Gå til innhold

Tidsbruk på kveldsstellet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker dere og barna deres på kveldsstellet?

Jenta mi på tre år er litt vimsete syns jeg :) Vi bader enten på morgenen, eller på ettermiddagen, så kveldstellet består sjelden av bading. Men det består av dotur med tilhørende håndvask, vask av ansikt, tiss og rompe, greing av håret, tannpuss og få på seg pysj. Denne rutinene bruker vi fort vekk 20 min på.

Jeg klarer ikke helt sette fingeren på hvorfor det tar så lang tid, men hun er som sagt litt vimsete, også tror jeg hun bevisst drøyer leggingen noe ;) Jeg kjenner at det noen ganger irriterer meg at vi bruker så lang tid på stellet, men samtidig så tenker jeg "hva skade gjør det om hun drøyer leggingen med 5 minutter med tull og fjas, alt skal jo ikke være så alvorlig hele tiden".

Hun bruker tid på å få av seg klærne, så bruker hun god tid på å få satt på doringen og hente krakken for å komme seg på do. Så sitter hun å synger og traller på do, lenge etter hun egentlig er ferdig :) Når hun vasker seg etter doturen så må hun lage litt foss og innsjø i hendene sine! Deretter er det å gre håret, noe som er et kapittel for seg selv siden hun er så hårsår. Med mye balsamspray og forsiktig greing så går det. Vasking av ansikt, tiss og rompe går ofte veldig greit. Så er det tannpuss. Hun henter selv og skrur opp tannkremen og tar på det selv mens hun fjaser og tuller. Jeg pusser først skikkelig, så får hun pusse selv etterpå noe som også tar sin tid ;). Til slutt er det pysjen som også tar sin tid. I alt dette så prøver hun til stadighet å gjemme seg, bak et håndkle, gjemmer seg i hendene, mellom badekaret og dusjen. Alt dette mens hun skrattler og storkoser seg :)

Jeg tenker at det kanskje ikke er så farlig. Hun er ei humørfylt jente og en gledesspreder. Jeg vil ikke ta fra henne noe av dette ved å mase om å gjennomføre kveldsrutinen i nesten militær stil. Livet blir fort nok alvorlig, så tull og fjas, det godtar mamma :rodmer:

Anonymous poster hash: 27e76...e1e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ikke så lang tid. Men jeg deler det opp. Etter middagen, ca halv seks/seks, er det opp på badet og ta på nattdrakt. Da er det ikke drøying av tid, pga at de vet at de får se på barneTV når de har tatt den på.

Så er det tilbake i stua for barneTV eller mer lek, så kveldsmat, og så går vi opp på badet igjen for vask og tannpuss og dobesøk. Etter de fikk tannbørster med musikk, går tannpussen som en drøm.

Bading er heller ikke en del av vårt kveldsstell. Barna bader et par ganger i uka, litt tilfeldig når på dagen.

Anonymous poster hash: 175a3...469

Skrevet

Om hun bruker 20 minutter på å ha det hyggelig og å få lov til å tulle og fjase litt, så synes jeg du skal la henne få lov til å være barn og fjase når hun ikke trenger å skynne seg fordi dere skal rekke... noe jeg antar dere må om morgenen?

Du kan jo kjøpe en sånn vri på alarmkokke, hvor bryteren går utenpå og la henne få den som et mål, når den kommer rett opp og plinger skal hun være ferdig med det du på forhånd har blitt enig med henne om. En digital timer vil ikke være konkret nok til at hun forstår mekanismen med at den teller ned, derfor en gammeldags manuell.

vær takknemlig for at hun er frisk og rask og kan tulle og fjase! (Selv om tålmodigheten din settes på prøve, kveld etter kveld...)

Anonymous poster hash: cd98f...a01

Skrevet

Vi bruker ikke så lang tid. Men jeg deler det opp. Etter middagen, ca halv seks/seks, er det opp på badet og ta på nattdrakt. Da er det ikke drøying av tid, pga at de vet at de får se på barneTV når de har tatt den på.

Så er det tilbake i stua for barneTV eller mer lek, så kveldsmat, og så går vi opp på badet igjen for vask og tannpuss og dobesøk. Etter de fikk tannbørster med musikk, går tannpussen som en drøm.

Bading er heller ikke en del av vårt kveldsstell. Barna bader et par ganger i uka, litt tilfeldig når på dagen.

Anonymous poster hash: 175a3...469

Vi kan ikke ta på pysj før kveldsmat :) Da må det skiftes enda en gang etter kveldsmat uansett :)

Tannbørste med musikk? :)

Skrevet

Om hun bruker 20 minutter på å ha det hyggelig og å få lov til å tulle og fjase litt, så synes jeg du skal la henne få lov til å være barn og fjase når hun ikke trenger å skynne seg fordi dere skal rekke... noe jeg antar dere må om morgenen?

Du kan jo kjøpe en sånn vri på alarmkokke, hvor bryteren går utenpå og la henne få den som et mål, når den kommer rett opp og plinger skal hun være ferdig med det du på forhånd har blitt enig med henne om. En digital timer vil ikke være konkret nok til at hun forstår mekanismen med at den teller ned, derfor en gammeldags manuell.

vær takknemlig for at hun er frisk og rask og kan tulle og fjase! (Selv om tålmodigheten din settes på prøve, kveld etter kveld...)

Anonymous poster hash: cd98f...a01

Om morgenen blir det ofte mas ja. Uten hell kanskje. Men om morgenen så er konsekvensen av at hun tuller og fjaser at jeg ikke får tid til å sitte i barnehagen. Hun liker veldig godt at jeg kan sitte litt i barnehagen før jeg drar (noe jeg også syns er koselig). Men blir det for mye tull på morgenen så har jeg rett og slett ikke tid. Det går gradvis forover med tidsbruk om morgenen. Færre og færre dager jeg ikke får tid til å sitte i barnehagen.

Tålmodigheten settes på prøve ja, mang en gang. Men så tenker jeg at det er jo ikke på død og liv at hun drøyer legging noen minutter :)

Skrevet

Har dere lese-/sangstund etter stellet? Kanskje hun skynder seg litt mer om det er noe kjekt som venter? Liggetiden vil bli lengre, men det er jo koseligere å bruke tid på lesing og sang enn tannpuss osv.

Skrevet

Enig med Jade. Det er ofte ikke så mange timer igjen av dagen sammen når man trekker vekk søvn og barnehage, så jeg ville krympet tiden på badet.

Skrevet

Har dere lese-/sangstund etter stellet? Kanskje hun skynder seg litt mer om det er noe kjekt som venter? Liggetiden vil bli lengre, men det er jo koseligere å bruke tid på lesing og sang enn tannpuss osv.

Eventyr leses når hun er i seng :)

Skrevet

Enig med Jade. Det er ofte ikke så mange timer igjen av dagen sammen når man trekker vekk søvn og barnehage, så jeg ville krympet tiden på badet.

Først vil jeg si at jeg er ikke typen som gir etter, men har blitt bevisst på å velge mine kamper. Om jeg skal få unna kveldsstellet raskt så blir det bare masing fra min side og gråting fra hennes side og det er ikke en hyggelig avslutning på dagen. Derfor har jeg valgt å svelge denne kampen og la henne fjase og tulle litt om kvelden. Hun protesterer aldri på når jeg sier det er leggetid, hun døyer ikke tiden før vi går inn på badet (som jeg vet mange gjør) og hun er bare i godt humør og da tenker jeg det er andre kamper som er viktigere selv om dette til tider irriterer mor :)

Skrevet

Jeg bruker faktisk en time, men det er en time hvor jeg og sønnen min koser oss mye sammen! Han er 2,5 år. Etter kveldsgrøten, så er det nattaklemmer til stefar, lillesøster 2 katter og hunden vår! Vi går opp og trener litt på potten før vi vasker, deretter pusser han/vi tenner og tar på pysj! Etter det får han lov til å finne en bok vi kan lese i sammen og titte på bilder, det tar ofte 5-10 minutter, etter det så synger vi 3 nattasanger for han og jeg ligger ved siden av han i sengen i 5 min for kos og litt småprat før han sovner! Vi bruker litt tid, men så er leggingen en svært hyggelig ting i hverdagen hvor mor og sønn har kvalitetstid sammen ❤️

Skrevet

Bruker kanskje 10 minutter på badet. Gå på do, vaske seg, ta på pysjamas og pusse tenner.

På senga snakker vi litt og så leser jeg et kapittel i en bok. Tar kanskje 15 minutter. Vel anvendt tid :)

På morgenen går hun på badet selv, vasker seg og kler på seg. Det tar ca.5min. Jeg børster håret og pusser tennene.

Vi er svært effektive på morgenen og kommer oss ut av huset på maks 30 min.

Anonymous poster hash: 9a47a...71b
Skrevet

Først vil jeg si at jeg er ikke typen som gir etter, men har blitt bevisst på å velge mine kamper. Om jeg skal få unna kveldsstellet raskt så blir det bare masing fra min side og gråting fra hennes side og det er ikke en hyggelig avslutning på dagen. Derfor har jeg valgt å svelge denne kampen og la henne fjase og tulle litt om kvelden. Hun protesterer aldri på når jeg sier det er leggetid, hun døyer ikke tiden før vi går inn på badet (som jeg vet mange gjør) og hun er bare i godt humør og da tenker jeg det er andre kamper som er viktigere selv om dette til tider irriterer mor :)

Hvis du lar kveldsskoler trekke ut fordi hun gråter hvis hun ikke får dille, så har du jo latt henne styre. Det er helt ok. Jeg ville selv heller lagt kosestund til etter kveldsstellet. Synes det er greit at barn lærer å fokusere på hva de skal, og at det frigjør tid og hindrer stress i hverdagen hvis morgenstell, kveldsstell og av-og påkledningssituasjoner kan gjøres rett fram og uten uthaling. Spesielt er det gull verdt hvis det blir mer enn ett barn i familien. For meg er det en av kampene jeg ville tatt. Tror ikke det trenger å bli kamp om det heller, når barnet likevel får den samme udelte oppmerksomheten etterpå.

Skrevet

Hvis du lar kveldsskoler trekke ut fordi hun gråter hvis hun ikke får dille, så har du jo latt henne styre. Det er helt ok. Jeg ville selv heller lagt kosestund til etter kveldsstellet. Synes det er greit at barn lærer å fokusere på hva de skal, og at det frigjør tid og hindrer stress i hverdagen hvis morgenstell, kveldsstell og av-og påkledningssituasjoner kan gjøres rett fram og uten uthaling. Spesielt er det gull verdt hvis det blir mer enn ett barn i familien. For meg er det en av kampene jeg ville tatt. Tror ikke det trenger å bli kamp om det heller, når barnet likevel får den samme udelte oppmerksomheten etterpå.

Vi har kosestund etter kveldsstell. Om morgenen så må hun raske seg. Gjør hun ikke det så er konsekvensen at jeg ikke rekker å sitte litt i barnehagen. Jeg bare tenker som så at om morgenen skal vi rekke noe. Det må vi ikke på kvelden så om hun da surrer i 5 minutter går det greit :)

I andre situasjoner hvor jeg se tiden kan bli knapp så konkurrere vi, og da får hun opp farten.

Skrevet

Har to barn. Vi bruker en time til sammen på kveldsmat, tannpuss, dobesøk og ta på pysj.

Etterpå bruker vi 10-15 minutt på lesestund i sengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...