Gå til innhold

PCOS? Behandling? Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lenge lurt på om jeg kanskje kan ha noe som PCOS. Jeg har brede skuldre i forhold til hofter, men er ikke overvektig. Jeg har ganske mye hår på kroppen, men det er helt usynlig! Myke lyse hår, men veldig veldig mye. Faktisk så mye at jeg må barbere det vekk.

Jeg er helt sikker på at jeg ikke overdriver ang. hårvekst ettersom jeg vet at alle har hår over alt på kroppen, men jeg har mye og hårene er veldig lange.

Jeg føler at jeg har en veldig maskulin kropp og lurer veldig på om jeg har noen form for hormonforstyrrelse.

Hvis jeg har for mye testosteron, kan legen gi med østrogen for å jevne det ut? Og kan det hjelpe meg å få en litt mer proporsjonal og feminin kropp? Vet at de gir ut til f.eks. transkjønnede, men klarer ikke å finne ut hva behandling er for kvinner med for mye testosteron.

Hjelp, råd eller erfaringer settes stor pris på, jeg er så lei av å ikke føle meg "hjemme" i min egen kropp siden den er så maskulin...

Anonymous poster hash: 5b13c...56e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet du kan ha PCOS å være tynn og liten og. Du er ikke mer maskulin bare fordi du har PCOS. Det at du har brede skuldre er genetisk, har ingenting med PCOS å gjøre. Du får ikke østrogen når du har PCOS, du er ikke på vei til å bli en mann vet du. Hvis du vil finne ut om du har PCOS så går du til legen. Og skulle du trenge hjelp til å bli gravid så vil de gi deg hormoner som får syklusen i gang. Men du vil ikke bli mer feminin av den grunn.

Anonymous poster hash: 9f729...fa5
  • Liker 1
Skrevet

Behandlingen for PCOS, hos de som ikke prøver å bli gravide er P-piller. Om du er overvektig så hjelper det å slanke seg også.

Anonymous poster hash: 446f1...982
  • Liker 1
Skrevet

Tegn på pcos som er mer tydelige er manglende menstrasjon eller langvarig menstrasjon. Feks du går alt fra 2 til feks 6 mnd og noen ganger mer uten mens. Det skyldes at cyster på eggestokkene hindrer eggeløsning. Og der ligger hoved problemet hos de som ønsker å bli gravide. De blir det ikke grunnet manglende eggeløsning. Er du normalvektifg eller kun overvektig kan du få noe som heter pergotime som stimulerer eggestokkene slik at du kan få eggeløsning. Om du ikke ønsker barn nå er ppiller løsningen. Vekt reduksjon er viktig særlig om du er betydelig overvektig hjelper bare en vekt reduksjon på 10 prosent feks. Samtidig kan du også være tynn å ha pcos. Pcos og insulin resistens henger nøye sammen. Det er lettere for de med pcos og legge på seg fort enn de som ikke har det. Å gå ned i vekt kan være hardere enn vanlig da alt du spiser av karbohydrater gjøres om til sukker pga insulinresistens. Derfor er lav karbo anbefalt for de med pcos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...