Gå til innhold

Tøymykner - hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Gjest Gurgemeie
Skrevet (endret)

Jeg har blitt drittlei av tørre klær. Altså, jeg mener, sånne klær som blir helt stive etter tørk, og blir ganske harde. Så jeg har bestemt meg for å prøve tøymykner, men er usikker på hvilken jeg skal velge, og om jeg reagerer på det eller ei. Moren min er allergisk mot tøymykner, men vet ikke om jeg er det.

Er det noen som har noe tips til en god tøymykner? Vet at det finnes parfymefrie tøymyknere, er disse gode? På forhånd takk for svar :)

Endret av Gurgemeie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørketrommel er min favorittøymykner :P Ellers bruker jeg gjerne en bitteliten skvett Softlan. Samboeren reagerer på de andre merkene vi har prøvd. Men kan tenke meg at det må finnes noe ala Neutral som er anbefalt av NAAF.

Anonymous poster hash: 1411c...af2

Skrevet

Blir tøyet ditt stivt og hardt har du enten for lang tørketid eller en maskin som ikke skyller såpen skikkelig ut/bruker for mye såpe.

Skyllemiddel er en gedigen coktail med kjemikalier. Disse blir tatt opp via huden og i sengetøy og andre ting ligger du og puster inn kjemikalier du ikke trenger. Miljøet og dine omgivelser har på lik linje med tøyet ditt ikke godt av skyllemiddel. Mange tøyprodusenter advarer mot bruk av skyllemiddel. Blant annet på Høie sengetøy, ullklær osv.

Har tidligere brukt rikelig med skyllemiddel men bruker nå omtrent ingenting. Kanskje en vask pr. Mnd. På syntetiske klær som er elektriske, der er skylle middel en nødvendighet. Mine barn skal heller ikke forpestes med skyllemiddel!

Anonymous poster hash: 0558a...d05

• Nyttig 1
Skrevet

Tørketrommel er min favorittøymykner :P Ellers bruker jeg gjerne en bitteliten skvett Softlan. Samboeren reagerer på de andre merkene vi har prøvd. Men kan tenke meg at det må finnes noe ala Neutral som er anbefalt av NAAF. Anonymous poster hash: 1411c...af2

Naaf anbefaler ikke skyllemiddel de advarer mot dette, se mitt andre innlegg og se på inneklima.com om skyllemiddel.

• Nyttig 1
Skrevet

Naaf anbefaler ikke skyllemiddel de advarer mot dette, se mitt andre innlegg og se på inneklima.com om skyllemiddel.

Du fremstår hysterisk og bastant og ødelegger dermed din egen sak. NAAF anbefaler MODERAT bruk av tøymykner og anbefaler da at man bruker merker som for eksempel Neutral, Softlan Clear-etellerannet og Unik.

Anonymous poster hash: 1411c...af2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skyllemiddel lager jeg selv. Tørketrommel sliter på tøyet og er dyrt med strømmen

Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg har dessverre ikke tørketrommel :( men jeg vet at klærne blir babymyke av det. Jeg tenkte noe ála Neutral eller Softlan. Og nei, jeg hadde heller ikke tenkt å bruke mengder av dette til hver vask, men kanskje av og til, om klærne blir veldig harde og stive. Spesielt syntetiske stoffer.

Gjest Gurgemeie
Skrevet

Skal for øvrig si at jeg har fått ny vaskemaskin, og den er vanvittig bra! Har satt endel vask på den nå, noe håndkler osv, men ikke klær enda, så har jo til gode å se hvordan tøyet blir da. Men jeg har noen gensere som blir helt flisete når man tar på de (får sånn ekkel flisete følelse) som forsvinner etter en dag ellernoe sånt. Det er vel mer det jeg tenker på når jeg vil bruke tøymykner :)

Skrevet

Blir tøyet ditt stivt og hardt har du enten for lang tørketid eller en maskin som ikke skyller såpen skikkelig ut/bruker for mye såpe.

Skyllemiddel er en gedigen coktail med kjemikalier. Disse blir tatt opp via huden og i sengetøy og andre ting ligger du og puster inn kjemikalier du ikke trenger. Miljøet og dine omgivelser har på lik linje med tøyet ditt ikke godt av skyllemiddel. Mange tøyprodusenter advarer mot bruk av skyllemiddel. Blant annet på Høie sengetøy, ullklær osv.

Har tidligere brukt rikelig med skyllemiddel men bruker nå omtrent ingenting. Kanskje en vask pr. Mnd. På syntetiske klær som er elektriske, der er skylle middel en nødvendighet. Mine barn skal heller ikke forpestes med skyllemiddel!

Hva mener du med for lang tørketid?

Mine klær blir gjerne litt ekle og stive om jeg ikke bruker skyllemiddel, men jeg lufttørker dem jo, og bruker veldig lite (og flytende) såpe.

Skrevet

Foretrekker blå Softlan selv, den gjør klærne sånn passe myke og lukter ikke høgg og helvete heller.

• Liker 1
Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg tør ikke bruke tøymykner - er alt for mange kjemikalier i det som vi puster i oss. Finnes det andre måter å mykgjøre tøy på? Det lurer jeg på. Mine klær er myke da. Jeg vasker de med vanlig vaskepulver og lar de henge ute på veranda før jeg tar de inn igjen. Vet ikke om det har noe å si..

Skrevet

Jeg bruker Neutral sin, gir gode, myke klær :)

Anonymous poster hash: 8ecae...9b3
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg bruker Neutral sin, gir gode, myke klær :)

Anonymous poster hash: 8ecae...9b3

Uten noe spesiell lukt da? :)

Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg tør ikke bruke tøymykner - er alt for mange kjemikalier i det som vi puster i oss. Finnes det andre måter å mykgjøre tøy på? Det lurer jeg på. Mine klær er myke da. Jeg vasker de med vanlig vaskepulver og lar de henge ute på veranda før jeg tar de inn igjen. Vet ikke om det har noe å si..

Hvordan vaskepulver bruker du? Jeg bruker sånne doseringsposer med flytende vaskemiddel i. Husker ikke helt navnet på det nå, men slenger det bare inn i vaskemaskinen sammen med tøyet.

Skrevet

Eddik

Anonymous poster hash: 1eac7...a07

• Nyttig 1
Gjest lillelarve
Skrevet

Hvordan vaskepulver bruker du? Jeg bruker sånne doseringsposer med flytende vaskemiddel i. Husker ikke helt navnet på det nå, men slenger det bare inn i vaskemaskinen sammen med tøyet.

Okei :) Jeg bruker Persil tropiske blomster (den er himmelsk etter vask).

Gjest Gurgemeie
Skrevet

Okei :) Jeg bruker Persil tropiske blomster (den er himmelsk etter vask).

Lukter godt da? Får man kjøpt det i dagligvarebutikk? :)

Gjest lillelarve
Skrevet

Lukter godt da? Får man kjøpt det i dagligvarebutikk? :)

Jepp, jeg kjøpte den på Eurospar, men den finnes sikkert i andre butikker. Jeg synes det lukter helt himmelsk. I pakken lukter den ikke så godt egentlig. Derfor tvilte jeg på den... Men etter vask og når klærne er tørket lukter de så utrolig friske og gode! :) Viktig med riktig dose da.

http://www.rollut.no/prestashop/11099838-1727-thickbox/vaskemiddel-flytende-tropiske-blomster-750ml-persil.jpg

Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jepp, jeg kjøpte den på Eurospar, men den finnes sikkert i andre butikker. Jeg synes det lukter helt himmelsk. I pakken lukter den ikke så godt egentlig. Derfor tvilte jeg på den... Men etter vask og når klærne er tørket lukter de så utrolig friske og gode! :) Viktig med riktig dose da.

http://www.rollut.no/prestashop/11099838-1727-thickbox/vaskemiddel-flytende-tropiske-blomster-750ml-persil.jpg

Yay, har Eurospar her i byen! :) haha. Skal prøve den ut. Men jeg har aldri brukt pulver! Så jeg aner ikke hvordan man doserer riktig. Det finner jeg nok ut av! Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...