Gå til innhold

Jalla verksted, skiftet til vinterdekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet til vinterdekk for 2 uker siden på et jalla verksted i Oslo.

Når jeg sto å så på mens de skiftet så sier eieren av verkstedet at de setter de dårlige dekkene bak og de gode dekkene foran, og da svarer jeg han og sier nei.

Fordi det er en BMW 330da 08 mod., og det er bakhjulsdrift. Så de gode dekkene må være bak?

Og han nektet, og det gjorde de 3 polske mekanikerne også.

Nå har jeg kjørt 2 uker og bilen sklir hele tiden på vått føre?

Jeg har jo hatt mange bmw'er og ingen av de var slik med vinterdekk på våttføre.

Så det jeg lurer på nå har jeg rett at de på verkstedet tok feil ?



Anonymous poster hash: ac457...595
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dekkene er dårlige sklir de uansett. En 330d har mye driv og kan få stort sett alle dekk til å slippe. Så dette må du vel styre med høyrefoten.

Logikken er at styring og bremsing hovedsakelig er styrt av fremhjulene, og det er viktig at blir prioritert. Argumentet mot å ha de beste hjulene foran er at du vil snurre lettere ved en nødbrems ved glatte hjul bak.

var en diskusjon i mediene for noen år siden om dette der dekkprodusenter, NAF og myndighetene hadde forskjellige anbefalinger.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-skal-de-beste-dekkene-sitte-bak/a/10062089/

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/03/05/nei-det-er-ikke-det-samme-hvor-du-monterer-dekkene

Viktigste er å ha gode dekk, om dine dekk slipper hele tiden er de nok modne for utskifning

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dekkene er dårlige sklir de uansett. En 330d har mye driv og kan få stort sett alle dekk til å slippe. Så dette må du vel styre med høyrefoten.

Logikken er at styring og bremsing hovedsakelig er styrt av fremhjulene, og det er viktig at blir prioritert. Argumentet mot å ha de beste hjulene foran er at du vil snurre lettere ved en nødbrems ved glatte hjul bak.

var en diskusjon i mediene for noen år siden om dette der dekkprodusenter, NAF og myndighetene hadde forskjellige anbefalinger.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-skal-de-beste-dekkene-sitte-bak/a/10062089/

http://www.abcnyheter.no/motor/2014/03/05/nei-det-er-ikke-det-samme-hvor-du-monterer-dekkene

Viktigste er å ha gode dekk, om dine dekk slipper hele tiden er de nok modne for utskifning

Det han/hun sa.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det er forhjulene som styrer, og som bremser mest, er det logisk at de beste dekkene er foran.

Nei, du ønsker virkelig ikke en bil som låser bakhjulene, og slenger ut med bakparten.

Før når biler ikke hadde ABS-bremser eller andre hjelpemidler var sterkt frarådet

å ha de beste dekkene foran.

På moderne biler har det ikke noe særlig å si.

Endret av Tba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet til vinterdekk for 2 uker siden på et jalla verksted i Oslo.Når jeg sto å så på mens de skiftet så sier eieren av verkstedet at de setter de dårlige dekkene bak og de gode dekkene foran, og da svarer jeg han og sier nei.Fordi det er en BMW 330da 08 mod., og det er bakhjulsdrift. Så de gode dekkene må være bak?Og han nektet, og det gjorde de 3 polske mekanikerne også. Nå har jeg kjørt 2 uker og bilen sklir hele tiden på vått føre?Jeg har jo hatt mange bmw'er og ingen av de var slik med vinterdekk på våttføre.Så det jeg lurer på nå har jeg rett at de på verkstedet tok feil ? Anonymous poster hash: ac457...595

Du har helt rett.

En bakhjulstrekker med så mye krefter blir farlig med dårlige bakdekk.

Det tomsingene på verkstedet tenker er at vanlige biler med feilhjulstrekk (forhjulstrekk)

sliter så mye på fordekkene, derfor er det lurt å sette de beste dekkene foran.

Det er irritende med slike påstålige fyrer på verksted som ikke har tilstrekkelig med kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt rett.

En bakhjulstrekker med så mye krefter blir farlig med dårlige bakdekk.

Det tomsingene på verkstedet tenker er at vanlige biler med feilhjulstrekk (forhjulstrekk)

sliter så mye på fordekkene, derfor er det lurt å sette de beste dekkene foran.

Det er irritende med slike påstålige fyrer på verksted som ikke har tilstrekkelig med kunnskaper.

Ja, ikke sant. Og bare fordi jeg er en ung jente så ville de ikke engang høre på meg. Nå er det bare å bytte dekkene igjen da, utrolig slitsomt. Må betale for dekkskift igjen. Kan jo ikke kjøre vanlig engang før bilen begynner å skrense borover på siden. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Og bare fordi jeg er en ung jente så ville de ikke engang høre på meg. Nå er det bare å bytte dekkene igjen da, utrolig slitsomt. Må betale for dekkskift igjen. Kan jo ikke kjøre vanlig engang før bilen begynner å skrense borover på siden. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Jeg er ikke hundre prosent sikker på om jeg ville hatt de dekkene hverken foran eller bak. Eller hatt den bilen om jeg ikke var en mangeårig erfaren sjåfør. Men viktigst: Jeg tror du bør investere i nye dekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dekkene dine så dårlige at de slipper uansett, så er det først og fremst på tide å bytte dem ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hundre prosent sikker på om jeg ville hatt de dekkene hverken foran eller bak. Eller hatt den bilen om jeg ikke var en mangeårig erfaren sjåfør. Men viktigst: Jeg tror du bør investere i nye dekk.

Jeg tror nok ikke det er med mangeårig erfaring å gjøre. Har bare hatt slike biler, BMW 630i var den første bilen jeg kjøpte meg, senere byttet jeg til BMW 535d, og nå den. Har aldri opplevd noe sånt på de andre bilene slik som jeg opplever med denne. Den sklir skeivt uansett, men har sikkert med dekkene å gjøre. Skal jo selge den snart, og vil ikke påkoste noe derfor kommer jeg heller ikke til å kjøpe nye dekk. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er med mangeårig erfaring å gjøre. Har bare hatt slike biler, BMW 630i var den første bilen jeg kjøpte meg, senere byttet jeg til BMW 535d, og nå den. Har aldri opplevd noe sånt på de andre bilene slik som jeg opplever med denne. Den sklir skeivt uansett, men har sikkert med dekkene å gjøre. Skal jo selge den snart, og vil ikke påkoste noe derfor kommer jeg heller ikke til å kjøpe nye dekk. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

vel, hadde du hatt mer erfaring så hadde du innsett at dekkene dine er for dårlige, og at det er helt hinsides enhver logikk å ikke enten kjøpe nye dekk, eller slutte å bruke bilen.

Det er godt beskrevet i veitrafikkloven at blien skal være tilfredstillende skodd, og det kan den jo umulig være om den etter dine sitater spinner ved normalt gasspådrag.

Et uhell der dine dekk er, eller kan sannsynliggjøres at er skyldig i uhellet kan få både strafferettslige etterspill, i tillegg til et regresskrav fra forsikringsselskapet som kan bli ganske drøyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, hadde du hatt mer erfaring så hadde du innsett at dekkene dine er for dårlige, og at det er helt hinsides enhver logikk å ikke enten kjøpe nye dekk, eller slutte å bruke bilen.

Det er godt beskrevet i veitrafikkloven at blien skal være tilfredstillende skodd, og det kan den jo umulig være om den etter dine sitater spinner ved normalt gasspådrag.

Et uhell der dine dekk er, eller kan sannsynliggjøres at er skyldig i uhellet kan få både strafferettslige etterspill, i tillegg til et regresskrav fra forsikringsselskapet som kan bli ganske drøyt.

Dekkene er slitt ja, men ikke over grensen. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene er slitt ja, men ikke over grensen. TS

Anonymous poster hash: ac457...595

Dette har jo ikke noe å si, all den tid du beskriver at bilen sladder ved gasspådrag. Veitrafikkloven sier at bilen skal være skodd etter forholdene, noe den, etter dine uttalelser, tilsynelatende ikke er. Grensen i mm som hele tiden nevnes er lovens minstekrav.

Det er jo det samme som at du fint kan finnes uaktsom om du kjører i 80 på en glatt landevei i tåke og styrtregn,selv om fartsgrensen på den aktuelle strekningen er 80 km/t

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jo ikke noe å si, all den tid du beskriver at bilen sladder ved gasspådrag. Veitrafikkloven sier at bilen skal være skodd etter forholdene, noe den, etter dine uttalelser, tilsynelatende ikke er. Grensen i mm som hele tiden nevnes er lovens minstekrav.

Det er jo det samme som at du fint kan finnes uaktsom om du kjører i 80 på en glatt landevei i tåke og styrtregn,selv om fartsgrensen på den aktuelle strekningen er 80 km/t

Men hvorfor har ingen nevt det når jeg hadde den på eu-kontroll nå nylig? Den ble godkjent?

Anonymous poster hash: ac457...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har ingen nevt det når jeg hadde den på eu-kontroll nå nylig? Den ble godkjent?

Anonymous poster hash: ac457...595

Fordi de ikke prøvekjører bilen under samme forhold som der du opplever spinning/sladding. Eller..*trommevirvel*, de har mer kjøreerfaring enn deg, og dermed ikke opplever det.

Og om da dekkene er innenfor minstekravene så sier de ikke noe.

En EU-kontroll er dog ikke noe orakel, de forholder seg ganske strengt til et skjema, og det er kun en minstestandard på sikkerhet/utslipp. Jeg ville ikke brukt manglende påpekning fra EU-kontrollen som et argument i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor har ingen nevt det når jeg hadde den på eu-kontroll nå nylig? Den ble godkjent?

Anonymous poster hash: ac457...595

Fordi mønsterdybde ikke er ikke den eneste målestokken som sier noe om dekkene dine er brukbare eller ikke. Det hjelper ikke om mønsterdybden er som den skal dersom gummien i dekkene har blitt for hard til at den gir deg det veigrepet du trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi mønsterdybde ikke er ikke den eneste målestokken som sier noe om dekkene dine er brukbare eller ikke. Det hjelper ikke om mønsterdybden er som den skal dersom gummien i dekkene har blitt for hard til at den gir deg det veigrepet du trenger.

De går ut på dato selv om de har nok mønsterdybde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går ut på dato selv om de har nok mønsterdybde!

Var det ikke det jeg skrev? At gummien kan bli for hard, og at det da ikke hjelper noe særlig at mønsterdybden er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen over her har nevnt spiller det ingen rolle om du har mer enn 3mm mønsterdybde hvis dekkene er gamle, eller om det er billig dekk fra utlandet som er produsert med hardere gummi etc. Vinterdekk skal være myke for et godt veigrep. Det vil uansett være noe dårligere med vinterdekk enn sommerdekk på våt asfalt, men med gode vinterdekk er ikke forskjellen særlig merkbar før du eventuelt må bråbremse for en elg eller kommer litt for fort inn i en brå sving....

Anonymous poster hash: eb28a...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke det jeg skrev? At gummien kan bli for hard, og at det da ikke hjelper noe særlig at mønsterdybden er bra?

Jo! Men ingen andre her inne har nevnt det bortsett fra deg-det var også min første tanke, at de var gamle og stive. Så jeg quotet deg for å understreke det enda mer overfor TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...