Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og sambo skal ikke på noe ferie i år, og satser alt på neste sommer istedet. Men, vi får aldri bestemt oss for hvor vi skal!

Vi har gått fra Thailand via Afrika til roadtrip i Usa..

Vi vil være borte i 2-3 uker, og budsjettet er på 35000. (Dette skal da inkludere alt) Vi har lyst til å oppleve noe spesielt, og absolutt ikke møte på naboen. Om det evt blir thailand så må vi vel lete godt etter steder som ikke er turistinfiserte. Roadtrip hadde vært utrolig tøft, men siden jeg er 23 (ergo ikke gammel nok til å kjøre leiebil i usa), så blir det kanskje litt dumt, kan ikke tenke meg at sambo har godt av å kjøre hele tiden.

Hva med afrika? Vi har ingen erfaring med kontinentet, så fint om noen har tips.

Vi har også vært innom India, men siden sambo har vært i India i tre år på rad så er det kanskje ikke så aktuelt allikevel.

Eventuelt helt andre steder? Hjeeelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale kjøretur om dere skal være borte så lenge med kun en sjåfør. Mannen min har ikke lappen, og selv om jeg liker å kjøre, går jeg glipp av veldig mye av det som er å se langs veiene ved å være sjåfør hele tiden.

Sør-Afrika skal være veldig flott og har blitt varmt anbefalt av to vennepar av meg, men er ikke helt trygt, i alle fall ikke i alle områder. Men dere har jo muligheten til å få med dere ganske mye forskjellig der: badeferie, storbyliv og safari.

Eller hva med å holde seg litt nærmere hjemmet? Island er sinnsykt flott, og byr på mange og utrolige opplevelser. Dere kan kjøre rundt ringveien rundt hele øya, og den er så pass liten at det trenger ikke bli lange kjøreturene daglig for sjåføren. Landet byr på hvalsafari, isbrevandring, geysir, lavaørkener, storbyliv i småbyskala, alver (!) og mye annet rart.

Skrevet

hva med sør-amerika? dere kan dra rundtomkring med bil, hoppe fra land til land med fly, oppleve storslått natur, fantastiske åpne og varme mennesker, se indianerruiner, bade, spise god mat og ha noen flotte 3 uker. det vli vel heller ikke bli så veldig dyrt om dere ikke spiser på flotte restauranter hele tiden og bor på pensjonater o.l.

ellers ville jeg (luksusdyret) ha dratt til Karibien, reist fra øy til øy, leid en seilbåt og sånne ting. men vet ikke om et budsjett på 35 000kr hadde dekket Karibien i 3 uker...

Gjest Poirot
Skrevet

Peru og Bolivia

Sør-India (leste hva du skrev, men hcis dere vil til India er det ihvertfall lite turister i sør)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil anbefale Namibia på det varmeste! (Du kan kombinere med Sør-Afrika også) Namibia er fantastisk pent og menneskene er virkelig hyggelige! Nasjonalparken Etosha er dessuten super!

Det eneste problemet er at sommeren vår er vinteren der nede, den beste tiden å dra på er rundt april...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg for min del reiser til Sikte. Nå er jeg lei altså....

Gjest Anonymous
Skrevet

Ko Lanta? Har du fartet der? mange plasser der uten å møte massen

Gjest Anonymous
Skrevet

Reis til Afrika! Da får du en ferie du garantert aldri vil glemme!

Vi var i Sør-Afrika, Botswana, Zimbabwe og en liten tur innom Namibia i fjor, og det var den mest fantastiske ferien jeg noen gang har hatt.

I Sør-Afrika er det massevis av muligheter. Cape Town er en flott by og Garden Route byr på flott natur. Det aller viktigste hvis du drar til Afrika er jo safari.

Jeg vil anbefale reiseselskapet Get Africa. http://www.getafricatravel.com/africa.html

Det drives av en norsk dame som bor der nede. Vi reiste på egen hånd med leiebil, men etter en rute som de hadde laget.

Enda mer spennende er det kanskje å dra til Botswana. Det er det ultimate safarilandet. Det er kanskje ikke så kjent, men det er trolig her naturen er mest uberørt.

Sjekk med reisebyrået Worldwide. De selger turer gjennom med mange reiseselskaper. Vi var på en seksdagers tur med selskapet Acacia. Reiste med en ombygd lastebil og sov i telt. Høydepunktene var Victoria Falls og Okavango-deltaet. Å sove i telt og høre dyrelydene utenfor er så stort at det nesten ikke kan beskrives. Anbefales på det sterkeste.

Hvis du lurer på noe mer om dette området, så bare spør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville reist til Kenya. Ville reist på ridetur i Masai Mara og snorklet utenfor Mombasa. Fint å reise dit midt på sommeren (juli). Mange snakker engelsk.

Skrevet

Tusen takk for alle tips!

Vi har slått fra oss thailand, men cuba, sørafrika, søramerika og island står igjen som gode alternativer..

Finnes det forresten noen tommelfingerregel mht når man bør bestille turen? (Generelt sett, det kommer vel mye an på reisemålet.) Det er vel selvsagt greit å være så tidlig som mulig ute, men bør det holde med et halvt år?

Skrevet

Har hørt at Sri Lanka skal være helt fantastisk, og nå som det er fred der er det jo igjen trygt for turister. Tipper det blir "det neste Thailand", et skikkelig eventyrland. Jeg har lysst til å reise dit før turismen tar over landet fulstendig, tenker på mars neste år som et alternativ. Da skal visst været være det beste for oss turister.

Gjest Anonymous
Skrevet

Et halvt år holder i massevis. Du kan bestille turen enda senere også hvis du vil.

Det eneste som er lurt å tenke på er at jo tidligere du bestiller jo billigere flybilletter får du som regel.

Ingeline - som fortsatt anbefaler Afrika.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dra Vietnam på langs, fra sør til nord! Helt fantastisk! Dra evt også en tur innom Laos :)

Da vi var der for 5 år siden (guri, har det blitt så lenge siden!!!!) kom vi veldig langt med et reisebudsjett på litt over 20000,- som inkl all overnatting, mat, flybilletter, visum, vaksiner, skreddersydde klær, bussturer/transport i Vietnam, museer etc samt tre netter på hotell i Malaysia i tillegg. Da var vi borte i 3 uker.

Kan varmt anbefales. En av de bedre feriene vi har hatt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...