Gå til innhold

Alkokutt på denskebåten


Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Så i nyhetene igår at Alkokutt kritiserer danskebåtene for å skjenke småbarnsforeldre. Hørt på maken til tøv!? Er det de ansatte bak baren som skal ha ansvaret for barneoppdragelsen nå?

Jeg er så lei av slike organer og foreninger som aldri klarer å treffe riktig med kritikken sin. Dette må da være foreldrenes ansvar alene. Skulle tatt seg ut om bartenderen sa; Beklager, siden du har barn kan du max kjøpe 4 pils.

Noen andre som så dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er nesten like lei av disse utagerende moralistene som jeg er av å se småbarnsforeldre som drikker masse med barna i nærheten.

Begge deler gjør meg faktisk :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jobben til Alkokutt er vel å ta tak i arenaer der barn og voksen ferdes mye sammen, og å prøve å påvirke alkoholkonsumet.

Nå så ikke jeg dette innslaget, men ser ikke noe galt i at de bryr seg om at fulle foreldre er på vei med småbarn på sommerferie.

At man drikker alkohol med barn synes jeg er helt greit, men ikke når det blir fyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben til Alkokutt er vel å ta tak i arenaer der barn og voksen ferdes mye sammen, og å prøve å påvirke alkoholkonsumet.

Nå så ikke jeg dette innslaget, men ser ikke noe galt i at de bryr seg om at fulle foreldre er på vei med småbarn på sommerferie.

At man drikker alkohol med barn synes jeg er helt greit, men ikke når det blir fyll.

Problemet. Poirot, er at de angriper på feil front. Det er IKKE fergeselskapene som har ansvaret for foreldrenes alkoholforbruk! Det er det foreldrene som har, og ingen andre!

Hvorfor går de ikke rett til syndebukkene og kritiserer foreldrene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg vet ikke. Antar at de når frem til foreldrene på denne måten også?

Vi har alle et ansvar for å skape trivelige oppvekstforhold for barn. Og det er helt greit å bli minnet på at man ikke trenger å selge noen drink nr 15, når de har med barn på tur.

Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Antar at de når frem til foreldrene på denne måten også?

Vi har alle et ansvar for å skape trivelige oppvekstforhold for barn. Og det er helt greit å bli minnet på at man ikke trenger å selge noen drink nr 15, når de har med barn på tur.

Synes jeg.

Ja for all del, men da må man vel henvende seg til de det gjelder!! Hva er vitsen med å kjefte på bartenderen, når det er kunden som har all skyld og ansvar? Ser du ikke at det blir helt feil, Poirot.

Det blir som å gi butikker skylden for at folk røyker. Og det er ganske idiotisk, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Bartendere har faktisk et ansvar for sine kunder, bla å ikke sjenke dem overstadig beruset og å sjenke til fulle generelt. Ser ikke noe problem med at de blir minnet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bartendere har faktisk et ansvar for sine kunder, bla å ikke sjenke dem overstadig beruset og å sjenke til fulle generelt. Ser ikke noe problem med at de blir minnet om dette.

Kritikken gikk ikke til bartenderne, men til rederiene. Kritikken var at mange foreldre drakk seg fulle på danskebåtene, og dette måtte rederiene gjøre noe med.

Mener du virkelig at rederiene skal holdes ansvarlige for at foreldre drikker seg fulle? Synes du ikke foreldrene må ta ansvar selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jo, jeg syens foreldre må ta ansvar selv.

Men jeg syens også at rederiene ikke trenger å godta skjenking av foreldre så de blir fulle med barn, når dette i utgangspunktet ikke er lov (tror jeg, er ihvertfall slik mht norsk lov).

Handlet dette om å gjøre rederiene ansvarlige, eller om å oppfordre rederiene til bruk av sunn fornuft?

Som sagt har jeg ikek sett det du henviser til. Men det er Alkokutt som oppgave å søke å påvirke områder der man kan klare seg uten alkohol og å bevisstgjøre foreldre mht alkohol, både mht julaften, St Hansaften og andre nasjonale fylledager. Danskebåten er definitivt et sted mange drikker seg fulle, og da synes jeg det er fint at noen tenker på barna.

Forøvrig har ejg ikke så sterke meninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk ikkje mykje av kritikken på det at områda der det vart servert alkohol og der barna koste seg ikkje var så særleg atskilt då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ikke vet jeg, jeg vet bare det Monstermagnet har sagt.

Om kritikken går på at disse områdene er nære hverandre, er jeg tildels enig i den også (såfremt de ER nære hverandre...), og det har jo ihvertfall rederiet noe med.

Er jo sikkert nære så foreldre og barn kan gå litt til og fra, og det er jo i seg selv et gode. De fleste foreldre er jo tross alt ikke fulle.

Blir isåfall en avveining som må tas. Risikerer man at barn ikke bruker lekeområdene pga må være med i baren isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir isåfall en avveining som må tas. Risikerer man at barn ikke bruker lekeområdene pga må være med i baren isteden?

Forstod det heller slik at barn i leikeområde kunne sjå at foreldrene drakk seg fulle i baren. Evt. at foreldrene heldt seg i baren og drakk seg fulle sidan dei ikkje trengte gå vekk derifrå for å sjå etter barna. (Lurar på om det ikkje var det dei viste på TV var muleg, å sjå barna leika seg frå baren.)

Såg ikkje så nøye på det, så eg skal ikkje uttala meg så sikkert, men dei meinte problemet som er der (for dei det gjeld) kunne reduserast dersom desse områdene vart halde meir separerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Forstod det heller slik at barn i leikeområde kunne sjå at foreldrene drakk seg fulle i baren. Evt. at foreldrene heldt seg i baren og drakk seg fulle sidan dei ikkje trengte gå vekk derifrå for å sjå etter barna. (Lurar på om det ikkje var det dei viste på TV var muleg, å sjå barna leika seg frå baren.)

Såg ikkje så nøye på det, så eg skal ikkje uttala meg så sikkert, men dei meinte problemet som er der (for dei det gjeld) kunne reduserast dersom desse områdene vart halde meir separerte.

Ja, det var det jeg tenkte.

Men som jeg skrev kan det jo da hende at foreldrene ikke gidder å ta med sine barn til lekeområdet, ei heller de foreldrene som ikke drikker seg fulle, men som tar en kaffe, brus eller en øl.

Og da kan det jo hende at faktisk flere barn må sitte å se på fulle foreldre (og andre fulle voksne). Og det er jo ikke nødvendigvis et gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var det jeg tenkte.

Men som jeg skrev kan det jo da hende at foreldrene ikke gidder å ta med sine barn til lekeområdet, ei heller de foreldrene som ikke drikker seg fulle, men som tar en kaffe, brus eller en øl.

Og da kan det jo hende at faktisk flere barn må sitte å se på fulle foreldre (og andre fulle voksne). Og det er jo ikke nødvendigvis et gode.

Er det ikke attenårsgrense for å komme inn i barer o.l.? Eller er det bare jeg som er forvirret etter å ha vært i USA i litt for mange måneder (hvor man må være 21 for å komme inn "overalt")

Forøvrig har jeg prøvd å finne igjen artikkelen, leste nemlig om det her på nett i går kveld. Fokuset var som Crazee sier på skillene mellom barneaktiviteter og alkoholservering. Bl.a. kritiserte Alkokutt et arrangement hvor Bacardi reklamerte for sine produkter samtidig som de hadde satt opp et hoppeslott (tror jeg det var) til ungene. Og det er jeg helt enig i at ikke passer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Er det ikke attenårsgrense for å komme inn i barer o.l.?

Jeg er egentlgi ikke helt sikker. For man serverer jo alkohol på restaurant og cafe, og der er jo alle velkomne.

Og mange steder selger de sprit og 18-åringene kan komme inn, men da må de vise leg for å kjøpe drinker.

Jeg har en teori om at alle kan være hvor de vil, men for å slippe å spørre alle om leg i baren når de handler, tar de heller kontrollen ved inngangen.

Selv har jeg ihvertfall vært både på disco, nattklubb og bar når jeg var med mine foreldre på danskebåten. Er jo ikke så mange andre steder å sitte ned akkurat....

(Forøvrig tror jeg båtene følger dansk lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Faktisk så har man ansvar, enten det er på båt eller andre plasser. Da mener jeg der foreldre er dritings i lag med saine barn.

Det har skjedd/skjer at noen blir nektet på båten. trist, men det er enkelte som ikke tar ansvar hverken for drikkingen eller barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er sånn at man kan komme inn overalt så mener jeg at de som jobber på båten har sitt ansvar også. I utgangspuntet har jo foreldrene ansvaret for hvor mye de drikker, men jobber man som bartender og ser foreldre som kommer igjen og igjen for å kjøpe drikke, eller virker tydelig beruset, så kan man si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jobber man i bar, uansett hvor det måtte være, så har man et ansvar. der må man regne med at det kommer folk som ikke har kontroll på sitt forbruk.

Da de som har den trangen, så kommer trangen uansett barn eller ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...