AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #1 Skrevet 23. november 2014 Har endometriose. Begynt på hormonkur og har fått litt spotting i dag. Men mensensmertene er så grusomme at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre Cataflam + paracet virker ikke i det hele tatt og legen min vil ikke skrive ut så mye av det sterke smertestillende jeg får (nesten samme som paralgin. husker ikke hva det heter) fordi han tror jeg blir avhengig, men jeg synes ikke det er så kjekt å ta dem fordi jeg blir svimmel og kvalm. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Gynekologen synes denne smertestillende som jeg ikke husker navnet på er veldig bra, men det er ikke som om at jeg går til gynekologen hver dag heller. Anonymous poster hash: 6ffec...b08
opnlmf Skrevet 23. november 2014 #2 Skrevet 23. november 2014 Fyll en flaske med varmt vann eller lag en varmepakning med ris som du legger i mikroen og legg på magen, funker for meg
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #3 Skrevet 23. november 2014 Fyll en flaske med varmt vann eller lag en varmepakning med ris som du legger i mikroen og legg på magen, funker for meg Pass opp for brannskader! Hvorfor blir du ikke laparaskopert? Eller får stanset mensen med medisiner?Anonymous poster hash: 004aa...d91
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #4 Skrevet 23. november 2014 Paralgin forte er ikke sterkt. Be om mer smertestillende. Du skal ikke gå rundt og ha vondt... Anonymous poster hash: 6bffd...8ee
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #5 Skrevet 23. november 2014 Pass opp for brannskader!Hvorfor blir du ikke laparaskopert? Eller får stanset mensen med medisiner?Anonymous poster hash: 004aa...d91 Har begge deler. Det finnes ingen medisiner som stanser menstruasjon 100%. Alle hormonkurer har bivirkninger. Legen sa at han tror menstruasjonsbivirkningen går over etter 1 mnds tid. Jeg har gått på dem i en uke nå og fikk ikke "mensen" før i dag, så håper ikke det varer lenge. Skal gå på kuren i 6 mnd. Man skal ikke gå på den så mye lengre pga mye større sjanser for benskjørhet og slike ting. Lapraskopi funker ikke fordi de må fjerne livmora for å komme til endometriosen sa dem. Anonymous poster hash: 6ffec...b08
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #6 Skrevet 23. november 2014 Paralgin forte er ikke sterkt. Be om mer smertestillende. Du skal ikke gå rundt og ha vondt...Anonymous poster hash: 6bffd...8ee Nå kom jeg på det. Er tramadol jeg har. For min kropp er det det sterkeste den takler, men når jeg ikke får det så er det litt vanskelig. Kan ikke bruke det på dagtid fordi jeg da går på ting pga svimmelhet og kaster opp osv. Anonymous poster hash: 6ffec...b08
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #7 Skrevet 23. november 2014 Fyll en flaske med varmt vann eller lag en varmepakning med ris som du legger i mikroen og legg på magen, funker for meg Funker ikke så mye det heller dessverre Anonymous poster hash: 6ffec...b08
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #9 Skrevet 23. november 2014 Husk at tramadol virker best i kombinasjon med paracet den også. Og kobiner ibux og paracet, feks ved å ta naproxen sammen med 1g paracet. Tramadol er veldig avhengighetsskapende ja, men det bør jo være flott å bruke når du trenger det noen dager i måneden. Har du historikk med avhengighet siden legen ikke vil skrive det ut? Forøvrig heter det "menssmerter", ikke "mensensmerter". Anonymous poster hash: ebbcc...c45
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #10 Skrevet 23. november 2014 Husk at tramadol virker best i kombinasjon med paracet den også. Og kobiner ibux og paracet, feks ved å ta naproxen sammen med 1g paracet. Tramadol er veldig avhengighetsskapende ja, men det bør jo være flott å bruke når du trenger det noen dager i måneden. Har du historikk med avhengighet siden legen ikke vil skrive det ut? Forøvrig heter det "menssmerter", ikke "mensensmerter". Anonymous poster hash: ebbcc...c45 For meg er naproxen som en sukkerpille. Jeg merker ikke at jeg har tatt noe engang. Nå er det dessverre slik med cataflam også, og kan ikke ta mye pga fare for magesår. Har ingen historikk med avhengighet. Er faktisk ikke avhengig av noe som helst. Er til og med varsom med å ta paracet og tar kun når det er nødvendig. Tramadol synes jeg er verre pga de store bivirkningene jeg får. Det hjelper med at jeg får sove godt om natta da og slipper å våkne. I natt sov jeg nesten ikke i det hele tatt og drømte til og med at jeg var hos legen fordi jeg hadde så vondt. Legen er vel i grunn bare litt varsom vil jeg tro. Men jeg tar det ikke med mindre det er ytterst nødvendig. Anonymous poster hash: 6ffec...b08
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Høres ut som om du går på Procren Depot injeksjoner i 6 måneder? Eller er det Visanne? Da kan det være en symptomøkning den første måneden så flater det ut og Endometriose- symptomene forsvinner. Om du er redd for magesår så kan du bruke Nsaid(Ibux) i geleform og smøre på magen/korsryggen, det hjelper, har brukt det selv + 1 grams paracett. Det gjør en ikke smertefri, men det hjelper på. Har Tramadol selv, men bruker det ikke, da jeg er satt i kunstig overgangsalder og har dermed ikke har menstruasjon eller Endometriose-symptomer. Tramadol virker på hjernen, med å endre smerteopplevelsen, det er en rus som man sover godt med ja, og man kan absolutt bli avhengig. Synes man bør være svært forsiktig med det. Ikke bare pga. avhengighet, men fordi med Endometriose-smerter, så kan det alltid bli verre, og hva skal man bruke da? Nsaid er betennelses-dempende, som er smertene vi opplever etter krampeanfallene. Synes du burde fått noe sterkere, for å komme deg gjennom den første måneden, vet hvor ille det er, da jeg har alvorlig grad av denne sykdommen, men anbefaler deg å prøve geleform av ibux, når du ikke har annet og elektrisk varmepute. Er jo en 15-20-talls piller på et brett med Tramadol, så det varer jo lenge om det brukes med varsomhet, og da vet jo legen hvor mye du bruker, som kan være et godt argument. Finnes også en blocker sprøyte som kan settes i ryggen, som noen har gode resultater med, vet ikke om vi får det i Norge. Blir å vurdere det selv i fremtiden, om jeg må. Håper hormon-behandlingen virker snart. Anonymous poster hash: aa843...732
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Høres ut som om du går på Procren Depot injeksjoner i 6 måneder? Eller er det Visanne? Da kan det være en symptomøkning den første måneden så flater det ut og Endometriose- symptomene forsvinner. Om du er redd for magesår så kan du bruke Nsaid(Ibux) i geleform og smøre på magen/korsryggen, det hjelper, har brukt det selv + 1 grams paracett. Det gjør en ikke smertefri, men det hjelper på. Har Tramadol selv, men bruker det ikke, da jeg er satt i kunstig overgangsalder og har dermed ikke har menstruasjon eller Endometriose-symptomer. Tramadol virker på hjernen, med å endre smerteopplevelsen, det er en rus som man sover godt med ja, og man kan absolutt bli avhengig. Synes man bør være svært forsiktig med det. Ikke bare pga. avhengighet, men fordi med Endometriose-smerter, så kan det alltid bli verre, og hva skal man bruke da? Nsaid er betennelses-dempende, som er smertene vi opplever etter krampeanfallene. Synes du burde fått noe sterkere, for å komme deg gjennom den første måneden, vet hvor ille det er, da jeg har alvorlig grad av denne sykdommen, men anbefaler deg å prøve geleform av ibux, når du ikke har annet og elektrisk varmepute. Er jo en 15-20-talls piller på et brett med Tramadol, så det varer jo lenge om det brukes med varsomhet, og da vet jo legen hvor mye du bruker, som kan være et godt argument. Finnes også en blocker sprøyte som kan settes i ryggen, som noen har gode resultater med, vet ikke om vi får det i Norge. Blir å vurdere det selv i fremtiden, om jeg må. Håper hormon-behandlingen virker snart. Anonymous poster hash: aa843...732 Nei, får samme stoff som i p-sprøyte i pilleform og i store mengder. Jeg var hos en gynekolog som også snakket om dette med "kunstig overgangsalder" og han fikk mye kjeft for at han sa det. For det er ikke en overgansalder. Det er bare en hormonkur som skal fjerne menstruasjon slik at endometriosen tørker inn og man har større sjanse for å bli gravid (ikke at jeg har tenkt til det, men det er et forsøk på å fjerne smerter). Jeg har hatt 3 pakker med tramadol dette året, og har ikke vært avhengig og ikke følt at jeg ville tatt det utenom da det gjorde vondt. Om denne hormonkuren ikke fungerer vil jeg bli sendt på smerteteam og siden jeg ikke tåler smertestillende så bra kan jeg ikke ta noe sterkere enn tramadol. Da blir jeg bare enda mer svimmel og dårlig. Skal dog prøve dette med ibux i geleform. Anonymous poster hash: 6ffec...b08
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #13 Skrevet 24. november 2014 Nei, får samme stoff som i p-sprøyte i pilleform og i store mengder. Jeg var hos en gynekolog som også snakket om dette med "kunstig overgangsalder" og han fikk mye kjeft for at han sa det. For det er ikke en overgansalder. Det er bare en hormonkur som skal fjerne menstruasjon slik at endometriosen tørker inn og man har større sjanse for å bli gravid (ikke at jeg har tenkt til det, men det er et forsøk på å fjerne smerter). Jeg har hatt 3 pakker med tramadol dette året, og har ikke vært avhengig og ikke følt at jeg ville tatt det utenom da det gjorde vondt. Om denne hormonkuren ikke fungerer vil jeg bli sendt på smerteteam og siden jeg ikke tåler smertestillende så bra kan jeg ikke ta noe sterkere enn tramadol. Da blir jeg bare enda mer svimmel og dårlig. Skal dog prøve dette med ibux i geleform. Anonymous poster hash: 6ffec...b08 Progesteron, en form for kunstig graviditet, stemmer at det ikke er kunstig overgangsalder. Jeg er satt i kunstig overgangsalder, som er Procren Depot, (Lupron) Din historie minte meg på hvor ille det var før for meg, og er takknemlig for hormon-behandling... Jeg trenger ingen smertestillende for Endometriose nå når jeg er i kunstig overgangsalder, men, det er jo tidsbegrenset og har sine bieffekter det også, men ikke så ille som smertene jeg hadde før.. Tramadol er jo kunstig morfin, så ellers blir det jo morfin. Men vanligvis så skal hormonbehandling være smertelindrende, så får håpe det begynner å fungere snart. Krysser fingrene for det! : ) Anonymous poster hash: aa843...732
Tibbie Skrevet 24. november 2014 #14 Skrevet 24. november 2014 Jeg kjenner slitet! Er selv en av de heldiggrisene som er rammet av sterke smerter. Har besvimt av dem to ganger, og flere ganger har jeg bare ønsket å dø. Nå drikker jeg aldri kaffe eller Cola rundt denne perioden (siden koffein forsterker smertene), og jeg tar alltid en smertestillende så snart jeg merker mensen - altså før smertene kommer. Da blir ikke smertene noen plage, siden jeg aldri merker dem komme. Før jeg begynte med dette, prøvde jeg alltid å sove lite før smertedagene kom, sånn at jeg var stuptrøtt og derfor lett kunne sove meg gjennom smertene. Gynekologen på sykehuset anbefalte meg forresten å blande det sterkeste av Ibux og Paracept. Ellers er stikkpiller gull. De er sterkere, og de går ikke gjennom kroppen din på samme måte. Også funker de raskere Mens man venter på at smertene skal forsvinne, er det lite man kan gjøre. Jeg bruker å ligge å vri meg i senga med tårer i øynene helt til jeg sovner Når jeg våkner er de borte. Lykke til, TS! Vet hvor jævlig du har det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå