Gå til innhold

Jobbe i ferien.


Lady Lovelylocks

Anbefalte innlegg

På grunn av sykdom ble jeg nødt til å jobbe i ferien min. Er det noen som har peiling på om dette regnes som overtid? Jeg jobber jo ekstra.. Vil heller ha dette som overtidsbetalt, eller avspasering enn å bare ta ferien igjen senere..

Så om noen av dere vet, er det flott om dere svarer. Gi meg gjerne tips om det er noen steder jeg kan lese om dette også.

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte jobbe fordi noen andre ble syke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada og jeg får ferien igjen også. Men siden jeg bare skulle være hjemme sa jeg at de kunne ringe meg hvis det ble behov.

Var vanskelig å forklare dette... Jeg vil gjerne ha dette som avspasering, da vil jeg jo "tjene" på det. Men.. Ahhhhh... Klarer ikke forklare det jeg..

Men takk for at du svarte Poirot :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Hvis du har sagt at du kan stille opp, så er det jo strengt tatt ditt problem. Men alle som jobber fulltid har krav på ferie.

Du ønsker å ta ut det du jobber som fri, og ikke som lønn? Det må isåfall avklares med ledelsen på forhånd.

Skjønte ikke helt forklaringen din, jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Ja, hva er forsjellen om du må ta ut ferie senere eller å ta det ut som avspasering?

Du har iallfall krav på å få ferien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ferie og avspasering ut på det samme egentlig?

Du har satt deg opp på ferie fra en dato til en dato. Så hvis du selv velger å jobbe når du har ferie så jobber du istedenfor å ha ferie enkelt og greit.. Da blir det ikke ferie på deg. Eller du kan få ferie men vet ikke om du har krav på det. Du får håpe sjefen din er snill?

Men du får nå dobbelt betalt iallefall. ferie + vanlig lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ferie og avspasering ut på det samme egentlig?

Nei, avspasering er fritid man opparbeider seg utover ferie. Man får ekstra fritid i stedet for overtidsbetaling.

Du har satt deg opp på ferie fra en dato til en dato. Så hvis du selv velger å jobbe når du har ferie så jobber du istedenfor å ha ferie enkelt og greit.. Da blir det ikke ferie på deg. Eller du kan få ferie men vet ikke om du har krav på det.

Dette er bare tull. Som flere skriver ovenfor så har alle arbeidstakere krav på ferie.

Ta en titt på ferieloven http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Hovedinnleggshaver har i praksis bare endret ferietiden sin og det eneste hun kan ha krav på da, hvis dette er avtalt på forhånd, er erstatning for merutgifter som følge av endring av ferietiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, avspasering er fritid man opparbeider seg utover ferie. Man får ekstra fritid i stedet for overtidsbetaling.

Dette er bare tull. Som flere skriver ovenfor så har alle arbeidstakere krav på ferie.

Ta en titt på ferieloven http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html

Hovedinnleggshaver har i praksis bare endret ferietiden sin og det eneste hun kan ha krav på da, hvis dette er avtalt på forhånd, er erstatning for merutgifter som følge av endring av ferietiden.

Hvis hun sier at de godt kan ringe henne i ferien hennes ligger det ikke i ordene at hun sier nei til ferie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan man ikke si nei til ferie. Hvordan praksis er, er en helt annen sak da det er mange som ikke følger lovverket.

Ferieloven § 5 nr 1: "Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår."

Dette betyr at feriefritid ikke bare er en rett for arbeidstakeren, men at arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstakeren får ferie.

Utgangspunktet er at lovens bestemmelser ikke kan fravikes til skade for arbeidstaker. Er bedriften bundet av tariffavtale skal reglene i denne følges.

Det er også bare 12 feriedager man kan overføre til året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får man noe kompensasjon for avbrutt ferie dersom man må rykke ut i ferien. Men hvor mye det er aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll

Men hvordan er det der med betalt ferie, da? Hvor lenge må en ha jobbet i en bedrift for å få betalt ferie? Fant ikke noe om det i den ferieloven, jeg......bare at alle har krav på 25 dager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det der med betalt ferie, da? Hvor lenge må en ha jobbet i en bedrift for å få betalt ferie? Fant ikke noe om det i den ferieloven, jeg......bare at alle har krav på 25 dager......

Feriepenger er noe man opptjener året før man får dem utbetalt. Disse utgjør 10,2% av fjorårets lønn (minus eventuelle fradrag).

F.eks. la oss si at du tjente 250 000 i 2003, og at alt dette utgjør ditt feriepengegrunnlag. Da får du utbetalt kr 25 500 i feriepenger i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok bare utsette ferien din - rett og slett. Det blir jo ikke overtid, du har selv sagt de kan ringe deg. Så må du passe på å få tatt ferien din da!

Det er først om du ikke hadde tatt ut ferien din (og det skal du jo i prinsippet gjøre) du kan begynne å prate om hvordan du skal ha betalt for jobbingen. Men hvis du ikke en gang får tatt ut ferien, skjønner jeg ikke hva du skal med avspasering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har vel krav på ferie senere da, for alle har rett på ferie.

Ikke bare rett på ferie, men plikt til å ta ferie!

Som "Orakel" skriver:"Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert år."

Og disse dagene plikter man å ta, i løpet av året (i visse tilfeller kan 12 dager overføres til neste år).

Og... man er jo trukket i løn, så hvorfor ikke ta de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og... man er jo trukket i løn' date=' så hvorfor ikke ta de?[/quote']

Det er ikke alle som blir trukket i lønn for full ferie uansett. Kommune og stat gjør det, men mange private trekker deg i lønn når du faktisk har ferie, slik at du kan slippe unna med mindre ferie. Men du skal det jo ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...