Gå til innhold

Jalla verksted, skiftet til vinterdekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av hensyn til dine medtrafikanter, se til å skaffe deg nye dekk.

Anonymous poster hash: fdc93...f33
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som mange andre her sier: Dekkene dine kan fint være klare for søppeldynga til tross for at mønsterdybden er ok. Jeg kjøpte en mercedes med vinterdekk. Mønsteret var helt supert og jeg var overlykkelig for at jeg i det minste slapp den utgiften. Så kom glatta og jeg kunne like gjerne satt meg i en slede. Jeg skled rundt uten mål og mening.

Jeg gjorde som deg TS og insisterte på at dekka mine var gode sidet det var godt mønster i de. Når jeg en dag presterer å skli av veien forran onkel så omtrent jagde han meg til en dekkbutikk. Det viste seg at mine dekk var tyske og dermed utviklet for tyske vintere. I tillegg var gummien steinhard. Verkstedmannen sa det var flaks at jeg ikke hadde havnet i en ulykke når jeg hadde rattet rundt på noe slikt.

Jeg fikk nye, gode vinterdekk og jeg fikk samtidig "ny" bil. Jeg har vel knapt opplevd at bilen har sluppet taket en eneste gang etterpå. Det er en totalt ny kjøreopplevelse.

Kjøp nye dekk TS, du vil bli overrasket.

• Liker 4
Skrevet

Du har helt rett.

En bakhjulstrekker med så mye krefter blir farlig med dårlige bakdekk.

Det tomsingene på verkstedet tenker er at vanlige biler med feilhjulstrekk (forhjulstrekk)

sliter så mye på fordekkene, derfor er det lurt å sette de beste dekkene foran.

Det er irritende med slike påstålige fyrer på verksted som ikke har tilstrekkelig med kunnskaper.

Jeg synes du er bra frekk som undervurderer folka på dekkverkstedet som faktisk jobber med dette. De vet utmerket godt forskjell på fwd og rwd.

Jeg har kjørt mye og langt med rwd-biler, og har alltid de beste dekkene foran for å unngå understyring. Det er ingen krise om man får litt overstyring med en moderne bil med ESP, eller hvis man er en flink sjåfør.

Beste dekkene settes foran uansett om man har forhjulstrekk eller bakhjulstrekk siden det er lettere å rette opp en sladd enn når man sklir med fronten rett inn i autovernet pga mangel på grep.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er bra frekk som undervurderer folka på dekkverkstedet som faktisk jobber med dette. De vet utmerket godt forskjell på fwd og rwd.

Jeg har kjørt mye og langt med rwd-biler, og har alltid de beste dekkene foran for å unngå understyring. Det er ingen krise om man får litt overstyring med en moderne bil med ESP, eller hvis man er en flink sjåfør.

Beste dekkene settes foran uansett om man har forhjulstrekk eller bakhjulstrekk siden det er lettere å rette opp en sladd enn når man sklir med fronten rett inn i autovernet pga mangel på grep.

Jeg skriver ikke at alle dekkverksteder er inkompetente, men at finnes en del som ikke har nok

kunnskaper eller evne/vilje til å tilegne seg ny kunnskap.

Jeg måttet avbalansere felger selv på dekkverksted fordi de ikke var istand til å skjønne forskjellen

på "lug sentric" felger og vanlige felger.

De fleste biler og rwd-biler er fra frabrikken satt opp med mye understyring fordi bilprodusentene

er livredde overstyring fordi det kan skape så mange farlige situasjoner. Så derfor vil det bli

alt for mye understyring med dårlige dekk foran som du skriver.

Situasjonen blir en helt annen med BMW til TS som er satt opp med mindre understyring enn

vanlige kjedelige biler, og i tillegg en litt sterk motor. Den vil bli lumsk med dårlige bakdekk.

Jeg har selv en del erfaring med rwd-biler med kraftig motor(300hk pluss), og dårlige bakdekk

på slike biler er farlig.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Ja, ikke sant. Og bare fordi jeg er en ung jente så ville de ikke engang høre på meg. Nå er det bare å bytte dekkene igjen da, utrolig slitsomt. Må betale for dekkskift igjen. Kan jo ikke kjøre vanlig engang før bilen begynner å skrense borover på siden. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Slik du beskriver at bilen oppfører seg så er det bare en eneste ting å si: Du bør absolutt bytte alle 4 vinterdekkene til nye.

Har det kommet noe mere is/snø der du bor enn sånn omtrent 1 cm snø og kanskje bittelitt is?

Nårtid er de produsert, og hva er mønsterdybden per dato?

Vinterdekk bytter jeg senest hvert 4 år, da er de utgått på tid og begynner å bli hardere i gummien og tar ikke like godt, selv om de ikke er helt nede på minimum tillat mønsterdybde.

• Liker 3
Skrevet

TS

Kjøp nye dekk det kan bli veldig dyrt ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...