Gå til innhold

Hvilke erfaringer har dere med P-stav?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg slet, som jeg tror veldig mange jenter gjør, veldig med å finne riktig prevensjon. For meg var det vanskelig med p-piller da jeg er helt utrolig glemsk og rotete, jeg klarer bare ikke holde styr på slikt. P-ring likte jeg ikke (ekkelt og ubehagelig), og kondom er jeg ikke særlig fan av. P-plaster og p-sprøyte prøvde jeg ikke. Men så prøvde jeg P-stav (i etterkant av utprøving på p-pillen/minipillen Cerazette, som har tilsvarende hormoner i seg), og plutselig ble hele den evinnelige verden av ulike prevensjonsmidler snudd på hodet for meg. Hele stresset med mensplager og prevensjonsgreier bare forsvant helt, og jeg håper at jeg aldri behøver å bytte prevensjon igjen!

Jeg har nå gått på P-stav i 10 måneder, og vil gjerne dele mine erfaringer med det, sammen med dere andre som har/ har hatt det! For de som tviler på bruken av dette eller vurderer å prøve det :)

Veldig viktig å nevne at man har helt individuell virkning av dette - noen får konstante blødninger og kanskje verre bivirkninger, mens andre mister mensen helt og har det helt topp! Bare så det er sagt. Vi fungerer forskjellig.

Mine erfaringer er:

- Nesten mistet mens, noen småblødninger innimellom men dette plager meg ikke

- Renere hud!! Min urene hud som jeg har slitt med i 10 år, er nå nesten helt kvisefri.

- Mer stabilt humør :)

- Har ikke blitt gravid

- Beste prevensjonen jeg har prøvd

- Utrolig behagelig å slippe å tenke på at man må gjøre noe med det, da man bytter hvert 3. år.

Det må også nevnes at det med huden min og humøret kan ha andre kombinasjonsfaktorer, men jeg velger å tro at P-staven har hatt god innvirkning her. :)

Ved innsetting:

Jeg leste meg litt redd på andres erfaringer i forkant av at jeg skulle sette den inn, da noen hadde erfart at staven ikke hadde blitt satt inn i det hele tatt (blitt med innføringskanylen ut igjen uten at legen hadde oppdaget det), og man ble gravid. Noen hadde også erfart store smerter i etterkant og/eller store blåmerker i området hvor staven ble satt inn. Å lese seg redd på slikt anbefales ikke!

MEN, mine erfaringer ble:

- Legen var kjempeflink, og ja, p-staven sitter der enda, den ;)

- Smertefri innsetting (2 bedøvelsesdoser, lokalbedøvelse)

- Null smerter i etterkant, lite ubehag.

- Ingen blåmerker

- Kunne bruke overarmen som normalt etter en ukes tid (P-staven ligger inntil muskelen og derfor kan for mye fysisk aktivitet rett etter innsetting skape ubehag. Kunne nok brukt armen som normalt etter et par dager, men jeg ga det litt lengre tid)

(Edit: For dere som er skeptiske til hormonene i dette og kreftfare så inneholder p-staven (Nexplanon "Organon") kun hormonet gestagen, altså ingen østrogen! Østrogen er det hormonet som er kreftfremkallende.)

Kom med erfaringer, folkens! Og kom gjerne med spørsmål eller kommentarer dere andre som ikke har/ har hatt det selv! :)

Endret av BeautyBox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

JIPPI, jeg satte inn P-staven selv idag, så jeg gleder meg over å å se hvor fornøyd du er :danse:

Jeg kjente egentlig ingenting da staven ble satt inn, tok kanskje 3 minutter fra lokalbedøvelsen ble satt til jeg var ferdig. Har heller ingen smerter i ettertid, men er blitt litt blå der hvor staven ligger, men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle.

Ble litt usikker da jeg har lest at mange opplever store bivirkninger på P-staven. Forhåpentligvis har jeg også endelig funnet det riktige prevasjonsmiddelet :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt P-stav i to omganger med en pause på ca 2 år.

Første gang mistet jeg mensen helt. Kunne føle litt at jeg skulle ha hatt den, men fikk den aldri. Den ble satt inn med bedøvelse og tatt ut med bedøvelse og to sting. Hadde ingen plager overhodet.

Satt inn en ny januar i år, da P-piller ikke fungerer for meg, blir rett og slett kvalm. Plaster og P-ring var forsåvidt greit, men savnet å ikke ha mens. Det skjedde altså ikke, jeg har hatt mensen annenhver uke siden jeg satt den inn, har begynt å stabilisere seg litt nå så håper på vanlig syklus snart hvis ikke tar jeg den ut igjen. Den ble satt inn uten bedøvelse, men kjente ikke mer enn ved en blodprøve. Trente armer dagen etter uten ubehag (aldri hørt at man kan få ubehag, og den sitter ikke i muskelen, men rett under huden). Når det gjelder hud og slikt har jeg ikke merket forskjell.

Jeg har heller ikke gått opp i vekt. Når jeg satt den inn i januar, drev jeg å gikk ned i vekt og var redd for at bytte av prevensjon kunne ødelegge dette. Det gjorde det ikke, vektnedgangen fortsatte som før.

Men som sagt, om jeg fortsetter med så mye mens tar jeg den ut igjen. Kan jo ikke blø hele tiden. Selvom det er synd siden det er så praktisk å slippe å tenke.

Så det er ikke bare forskjellig fra person til person, det er forskjellig fra gang til gang hvordan kroppen reagerer..

Skrevet

Har hatt den inne i 1,5 år. Har hatt mensen oftere enn jeg ikke har hatt det for å si det sånn. Har lagt på meg, fått mer uren hud. Så vurderer å ta den ut snart, eller spørre legen om det kan være boe annet som er galt

Anonymous poster hash: b8279...8f1

Skrevet

Jeg har hatt P-stav i 6 år, og er strålende fornøyd. Menstruasjonen forsvant helt etter 9 mnd. og ble bare svakere og svakere... Jeg har også helt ren hud, men har ikke tenkt på at det muligens kan ha sammenheng med p-staven... :)

• Liker 1
Skrevet

Den funka ikke for meg. Jeg fikk ekstreme humørsvingninger og endte opp med å ha mensen 3 måneder i strekk. Back to the pills.

Gjest Magdalene
Skrevet

Har hatt den inne i 1,5 år. Har hatt mensen oftere enn jeg ikke har hatt det for å si det sånn. Har lagt på meg, fått mer uren hud. Så vurderer å ta den ut snart, eller spørre legen om det kan være boe annet som er galt

Anonymous poster hash: b8279...8f1

Akkurat som meg,.

Skrevet

Litt redd for å prøve det, og anbefaler det ikke til noen heller, i og med at Oddvar brakk staven.

Skrevet

JIPPI, jeg satte inn P-staven selv idag, så jeg gleder meg over å å se hvor fornøyd du er :danse:

Jeg kjente egentlig ingenting da staven ble satt inn, tok kanskje 3 minutter fra lokalbedøvelsen ble satt til jeg var ferdig. Har heller ingen smerter i ettertid, men er blitt litt blå der hvor staven ligger, men det spiller vel egentlig ikke så stor rolle.

Ble litt usikker da jeg har lest at mange opplever store bivirkninger på P-staven. Forhåpentligvis har jeg også endelig funnet det riktige prevasjonsmiddelet :laugh:

Så bra at innlegget mitt var til hjelp :) Jeg syntes jeg leste at man kan bli blå fordi p-staven er satt inn feil, men er mulig dette ikke er tilfelle hos deg og at dette er noe som vil gå seg til :)

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har hatt P-stav i to omganger med en pause på ca 2 år.

Første gang mistet jeg mensen helt. Kunne føle litt at jeg skulle ha hatt den, men fikk den aldri. Den ble satt inn med bedøvelse og tatt ut med bedøvelse og to sting. Hadde ingen plager overhodet.

Satt inn en ny januar i år, da P-piller ikke fungerer for meg, blir rett og slett kvalm. Plaster og P-ring var forsåvidt greit, men savnet å ikke ha mens. Det skjedde altså ikke, jeg har hatt mensen annenhver uke siden jeg satt den inn, har begynt å stabilisere seg litt nå så håper på vanlig syklus snart hvis ikke tar jeg den ut igjen. Den ble satt inn uten bedøvelse, men kjente ikke mer enn ved en blodprøve. Trente armer dagen etter uten ubehag (aldri hørt at man kan få ubehag, og den sitter ikke i muskelen, men rett under huden). Når det gjelder hud og slikt har jeg ikke merket forskjell.

Jeg har heller ikke gått opp i vekt. Når jeg satt den inn i januar, drev jeg å gikk ned i vekt og var redd for at bytte av prevensjon kunne ødelegge dette. Det gjorde det ikke, vektnedgangen fortsatte som før.

Men som sagt, om jeg fortsetter med så mye mens tar jeg den ut igjen. Kan jo ikke blø hele tiden. Selvom det er synd siden det er så praktisk å slippe å tenke.

Så det er ikke bare forskjellig fra person til person, det er forskjellig fra gang til gang hvordan kroppen reagerer..

Leit at det ikke funket like bra for deg andre gang som første! Men hos meg hadde jeg en del blødninger ganske uregelmessig de første månedene men dette har stabilisert seg, så jeg tror det kan være lurt å gi det litt tid :) Men skjønner godt at det er kjipt å gå rundt å ha mensen hele tiden.

Jeg skrev aldri at p-staven sitter i muskelen. Den sitter inntil muskelen, det står i instruksjonspapirene for insetting at den skal gjøre. Og ja, da sitter den også rett under huden.

Skrevet

Hos meg var det greit i ca ett år, hadde ikke mensen og følte det var den beste prevensjonen jeg kunne ha. Sexlysten ble borte, men det var verdt det der og da.

Etter ett år begynte "helvete", jeg fikk plutselig (det var faktisk plutselig) mensen og den varte i tre uker i strekk. Så gikk det litt over en uke før jeg fikk mensen igjen. Slik holdt det på i noen måneder. Nå opplever jeg at mensen kan være vekk i 2måneder, og når den kommer kan den vare i 2-3 uker.

Jeg opplever også at staven er plagsom ved trening, jeg misliker å trene overkropp fordi staven rett og slett gnir seg inn i muskelen.

Ved heftig trening har jeg også fått store blåmerker rundt staven.

Den skal fjernes i januar og jeg gleder meg litt, for den har rett og slett vært en plage de siste to åra

Skrevet

Leit at det ikke funket like bra for deg andre gang som første! Men hos meg hadde jeg en del blødninger ganske uregelmessig de første månedene men dette har stabilisert seg, så jeg tror det kan være lurt å gi det litt tid :) Men skjønner godt at det er kjipt å gå rundt å ha mensen hele tiden.

Jeg skrev aldri at p-staven sitter i muskelen. Den sitter inntil muskelen, det står i instruksjonspapirene for insetting at den skal gjøre. Og ja, da sitter den også rett under huden.

Da leste jeg nok innlegget ditt litt for fort :) Jeg har iallefall ikke hatt problemer med å bruke armen noen av gangene :)

• Liker 1
Gjest baremeg89
Skrevet

Først hadde jeg mensen i nesten 2 mnd

Så la jeg på meg 15kg på ca 3 mnd (uten å spise tilsvarende)

Fikk tilbakefall med masse kviser.

humørsvingninger.

Sexlyst = 0

Ikke noe for min kropp med andre ord!

Hadde den inne rundt et år.

Skrevet

Har hatt min i snart to år, og er veldig fornøyd. Slet en del med blødninger de første tre månedene, noe som ikke er uvanlig, men blødningene var ikke særlig kraftige.

Har ellers merket lite eller ingenting til bivirkninger, har mensen hver måned (med påfølgende smerter og kviser), noe jeg synes er helt greit. Vet at min sitter litt dypere inne enn det som er optimalt, så er litt usikker på hvordan det kommer til å gå når jeg skal ta den ut, men det får jeg forholde meg til når den tid kommer. Håper det går fint å sette inn en ny en.

Skrevet

Har hatt min i snart to år, og er veldig fornøyd. Slet en del med blødninger de første tre månedene, noe som ikke er uvanlig, men blødningene var ikke særlig kraftige.

Har ellers merket lite eller ingenting til bivirkninger, har mensen hver måned (med påfølgende smerter og kviser), noe jeg synes er helt greit. Vet at min sitter litt dypere inne enn det som er optimalt, så er litt usikker på hvordan det kommer til å gå når jeg skal ta den ut, men det får jeg forholde meg til når den tid kommer. Håper det går fint å sette inn en ny en.

Ble du blå da du satte den inn?

Skrevet

Ble du blå da du satte den inn?

Ja, jeg fikk et blåmerke men kan ikke si at jeg brydde meg merkverdig om det.

Skrevet

Ja, jeg fikk et blåmerke men kan ikke si at jeg brydde meg merkverdig om det.

Jeg bare tenker at man kanskje blir blå fordi staven settes for langt inn.

Skrevet

Jeg bare tenker at man kanskje blir blå fordi staven settes for langt inn.

Blåmerker skyldes jo en blødning i huden så det er ikke uvanlig å få det uavhengig av hvordan staven blir satt inn. Var en veldig dyktig jordmor som kjente på staven min en gang i etterkant og hun mente den satt litt dypere enn optimalt, men så lenge det ikke går ut over sikkerheten så har det ikke stor betydning. Er uansett ikke særlig komplisert å fjerne staven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...