Gå til innhold

Alf Prøysen


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

De siste ukers avsløringer om at Prøysen hadde en dragning mot menn: positivt eller negativt? Var det på tide det kom frem, eller noe som burde gått i glemmeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De siste ukers avsløringer om at Prøysen hadde en dragning mot menn: positivt eller negativt? Var det på tide det kom frem' date=' eller noe som burde gått i glemmeboken?[/quote']

Personlig tror jeg verken det har noe negativ eller postiv virkning. Tror de fleste aksepterer homofile i dag. Ikke tror jeg at gubben blir mer berømt eller sett ned på av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Personlig tror jeg verken det har noe negativ eller postiv virkning. Tror de fleste aksepterer homofile i dag. Ikke tror jeg at gubben blir mer berømt eller sett ned på av den grunn.

Hva da med alle vennene som mente artikkelen svertet Prøysen, som sa de ble eitrende sinna eller lei seg etc? Er homofili noe som bare aksepteres fra unge i dag, men ikke nasjonale ikoner? Eller er det bare besteforeldegenerasjonen som reagerer på opplysningene med negative følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg må vite dette? Tja, jeg er oppvokst med ham og hadde unnet ham å få være et helt menneske.

Artikkelen i dag i Dagbladet, basert på Karen Marie Frieles historie, rørte meg. Den var sår og det gjorde meg egentlig ganske ulykkelig.

Og det var helt greit at denne biten kom frem, så kanskje man kan la denne historien få være i fred for andre enn de som har noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med alle vennene som mente artikkelen svertet Prøysen, som sa de ble eitrende sinna eller lei seg etc? Er homofili noe som bare aksepteres fra unge i dag, men ikke nasjonale ikoner? Eller er det bare besteforeldegenerasjonen som reagerer på opplysningene med negative følelser?

Tror det sier litt om hvor homofob besteforeldregenerasjonene er. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hvorfor jeg må vite dette? Tja, jeg er oppvokst med ham og hadde unnet ham å få være et helt menneske.

Artikkelen i dag i Dagbladet, basert på Karen Marie Frieles historie, rørte meg. Den var sår og det gjorde meg egentlig ganske ulykkelig.

Og det var helt greit at denne biten kom frem, så kanskje man kan la denne historien få være i fred for andre enn de som har noe med det.

Jeg er helt enig. Den sluttkommentaren sa bare alt.

Om man får noen ny tradisjon for prøysen-tolkning er vel heller lite trolig.

Om Prøysen var bifil eller ikke spiller jo ingen rolle for mitt forhold til sangene hans, men jeg synes han hadde fortjent å være den han var den gang han levde. Derfor synes jeg opplysningene er til det gode - ikke fordi man skal grafse, men fordi også han må få være et helt menneske. Om ikke annet, så etter at han er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også "oppvokst" med Prøysen. For meg betyr alt han har laget det samme - nemlig gode barndomsminner - enten han var sånn eller slik!

Som dikter og sanger mener jeg at han "er" den samme.

Men hva skulle det tjene til, at disse opplysningene skulle frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg synes godt det kan gå i glemmeboken.

Gud forby at det skal diskuteres i landets aviser om pappa var homofil når han er død, uten av stand til å gi sin side av saken.

Det er ingen skam å være homofil, men å oute folk som ikke har kommet ut av noe skap selv, og når deres nære familie fremdeles er i livet synes jeg INGENTING om. For meg blir det nærgående grafsing og tafsing i forhold vi ikke har noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot, det var akkurat derfor jeg synes den var så rørende den historien i Dagbladet i dag, fordi han for over 30 år siden sa "hvis noen tråkker på graven min, fortell om meg". Så inderlig sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Poirot' date=' det var akkurat derfor jeg synes den var så rørende den historien i Dagbladet i dag, fordi han for over 30 år siden sa "hvis noen tråkker på graven min, fortell om meg". Så inderlig sårt.[/quote']

Har ikke lest Dagbladet, finnes artikkelen på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes like fullt at det ikke var riktig å ta det opp.

Akkurat det er jeg helt enig med deg i. Men når det første er tatt opp, så fikk saken en fin (jeg håper) avslutning i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.

Synes like fullt at det ikke var riktig å ta det opp.

Enig med deg i dette. Hvis ikke personen har mulighet for å snakke sin sak, dvs. er død- så bør det få ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...