eller skyll med vann ja. Tviler på at du får noen blodkar som sprenges. Og om de så gjør det, så er det ikke så uvanlig og kommer til å være en rød, liten prikk på øyet som går bort etter noen få dager. Endret 26. november 2014 av sweg
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2014 Det finnes ikke noen annen måte å rense på?
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2014 Det eneste rådet jeg har til deg er å dra til legen. Be noen om å kjøre deg eller ta bussen til legevakta. Skjønner godt at det gjør vondt, og sitronsyre er neppe en bedre ide enn vann i følge meg, men jeg har aldri opplevd noe lignende heller da. Ok. Nå ble jeg redd her. Så det er legevakta neste altså?..
detnytter Skrevet 26. november 2014 #8 Skrevet 26. november 2014 Ok. Nå ble jeg redd her. Så det er legevakta neste altså?.. Men herregud da, menneske. DU KAN JO BARE SKYLLE ØYET MED VANN. Troller du??
sweg Skrevet 26. november 2014 #9 Skrevet 26. november 2014 Ok. Nå ble jeg redd her. Så det er legevakta neste altså?.. Om du er redd for å rense med vann, så vet jeg ikke hva annet du kan gjøre enn å kontakte helsepersonell.
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2014 Skyldte øyet med vann nå. Gikk ganske greit, men har en slags gråaktig flekk i synsfeltet, nederst til venstre på en måte... Håper jeg ikke får varige skader der :S
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #11 Skrevet 26. november 2014 Kan det være den sitronsaften som gjorde det? Stod at den skulle rense, men gjorde bare forferdelig vondt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #12 Skrevet 26. november 2014 Sitronsaft reagerer med øyets naturlige saltlake, og kan lage grå flekker. Det er helt normalt, de vil dog forsvinne om 4-5 måneder... Har du en klar hinne over pupillen? Anonymous poster hash: 6095e...5bc
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #13 Skrevet 26. november 2014 4-5 måneder?! Har en klar hinne, men pupillen på det vonde øyet er større enn på det andre øyet. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #14 Skrevet 26. november 2014 Hvor i alle dager står det at man ikke kan skylle øyet med vann? Det er jo det man SKAL gjøre. Du står mellom sitronsaft og vann, så velger du sitronsaft? Hvor mange hjerneceller er det du egentlig har? Anonymous poster hash: 1e23a...ab4 2
Ribbesvor Skrevet 26. november 2014 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2014 Hvor i alle dager står det at man ikke kan skylle øyet med vann? Det er jo det man SKAL gjøre. Du står mellom sitronsaft og vann, så velger du sitronsaft? Hvor mange hjerneceller er det du egentlig har? Anonymous poster hash: 1e23a...ab4 Fler enn deg, tydeligvis...
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #16 Skrevet 26. november 2014 Det riktige er at man skal skylle med te, det motvirker den etsende egenskapen saltet kan ha på øyelokkene. Sort te med litt sitron er bra, pass på at det ikke er for varmt, da..Anonymous poster hash: 6095e...5bc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #17 Skrevet 26. november 2014 Skyll med masse, masse, masse vann, gjerne i 5-7 minutter. Vi får mange pasienter i løpet av uka som får bla pepperspray, glass, you name it i øynene. Det første vi gjør er å skylle, skylle, skylle med rent vann. Du bør oppsøke optiker i morgen for å utelukke skader på øynene Anonymous poster hash: 4f181...507
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #18 Skrevet 26. november 2014 Jeg kan ikke forstå hvordan du stoler mer på sitronsaft en vann, hvor leste du dette? Har du aldri skylt øynene dine med vann før? De gangene jeg har vært uheldig å fått noe i øyet skyller jeg alltid øyet i vann en stund, har aldri tatt skade av det. Se her: https://helsenorge.no/Giftinformasjon/forstehjelp-ved-forgiftninger/forstehjelp-ved-sprut-i-oyet Anonymous poster hash: 6b917...203 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå