Gå til innhold

Foreldre som ikke setter grenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et mantra jeg har sagt om og om igjen de gangene jeg ikke har vært konsekvent, eller ikke orket "krangling" er: Velg dine kamper med omhu.

Javel, en banan er ikke så ille, den kan mette mer enn en brødskive :)

Men tannpussen er ikke aktuelt å hoppe over.

Man lærer etterhvert at man ikke kan være perfekt på de fleste områder, og noen kamper er rett og slett ikke verdt å ta, siden man heller bør "spare" energien, kreftene og strengheten til de viktigere tingene.

Skjønner at det kan være vanskelig å se slike valg fra utsiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn blir trygg av grensesettende og tydelige voksne. Da vet de hva som forventes av dem og de har gode forutsettinger for å forholde seg til det som kreves av dem.

Barn bør også lære at andre regler gjelder hos andre mennesker. Det er helt greit at når man har barn på besøk så kan man slå ned på oppførsel som man selv ikke godtar, selv om foreldrene tilsynelatende gjør det (tenker da på hovedinnlegget). Hadde jeg hatt besøk og det var hopping i min sofa så er det helt greit å fysisk ta barnet bort og si at det ikke er lov å hoppe i min sofa.... Skulle bare mangle når foreldrene ikke reagerer.

Dette var ikke hjemme hos meg. Ellers veldig enig i det første du skriver.

Et mantra jeg har sagt om og om igjen de gangene jeg ikke har vært konsekvent, eller ikke orket "krangling" er: Velg dine kamper med omhu.

Javel, en banan er ikke så ille, den kan mette mer enn en brødskive :)

Men tannpussen er ikke aktuelt å hoppe over.

Man lærer etterhvert at man ikke kan være perfekt på de fleste områder, og noen kamper er rett og slett ikke verdt å ta, siden man heller bør "spare" energien, kreftene og strengheten til de viktigere tingene.

Skjønner at det kan være vanskelig å se slike valg fra utsiden. :)

Med det er da samme for meg om andres barn spiser banan eller brødskive først, poenget er at det er slitsomt å høre på en krangel der foreldrene sier nei flere ganger før de gir etter. Klart man må velge sine kamper, men det er dumt å starte en kamp uten å fullføre. ;) De gjør jo det motsatte av å spare energien, de bruker energien men ender med å la barnet få viljen sin.

TS

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste lar noen foreldre barna sine hoppe i soffaen??!!!Snakk om dumskap.



Anonymous poster hash: 64ae1...477
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste lar noen foreldre barna sine hoppe i soffaen??!!!Snakk om dumskap.

Anonymous poster hash: 64ae1...477

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 6af01...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke hjemme hos meg. Ellers veldig enig i det første du skriver.

Med det er da samme for meg om andres barn spiser banan eller brødskive først, poenget er at det er slitsomt å høre på en krangel der foreldrene sier nei flere ganger før de gir etter. Klart man må velge sine kamper, men det er dumt å starte en kamp uten å fullføre. ;) De gjør jo det motsatte av å spare energien, de bruker energien men ender med å la barnet få viljen sin.

TS

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Så man skal oppdra barna sine med tanke på hva omgivelsene mener om diskusjonene man har?

Jeg er sett på som streng forøvrig, og hverken hopping i sofaen eller annet hadde blitt tillatt her. Men jeg synes det er tåpelig at andre skal legge seg opp i det bare fordi det er slitsomt å høre på. Det er jo ikke dine barn, ergo ikke ditt problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man skal oppdra barna sine med tanke på hva omgivelsene mener om diskusjonene man har?

Jeg er sett på som streng forøvrig, og hverken hopping i sofaen eller annet hadde blitt tillatt her. Men jeg synes det er tåpelig at andre skal legge seg opp i det bare fordi det er slitsomt å høre på. Det er jo ikke dine barn, ergo ikke ditt problem :)

Nå synes jeg du kverulerer. Først sier du at man skal velge sine kamper med omhu (noe jeg er enig i), og så sier du at andre ikke har noe med om man tar kamper eller ikke, og hvordan man tar kampene. Nei, jeg har kanskje ikke noe med det, men dette er en utblåsingstråd der jeg lurer på om andre irriterer seg over det samme. :)

Men det er jo faktisk mitt problem i og med at mitt barn blir usikker når vi er på besøk hos disse. Barnet mitt er vant til at foreldrene er sjef, ikke barna.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå synes jeg du kverulerer. Først sier du at man skal velge sine kamper med omhu (noe jeg er enig i), og så sier du at andre ikke har noe med om man tar kamper eller ikke, og hvordan man tar kampene. Nei, jeg har kanskje ikke noe med det, men dette er en utblåsingstråd der jeg lurer på om andre irriterer seg over det samme. :)

Men det er jo faktisk mitt problem i og med at mitt barn blir usikker når vi er på besøk hos disse. Barnet mitt er vant til at foreldrene er sjef, ikke barna.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Da får du bare forklare barnet at hos andre så er det andre regler enn hos dere. Hvorfor blir hun forvirret av dette forresten?

Anonymous poster hash: 6af01...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du bare forklare barnet at hos andre så er det andre regler enn hos dere. Hvorfor blir hun forvirret av dette forresten? Anonymous poster hash: 6af01...a56

Andre regler hos andre takler hun helt fint. Hun blir forvirret fordi vennen hennes får beskjed om å f.eks. legge fra seg mobilen til moren. Han lar være, får ny beskjed, men fortsetter bare, uten konsekvenser. Jeg merker at mitt barn blir usikker fordi moren sier én ting med ord og en annen med handling. Og det skjer ofte.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært i mitt hjem, så hadde jeg faktisk sagt noe. Men, det er jo en annen sak igjen! ;)

Irriterende, ja, men du har strengt tatt ikke noe med hvordan andre foreldre oppdrar barna sine...

Og i vertfall ikke hvis det skjer i deres eget hjem



Anonymous poster hash: 9224d...9ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre regler hos andre takler hun helt fint. Hun blir forvirret fordi vennen hennes får beskjed om å f.eks. legge fra seg mobilen til moren. Han lar være, får ny beskjed, men fortsetter bare, uten konsekvenser. Jeg merker at mitt barn blir usikker fordi moren sier én ting med ord og en annen med handling. Og det skjer ofte.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Så forklar det til jenten din da.

Anonymous poster hash: 6af01...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forklar det til jenten din da.Anonymous poster hash: 6af01...a56

Forklar hva da? Jeg vet jo ikke hvorfor de er så lite konsekvente...

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært i mitt hjem, så hadde jeg faktisk sagt noe. Men, det er jo en annen sak igjen! ;)

Anonymous poster hash: 9224d...9ad

Ja, hadde det skjedd hjemme hos meg hadde jeg såklart sagt ifra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hva da? Jeg vet jo ikke hvorfor de er så lite konsekvente...

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

At noen mammaer og pappaer ikke alltid gjør som de sier.

Anonymous poster hash: 6af01...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Det har man ja hvis barna er til sjenanse for en.

Er egentlig litt enig her. Om ingen sier fra så vet jo ikke foreldre heller. Vi trenger ikke være så redde for å si fra. En trenger ikke gjenta,for enten går det inn eller ikke. Om det ikke hjelper å snakke si noe,så er det ikke mer du kan gjøre dessverre. Grenser og konsekvenser lærer barn kun ved at en er konsekvent. Vi gjør alle feil i oppdragelsen,ingen er perfekte foreldre. Og det er bra det,for perfekte foreldre gir ungene stort hodebry for å "nå opp"til deres perfeksjonisme.

Syns det er greit å bry seg,men en må si ting på riktige måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du kverulerer. Først sier du at man skal velge sine kamper med omhu (noe jeg er enig i), og så sier du at andre ikke har noe med om man tar kamper eller ikke, og hvordan man tar kampene. Nei, jeg har kanskje ikke noe med det, men dette er en utblåsingstråd der jeg lurer på om andre irriterer seg over det samme. :)

Men det er jo faktisk mitt problem i og med at mitt barn blir usikker når vi er på besøk hos disse. Barnet mitt er vant til at foreldrene er sjef, ikke barna.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Det kan vel hende de foreldrene velger å "gi opp" de kampene du beskriver for å bruke tiden på noen andre istedet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel hende de foreldrene velger å "gi opp" de kampene du beskriver for å bruke tiden på noen andre istedet? :)

Så du mener det er ok oppdragelse å si nei for så å si ja - gjentatte ganger? Jeg mener det ikke er bra for barnet å få være sjef hele tiden.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener det er ok oppdragelse å si nei for så å si ja - gjentatte ganger? Jeg mener det ikke er bra for barnet å få være sjef hele tiden.

Anonymous poster hash: 1198a...8b1

Nei, men om andre velger å gjøre det på den måten så kan jo ikke jeg reagerer på det :) Så lenge ungene oppfører seg når de er i mitt hus og mine regler gjelder, så plager det jo ikke meg at andre folk får uoppdragne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...