Gå til innhold

Vond sitteknoke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ene sitteknoka har vært vond en måneds tid. Merker det bare når jeg sitter og det er ubehagelig. Har gått en del ned i vekt i det siste men har allikevel godt med muskler på rumpa. Selv om dette føles som det sitter i skjelettet. Noen anelse om hvorfor det skal gjøre så vondt å sitte?

Har legetime om en uke og bør vel nevne smerten. Om jeg husker.

Anonymous poster hash: b7e76...d49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sittet mye i det siste?

Du kan nemlig få ømt setebein av å sitte mye på harde underlag, både direkte hardt underlag som plank eller stein ("tresmak i ræva") og en stol som ikke er tilstrekkelig støttende eller myk nok for setebeinet.

I praksis betyr det at du får innvendig sittesår og bør opp og stå og gå mer for at det skal gå over. Sitt mindre og må du sitte, så bruk en myk pute eller pass på at du finner en god stilling.

Det går som regel over av seg selv, med mindre du har fått en inflammasjon eller betennelse i selve beinet eller vevet rundt.

Da bør du si fra om det til legen og høre om det er mulig å bruke betennelsesdempende eller noe lignende for at det skal gå fortere over.

Skrevet

Det er mer vanlig enn man tror å få vondt i bekken og hofter ved vektnedgang da vekten av selve kroppen kan flytte seg eller du sitter annerledes. Gjør som Minya over skriver, unngå å sitte mer enn nødvendig, men ikke stå hele tiden heller. Sitt på myke stoler eller puter og ikke bare på harde underlag

Anonymous poster hash: ccd88...f1a
Skrevet

Takk for tips. Jeg kan faktisk ha sitti på meg dette ja. Jeg hadde en helt sinnsyk oktober med veldig lite stillesitting og alt gikk i hundreoghelvete. Så når jeg da fikk noen dager med helt fri, så lå jeg på sofaen helt urørlig. Sofaen er sliten og hard.

Sitter så klart på jobb, men prøver å bevege meg mye som mulig.

Anonymous poster hash: b7e76...d49
Skrevet

Da er det nok det som er årsaken til vondten din, tenker jeg, i kombinasjon med at du nylig har gått ned i vekt.

Har du en ekstra dyne kan du bruke den som sitteunderlag i den nedsittede sofaen, men prøv å sitt stille minst mulig, gå ut og rør på deg selv om du har fri og er sliten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...