AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Ja, hva er forskjellen på irritabel tarm og tarmkreft? Det er jo så like symptomer. Googler jeg symptomene mine, så har jeg både tarmkreft og irritabel tarm. Er 21 år.Anonymous poster hash: f0eac...d1f
isbjørnungen Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Siden du er 21 år er absolutt sjansen størst for IBS, med mindre du har arvelig tarmkreft i familien. Dersom du likevel har googlet deg frem til en liste med varselsymptomer for tarmkreft (feks. blod i avføringen), og føler at du fyller noen av disse, foreslår jeg en tur til legen og spør ham. Du kan forsåvidt uansett ta en tur til legen, så slipper du å bekymre deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Vet ikke om jeg har blod i selve avføringen, har hvertfall ikke sett noe. Men kan ha det på papiret hvis jeg tørker litt hardt. Min bestefar hadde tarmkreft da han var 40, men ingen av barna hans har hatt det (og alle er over 40 nå). Hvordan ser blod i avføringen ut?... -TSAnonymous poster hash: f0eac...d1f
Gjest bustyvel Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Tarmkreft er svært sjeldent i den alderen. Besøk legen, så slipper du være redd.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #5 Skrevet 24. november 2014 Jeg har IBS, og det tok 3 år fra jeg ble syk til jeg fikk endelig diagnose. Og det var 3 år med angst, lite søvn og mye spekulering på hva som feilte meg. Mange rundt meg kom med den ene amatørdiagnosen etter den andre, noe som gjorde det enda mer vanskelig. Ville gått til legen med en gang hvis jeg var deg. Er fryktelig slitsomt å ikke vite hva man feiler. Klem til deg!Anonymous poster hash: 7239c...c32
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Ta deg en tur til legen du. Det er det beste stedet å gå hvis du har problemer med magen. Da vil de og evt. sjekke for blod i avføringen Anonymous poster hash: b37db...6e8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 TS her. Takk for svar! Har allerede hatt symptomene i ca 7 mnd. Har ikke blitt dårligere fysisk hvertfall. Er livredd for sånn koloskopi eller hva det heter... !Anonymous poster hash: f0eac...d1f
Hulderen Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Vet ikke om jeg har blod i selve avføringen, har hvertfall ikke sett noe. Men kan ha det på papiret hvis jeg tørker litt hardt. Min bestefar hadde tarmkreft da han var 40, men ingen av barna hans har hatt det (og alle er over 40 nå). Hvordan ser blod i avføringen ut?... -TSAnonymous poster hash: f0eac...d1f Friskt blod på papiret er antagelig fra en rift eller hemoroide. Blod i avføringen vises som mørk avføring. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Ok. Takk. Er friskt blod aldri skummelt? TSAnonymous poster hash: f0eac...d1f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Koloskopi er mindre kjipt enn gastroskopi, så det er sagt. Og det beste du kan gjøre er å utelukke tarmkreft, ved å blant annet ta en blodprøve Som andre sier, veldig lite sjans for at du har tarmkreft i din alder. Jeg har IBS selv, og skjønner redselen din, men ta det fra en kant og dra til legen Anonymous poster hash: 0ad87...52b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Huff, er så redd... Har angst for å dra til legen også...:-( Ts.Anonymous poster hash: f0eac...d1f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Har du hatt problemer i sju mnd uten å miste masse vekt og andre fysiske problemer så er det ikke mest sannsynlig ikke kreft. Du er altfor ung til å ha det, uansett. Gå til legen, få skikkelig utredning. Man starter alltid med kliniske prøver, deretter koloskopi, kanskje en røntgen colon, deretter CT-colon om røntgen colon er uten svar. Anonymous poster hash: ce031...1aa 1
rox Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Er du bekymret for magen, dra til legen. Du vil sannsynlig måtte ta blodprøver og avføringsprøver, disse tester om det er usynlig blod i avføringen. Sannsynligvis også henvisning til gastro-/koloskopi. Bedre å bare få testet litt, enn å gå sånn og være redd. Tips: Er du redd for tarmkreft, spis mindre rødt kjøtt
Supraspinatus Skrevet 25. november 2014 #14 Skrevet 25. november 2014 Gå til legen. Om det er blod i avføringen og du har mageproblemer så trenger det ikke være tarmkreft, men det kan være ulcerøs kolitt og det kan være greit å få kontroll på symptomene før de blir verre. Koloskopi er ikke noe behagelig, men alternativet å leve med dårlig mage resten av livet og potensielt en forverring gjør at det burde være opplagt at man velger litt kortsiktig ubehag (koloskopi) fremfor livslangt ubehag (udiagnostisert UC/IBS). Friskt blod på papiret er antagelig fra en rift eller hemoroide. Blod i avføringen vises som mørk avføring. Man kan også ha friskt blod i avføringen som skyldes blødninger i tarmen dersom det er enden av tykktarmen eller endetarmen. Er du bekymret for magen, dra til legen. Du vil sannsynlig måtte ta blodprøver og avføringsprøver, disse tester om det er usynlig blod i avføringen. Sannsynligvis også henvisning til gastro-/koloskopi. Bedre å bare få testet litt, enn å gå sånn og være redd. Tips: Er du redd for tarmkreft, spis mindre rødt kjøtt Dårlig tips. Dersom man har blødninger er det viktig å spise matvarer med hemjern i. Som rødt kjøtt. Studier på kjøtt og kreft er ofte av dårlig kvalitet og er alltid observasjonsstudier. En kan kanskje si at de som spiser mye rødt kjøtt (i studien) hadde mer kreft enn de som ikke gjorde det, men da har man ikke tatt hensyn til "healthy user bias" eller andre konfunderende faktorer. Det er svært lite sannsynlig at rødt kjøtt forårsaker disse sykdommene da det fra et evolusjonært perspektiv er noe vi har hatt som en stor del av kosten i lang, lang tid.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå