Gå til innhold

avgiftsbudsjettet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva jeg synes?

- Poseavgift

- Dyrere for de syke å leve.

- Billigere for de rike å leve.

- Dyrere strøm.

- Dyrere barnehage.

- Mindre penger til høgskoler og sykehjem.

-350 kr i tollavgift INKLUDERT frakt er en dårligere løsning enn 200 kr der frakt ikke teller. Ikke la dere lure.

- Kutter støtten for de med kroniske tannsykdommer.

Men johoooo... Seagway er innvilget.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere FrP'ere om statsbudsjettet som ble lagt fram i dag. Hva synes dere om alle avgiftene?

http://www.dagbladet.no/2014/11/21/kultur/meninger/kronikk/statsbudsjettet/frp/36358994/

Dette er et budsjett for de 5 % rikeste av oss?

Anonymous poster hash: f28f2...d64

På den ene siden syntes jeg orginalbudsjettet var for offensivt; det aktivt sparket samarbeidspartiene i bjellene helt unaturlig, og provoserte fram en dårligere totalløsning enn ett mer diplomatisk budsjett ville gjordt.

Tollgrensen var idiotisk i første omgang, den har en Høyre/FrP løsning som er bedre og revideringen er den mest idiotiske løsningen man kunne valgt.

Poseavgift var i og for seg ...greit nok... Det er ett spark til Høyre og FrP, og det har liten eller ingen poeng, men er ett gratispoeng til Venstre og betyr ingenting EGENTLIG.

EL avgiften var dog idiotisk. Og resten var overkommelig som kompromiss.

De store endringene Høyre og FrP ønsker å få på bilavgiftene, er ment å komme knyttet til revidert budsjett til våren. Med de signalene de har fått fra Venstre nå, kommer det til å bli viktig å finne en måte å sikre dette andre veier og med andre støttepartier. Det kommer ikke til å bli lett.

Men det BLIR en senking av viktige skatter og avgifter, og forhåpentligvis ser vi kostlettelser med de endringene som er foreslått slik at vi kan se ytterligere skattelettelser.

Jeg hadde bare håpt vi kunne finne en måte for Høyre til å innse hvor idiotisk OPS er. Ett av anleggende jeg skal komme til å måtte bruke, ender opp som OPS, og det er dyrt nok som det er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående tollgrensen så virker det som "alle" partiene hele tiden i alle år har sagt at den skal høyere både som valgflesk og fordi det er en post som er enkel å ofre i budsjettsforhandlingene i bytte mot å få gjennomslag for noe annet.

350 kr inkludert frakt er ikke mye å rope hurra for, det eneste er i forhold til butikker som har gratis frakt og for de (som meg) som handler cd'er og filmer over nettet fra utlandet, der er det hvertfall litt mer å gå på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet er totalt sett omtrent akkurat det samme som da de rødgrønne styrte, så jeg skjønner ikke at man gidder å lage så stor sak av det. Det de kranglet om utgjorde 0,5% av budsjettet, så det eneste dette handler om er stemmesanking. Alle må late som de er handlekraftige, selv om det nesten ikke har noe å si for noen som helst om de gjør det ene eller det andre.



Anonymous poster hash: 53ba0...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjettet er totalt sett omtrent akkurat det samme som da de rødgrønne styrte, så jeg skjønner ikke at man gidder å lage så stor sak av det. Det de kranglet om utgjorde 0,5% av budsjettet, så det eneste dette handler om er stemmesanking. Alle må late som de er handlekraftige, selv om det nesten ikke har noe å si for noen som helst om de gjør det ene eller det andre.

Anonymous poster hash: 53ba0...4c1

Man krangler om retningen: politikk handler egentlig kun om retningen og prinsippene bak pengebruken, og lite om totalsummen, noe som forklarer hvorfor denne kranglingen er VIKTIG.

OG det handler om prinsipper, du vet, grunnen til at vi stemmer. Så det er en stor sak det som har skjedd og det forteler litt om handlingsrommet til dagens regjering framover.

Sånn sett var det skuffende; Venstre og KrF har gitt regjeringen dype skraper i denne omgangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OG det handler om prinsipper, du vet, grunnen til at vi stemmer. Så det er en stor sak det som har skjedd og det forteler litt om handlingsrommet til dagens regjering framover.

Grunnen til at jeg stemmer handler ikke om prinsipper. Hadde det eksistert et pragmatisk parti som ikke kastet bort så mye tid og penger på symbolpolitikk og ideologi hadde jeg stemt på dem.

Anonymous poster hash: 53ba0...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg stemmer handler ikke om prinsipper. Hadde det eksistert et pragmatisk parti som ikke kastet bort så mye tid og penger på symbolpolitikk og ideologi hadde jeg stemt på dem.

Anonymous poster hash: 53ba0...4c1

Vi har det, det kalles Ap. Det har vel strengt tatt ikke vært noe direkte ideologi i det partiet siden 80-tallet. I en koalisjon med Sp, var Sp (som tradisjonelt er ett borgerlig parti på andre siden av Høyre i forhold til Ap), mer synlig og fikk større gjennomføring enn Ap...

Problemet ditt er at det er nesten utenkelig at ett pragmatisk parti skulle fått nok stemmer til at de kunne STYRE. Faktisk er ønsket ditt noe av årsaken til at så veldig mange skulle ønske Høyre og Ap kunne danne regjering sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Libertyan

Hva synes dere FrP'ere om statsbudsjettet som ble lagt fram i dag. Hva synes dere om alle avgiftene?

Godt fornøyd med det, FrP fikk en rekke av sine hjertesaker igjennom bla. lavere drivstoffavgifter, billigere bilavgifter, økt tollgrense, lavere inntektsskatt, økt minste og personfradrag, mer til vei, jernbane og politi, mer til utsending av mennesker uten lovlig opphold og domsdømte.

Ikke like glad for økt elavgift og plastposeavgiften, men for de aller fleste er dette så lite at det ikke er merkbart, og totalt blir det samlede skatte og avgiftstrykket betydelig lavere, både for folk flest og samlet. Helt i tråd med hva FrP har lovet og gikk til valg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde gitt mer til de fattige, uføre og det burde gått betydelig mer til klima og dyrevennlighet. :hug:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkerende! Katastrofe!

Regjeringen kunne like gjerne ha hatt SV som støtteparti, som KrF og Venstre, og med media som en medaktør som etter beste evne har forsøkt å sabotere regjeringens opprinnelige forslag.

Det er helt utrolig at regjeringen MED støttepartier, som før valget skulle fjerne formuesskatten for vanlige mennesker, fjerner arveavgiften umiddelbart med et trylleslag, mens egne surt oppsparte penger, skal fortsatt konfiskeres, og det TIL TROSS for at vi nå har et så lavt rentenivå at det er umulig å bevare verdien av pengene.



Anonymous poster hash: 40d2d...646
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg synes?

- Poseavgift

- Dyrere for de syke å leve.

- Billigere for de rike å leve.

- Dyrere strøm.

- Dyrere barnehage.

- Mindre penger til høgskoler og sykehjem.

-350 kr i tollavgift INKLUDERT frakt er en dårligere løsning enn 200 kr der frakt ikke teller. Ikke la dere lure.

- Kutter støtten for de med kroniske tannsykdommer.

Men johoooo... Seagway er innvilget.

Kan du oppgi link? Sykehjembudsjett blir ikke redusert etter det jeg har lest, utfall av barnehagepris er avhengig av kategori, men jeg sliter med å finne medier som oppgir konkrete endringer.

Og fantastisk, samarbeidspartnerne har sørget for at vi skattebetalere fortsatt skal finansere gratis studier til utenlandske studenter, men norske studenter i disse landene skal betale for sine studier.

Anonymous poster hash: 40d2d...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at regjeringen MED støttepartier, som før valget skulle fjerne formuesskatten for vanlige mennesker, fjerner arveavgiften umiddelbart med et trylleslag, mens egne surt oppsparte penger, skal fortsatt konfiskeres, og det TIL TROSS for at vi nå har et så lavt rentenivå at det er umulig å bevare verdien av pengene.Anonymous poster hash: 40d2d...646

Formuesskatten er såpass stor og utgjør så mange milliarder at det ikke er mulig å fjerne hele på en gang, da ville man brukt opp hele handlingsrommet for denne perioden og ikke vært istand til å kutte skattene for alle andre. Er bedre at de tar det over lengre tid som feks. to perioder.

Anonymous poster hash: 71fd2...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jeg synes?

- Poseavgift

- Dyrere for de syke å leve.

- Billigere for de rike å leve.

- Dyrere strøm.

- Dyrere barnehage.

- Mindre penger til høgskoler og sykehjem.

-350 kr i tollavgift INKLUDERT frakt er en dårligere løsning enn 200 kr der frakt ikke teller. Ikke la dere lure.

- Kutter støtten for de med kroniske tannsykdommer.

Men johoooo... Seagway er innvilget.

:hakeslepp: Kortfattet link til dette?

Anonymous poster hash: 95d0c...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt fornøyd med det, FrP fikk en rekke av sine hjertesaker igjennom bla. lavere drivstoffavgifter, billigere bilavgifter, økt tollgrense, lavere inntektsskatt, økt minste og personfradrag, mer til vei, jernbane og politi, mer til utsending av mennesker uten lovlig opphold og domsdømte.

Ikke like glad for økt elavgift og plastposeavgiften, men for de aller fleste er dette så lite at det ikke er merkbart, og totalt blir det samlede skatte og avgiftstrykket betydelig lavere, både for folk flest og samlet. Helt i tråd med hva FrP har lovet og gikk til valg på.

Betydelig? Narr meg ikke til å le, detter er bare bittesmå justeringer. Regjeringen har sviktet velgerne sine, de får nok ikke fire nye år. FrP har svelget stor, håre kameler og er vel det partiet som har tutet høyest.

FrP har kjørt seg selv i grøfta.

Anonymous poster hash: b7fbb...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Libertyan

Betydelig? Narr meg ikke til å le, detter er bare bittesmå justeringer. Regjeringen har sviktet velgerne sine, de får nok ikke fire nye år. FrP har svelget stor, håre kameler og er vel det partiet som har tutet høyest.

FrP har kjørt seg selv i grøfta.

Anonymous poster hash: b7fbb...f88

Så du mener de 10-20 milliardene de har fått til i skattekutt iløpet av kun 1 år ikke er betyfelig? Jaja, deg om det. FrP har fått igjennom flere av sine hjertesaker i dette budsjettet akkurat slik de lovet før valget og er i ferd med å endre kursen for landet, noe velgerne er fornøyde med og vil belønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener de 10-20 milliardene de har fått til i skattekutt iløpet av kun 1 år ikke er betyfelig? Jaja, deg om det. FrP har fått igjennom flere av sine hjertesaker i dette budsjettet akkurat slik de lovet før valget og er i ferd med å endre kursen for landet, noe velgerne er fornøyde med og vil belønne.

Nei, en 10-20 mrd er ikke så betydelig som folk skal ha det til, selv om det er en bitteliten retningsendring. FrP har også måttet svelge mange av sine hjertesaker og har mistet mye oppslutning allerede og kommer nok til å miste mer.

Det er nemlig ikke "folk flest" som får glede av skatteendringene. Mange vil også måtte betale mer enn før i skatt og avgifter.

Anonymous poster hash: b7fbb...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på høyere fribeløp på formuesskatten, men noe er bedre enn ingenting. Også positivt med hevet minstefradrag. Ender opp med 3-400 mindre i skatt pr mnd. Hadde håpet på høyere fribeløp for netthandel, 350 kl inkl frakt betyr vel at man kanskje får kjøpt varer til 250-280 uten avgift, så en del grensetilfeller kan det jo hjelpe på. Plastposeavgift syns jeg er positiv, det er alt for mye sløsing og overforbruk på det området. Folk kaster jo helt fine poser og kjøper nye. Jeg tror flere kommer til å bruke nett eller huske å ta med gamle poser heretter. Men det forutsetter at butikkene faktisk krever inn denne avgiften, også fra de som kommer på etter de har betalt at de skulle ha poser.



Anonymous poster hash: a000c...3a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Libertyan

Nei, en 10-20 mrd er ikke så betydelig som folk skal ha det til, selv om det er en bitteliten retningsendring. FrP har også måttet svelge mange av sine hjertesaker og har mistet mye oppslutning allerede og kommer nok til å miste mer.

Det er nemlig ikke "folk flest" som får glede av skatteendringene. Mange vil også måtte betale mer enn før i skatt og avgifter.

Anonymous poster hash: b7fbb...f88

Jo, 10-20 milliarder på et år vil ugjøre 40-80 milliarder iløpet av en stortingsperiode. Det er mye og mer enn noen regjering tidligere har klart å gi. FrP fikk solid gjennomslag med økte bevilgninger til vei og politi, lavere drivstoffavgifter, billigere bilavgifter, kutt i formuesskatt, lavere inntektsskatt og økt tollgrense som er deres hjertesaker. Ikke rart de vokser på målingene igjen :-)

Omtrent halvparten gikk til folk flest som vil få lavere skatt, mens en betydelig del også gikk til eierne av små og mellomstore bedrifter i distriktene og på Vestlandet som er de som skaper verdiene og arbeidsplassene her til lands.

Endret av Libertyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 10-20 milliarder på et år vil ugjøre 40-80 milliarder iløpet av en stortingsperiode. Det er mye og mer enn noen regjering tidligere har klart å gi. FrP fikk solid gjennomslag med økte bevilgninger til vei og politi, lavere drivstoffavgifter, billigere bilavgifter, kutt i formuesskatt, lavere inntektsskatt og økt tollgrense som er deres hjertesaker. Ikke rart de vokser på målingene igjen :-)

Omtrent halvparten gikk til folk flest som vil få lavere skatt, mens en betydelig del også gikk til eierne av små og mellomstore bedrifter i distriktene og på Vestlandet som er de som skaper verdiene og arbeidsplassene her til lands.

Jeg tviler sterkt på at de klarer å få noe særlig mer ved statsbudsjettene for 16, 17 og 18. Til det er partiene for forskjellige, det var allerede nå en ganske tøff drakamp og selv om det ikke ble veldig synlig så ble det allerede hvisket om regjeringskrise.

FrP har murt seg godt inn nå, for å levere det de har lovet må de levere langt mer. For FrP svir det ekstra godt siden de har vært populister i årtier.

Anonymous poster hash: b7fbb...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...