Gå til innhold

Katteluke i ytterdør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den forrige leieboeren har satt inn katteluke i ytterdøra (vi har ikke katt). Den er nå ødelagt og det trekker kaldt. Vi prøvde å teipe den igjen, men.. Kan vi kreve ny ytterdør?

Anonymous poster hash: 9a189...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis leieboeren hadde tillatelse, nei. Uten tillatelse kan dere kreve at det blir reparert.

Teip er ikke reparasjon. Fjern katteluka. Skjær til tynn plate, lim eller stift den på plass, sparkle rundt kantene og puss, mal over. Armér med digre spiker og ståltråd i hulrommet, fyll med tetningsskum eller tetningsmasse, plate tilsvarende på baksiden.

Hvis leieboeren er hendig nok til å sette i katteluka, kan du kanskje få vedkommende til å ta jobben, før du gjør noe mer med det? Ser for meg at det kan komme protester hvis du presenterer en regning uten først å la folk få sjanse til å ordne opp selv.

Vær også sikker på at det er fra luka det trekker, og ikke fra dørsprekken. Hvis luka er skikkelig teipet med fiberteip, skal det jo ikke trekke.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops..redigering, det er leieboeren ja. Leste ikke ordentlig her

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er teipet med nilleteip ;) så liksom for meg st det er huseiers ansvar å sørge for at leiligheten er beboelig (dvs at det ikke er en herpa katteluke i ytterdøra, som gjør at det trekker iskaldt midt på vinteren). Men det er leieboerne sitt ansvar? Må jeg si ifra til huseieren at jeg fjerner katteluka og skrur fast en stygg plate der istedet? Er det hans utgift? Må sies at nesten ingenting er i orden her, så er litt lei av feil og mangler.. (Jordingsfeil og mugg bla.a)

Anonymous poster hash: 9a189...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai... Hovedinnlegget er formulert sånn at jeg tok det for gitt at du var huseier, som henviste til forrige leieboer, underforstått at der var på vei inn en ny... :nigo:

I ditt tilfelle bør du samle en liste over feil og mangler, bestemme deg for hva du orker å leve med, og deretter presentere den for vertskapet. Enten får du en avtale med tidsfrister for fiksing, ellers får du et avslag i leia til ting er på stell. Best er det nok å begynne å lese boligannonser. Du har tak over hodet, og intet tidspress. Du har med andre ord råd til å være kresen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg ønsker jo å flytte, men det er rimelig å bo her, og har for tiden dårlig råd (arb. Søker). Men da kan vi som leier leiligheten kreve at huseieren setter inn ny dør eller fikser den gamle?

Anonymous poster hash: 9a189...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kreve at det ikke trekker fra døren. Inntil den blir reparert, kan du teipe over et stykke kartong. overlapp, og bruk solid teip a la gaffateip eller duct-teip.

Sjekk med det samme at tetningslisten er hel, evt. få på plass en ny. Koster ingenting på Biltema og slike butikker, og sparer deg kilowatt etter kilowatt om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...