Gå til innhold

Forstoppelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til tider er jeg forstoppet. Nå har jeg ikke vært på do siden mandag, og jeg må virkelig trykke for å få ut en liten klump. Jeg trykker så fælt at det kommer litt blod på papiret. Enten er det hemoride som sprekker, eller så revner det litt i huden. Uansett. Hva gjør dere når dere er forstoppet? Trenger tips.

Anonymous poster hash: 40923...21a

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

Først og fremst bør du forebygge om du er plaget med det.

Bruk linfrø eller lactulose daglig for å holde systemet i gang.

Nå som du allerede er forstoppet: gå på apotek og kjøp miniklyster og dulcolax. Da får du "ryddet opp" i begge ender ;)

Skrevet (endret)

Sier meg enig med RompeRusk; kjøp miniklyx og dulcolax sånn at du får løsnet forstoppelsen både ovenfra og nedenfra.

Når det har løsnet så kjør på med forebyggende lactulose morgen og kveld. Følg anvisningen med litt høyere dose de første dagene, og deretter ei lavere vedlikeholdsdose. Du kan også bruke helsekostproduktet Frukt&Fiber som er veldig effektivt.

En ting som er viktig for å unngå forstoppelse er å drikke masse vann. Iallefall hvis du får i deg mye fiber. Mye fiber og du får i deg for lite væske gir motsatt effekt for å forhindre forstoppelse = du blir forstoppet.

Edit;

Det blodet du oppdaget på papiret trenger ikke å komme fra en hemoride, men det kan komme av sprekker i endetarmsåpningen pga hard avføring.

Endret av skruf
Skrevet (endret)

I stedet for klyx og sånt drit som i lengden ikke er med på å gjøre det bedre, kan du forsøke mer naturlige ting. En kiwi på fastende mage løsner godt opp. Senneste eller andre teer fra helsekost og apotek gjør det samme.

Melk forverrer det, syrnede produkter hjelper. En activia for eksempel, med en spisekje eller to med linfrø oppi.

Endret av Silfen
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg spiser chia frø og drikker masse vann. Det pleier å få fart på sakene. Ellers kjøper jeg dulcolax på apoteket, men det er kun viss jeg har gått mer enn 3-4 dager siden sist jeg gjorde #2 ;)

Linfrø funker det også, har mye samme funksjonen som chiafrø med at det lager slim ved kontakt med vann :)

Endret av PrinsesseNila
Skrevet

Det er i hvert fall ingen god idé å skulle trykke i seg lactulose på regelmessig basis. Drikk vann, spis fiber, få i deg svisker, yoghurt o.l.

Anonymous poster hash: 61622...e63
Skrevet

Lactulose er ufarlig og ikke avhengighetsskapende for magen..

Uansett, jeg er endel forstoppet pga både angst og irritabel tarm, og for all del - drikk masse vann!!

Anonymous poster hash: 9a2c1...5d1
Gjest RompeRusk
Skrevet

I stedet for klyx og sånt drit som i lengden ikke er med på å gjøre det bedre, kan du forsøke mer naturlige ting. En kiwi på fastende mage løsner godt opp. Senneste eller andre teer fra helsekost og apotek gjør det samme.

Melk forverrer det, syrnede produkter hjelper. En activia for eksempel, med en spisekje eller to med linfrø oppi.

Mente klyster mest for å få bort forstoppelsen som allerede er der, ikke for å bruke generelt ;)

Andre gode ting er biola og appelsinjuice før frokost

Skrevet

Noen stykker Tørka ferskener og svisker hver dag hjelper systemet i gang

Anonymous poster hash: ada1a...420

Skrevet

Til tider er jeg forstoppet. Nå har jeg ikke vært på do siden mandag, og jeg må virkelig trykke for å få ut en liten klump. Jeg trykker så fælt at det kommer litt blod på papiret. Enten er det hemoride som sprekker, eller så revner det litt i huden. Uansett. Hva gjør dere når dere er forstoppet? Trenger tips.

Anonymous poster hash: 40923...21a

slitt med det i 9 mnd selv og bruker regulamine fra apoteket, fikk ett nytt liv av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...