Gå til innhold

Svart avføring (ingen bilder) ;)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har merket de siste par ukene at avføringen har endret seg litt. Hatt pittelitt følelsen av "dårlig i magen", litt løsere avføring, men ikke rennende. Det har egentlig ikke brydd meg særlig, bare tilleggsinformasjon, har tenkt mer på fargen. Den har vært ganske mørk, grå til svart. I dag var det helt svart. HELT svart.

Trenger jeg gå til legen, eller kan jeg se det an litt?

Jeg vet at blødninger fra lenger opp i systemet (som magesekken) farger avføringen svart, og har opplevd dette en gang før, men bodde da utenlands så da var det parasitter som forårsaket det, og det er vel neppe tilfelle nå.

Imidlertid kan jo også bla. rødvin og jern farge avføring svart, og har tatt jern i litt over en uke siden jeg hadde jernmangel, og har også drukket rødvin.

Men hvordan kan man vite når det er farget, og når det er blod?

Jeg har ikke opplevd dette tidligere grunnet rødvin eller jern, men kan det være kombinasjonen, eller at kroppen sier fra om at jernnivået har gått opp nå?

Anonymous poster hash: 79eac...8ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi du har tatt tilskudd av jern!

Jeg gir blod, og får jerntabletter av blodbanken etter hver gang slik at jeg ikke skal få jernmangel.

Når jeg tar disse blir jeg også litt dårlig i magen og avføringen blir svart.

Tror ikke det er farlig, jeg har bare sluttet på jerntablettene når det skjer. Tar det som et tegn på at kroppen ikke trenger mer. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi du har tatt tilskudd av jern!

Jeg gir blod, og får jerntabletter av blodbanken etter hver gang slik at jeg ikke skal få jernmangel.

Når jeg tar disse blir jeg også litt dårlig i magen og avføringen blir svart.

Tror ikke det er farlig, jeg har bare sluttet på jerntablettene når det skjer. Tar det som et tegn på at kroppen ikke trenger mer. :)

Ah, takk for svar! :) Da er det sikkert det, og da slutter jeg med jerntablettene for nå og satser på at det normaliserer seg :)

Skrevet

Men hvis den svarte fargen holder seg etter at du har sluttet å ta jerntabletter, så bør du til legen. For høye doser jern kan virke veldig irriterende på slimhinnene i tarmen. Jern er sterkt oksiderende og toksisk i for høye doser.

Anonymous poster hash: 54761...7f8
Skrevet

var det virkelig nødvendig å si svart avføring etterfulgt av wink? HAHA

Anonymous poster hash: 4eedb...0d0
  • Liker 1
Skrevet

Du bør jo ikke slutte med jerntablettene med mindre blodprosenten din har blitt fin igjen/fått klarsignal fra lege...

Anonymous poster hash: 9ff80...120
Skrevet

Men hvis den svarte fargen holder seg etter at du har sluttet å ta jerntabletter, så bør du til legen. For høye doser jern kan virke veldig irriterende på slimhinnene i tarmen. Jern er sterkt oksiderende og toksisk i for høye doser.

Anonymous poster hash: 54761...7f8

Ja, kommer jo til å følge med en stund nå. Jernforgiftet er jeg nok ikke, for det klarte jeg faktisk å bli en gang tidligere, og det var ikke gøy (men det tok faktisk over et år, hadde ekstremt lav jernprosent). Men da fikk jeg beskjed om at det ikke er noe særlig farlig hos voksne, og behandles med rå egg :) Men vet ikke hva som skjer om slimhinnene blir irriterte?

var det virkelig nødvendig å si svart avføring etterfulgt av wink? HAHA

Anonymous poster hash: 4eedb...0d0

Hva er wink? Blunkesmiley? Nei, den var vel mer for å roe folk ned med at det ikke var bilder til problemstillingen :P

Du bør jo ikke slutte med jerntablettene med mindre blodprosenten din har blitt fin igjen/fått klarsignal fra lege...

Anonymous poster hash: 9ff80...120

Jeg har ikke fått beskjed om å ta ny test, men han sa jeg skulle ta de i ca en uke månedlig på fast basis, inntil videre i alle fall, så da går jeg ut fra at det er greit med noen ukers pause nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...