Gå til innhold

Kunsten å være drittsekk.


Gjest Papirfly

Anbefalte innlegg

Gjest Papirfly

Heisann!

Jeg starter en dagbok, fordi det både forplikter meg, og kan være en fin ting å se tilbake på, når jeg skal trekke konklusjon av mine erfaringer.

Utgangspunktet beskriver jeg i denne tråden her. Jeg planlegger å restrukturere personligheten min, og utvide horisonten for oppførsel jeg er komfortabel med.

Av den grunn, så skal jeg annenhver uke, være totalt drittsekk. Om jeg har behov for å være snill for å ikke ødelegge for meg, så må jeg ta det på ikke-drittsekk-ukene. Jeg gjør et unntak for bra jobbtilbud.

Den beste måten å forklare dette på er ved eksempler. Så da begynner vi idag med dag 1

Uke 1: Gartnerekspressen!

Pappa har stor hage og mye hageavfall. Han er derfor ofte nede på miljøstasjonen med kompost og diverse. Vi hadde nok til å fylle på to hengere.

Jeg hektet hengeren på bilen min, så ikke de skulle kjenne igjen bilen til pappa neste gang han kommer. Jeg vil ikke at det skal gå utover ham, at jeg har begynt å være asshole.

Miljøstasjonen er en smart oppfinnelse. Du skal betale for å levere avfall, og så skal du betale for å hente avfall, kvernet opp. Videre skal du ikke få lov til å dumpe avfallet i vanlig søppelbøtte. Her på kanten av byen er den en pliktoppfyllende renovasjons-neger som klikker hver gang det er noe i bøtta som ikke er vanlig søppel. Av en eller annen grunn har nye landsmenn det med å bli forferdelige regelryttere. Men det skyldes kanskje at dette er måten de kan blåse opp seg selv på, og hevde seg og egoet sitt på en legitim og aggressiv måte. Nå er det min tur til å være aggressiv. Altså:

Jeg kjørte rett inn på miljøstasjonen med den lille hengeren. Det står et skilt med "stopp her for kontroll." Ja, jeg skal sitte i bilen og fryse, og vente på at de andre får ræva si bort for å ta fram målebånd og sjekke hvor mange kubikk greiner jeg har med? U wish.

Jeg fiser derfor rett forbi, og bort til den gigasvære komposthaugen hvor en annen grå mus og mann er i ferd med å tømme rasket sitt. Spretter opp hengeren og begynner å rake ut. Det tar ikke lang tid før en grønnkledd jævel kommer marsjerende bort. En arbeiderkar, liten utdannelse, behov for å være macho.

Han snakker til meg på en måte som er ment å skulle gjøre meg usikker, hinte om at jeg gjør noe galt, få meg på defensiven. "Det der gåkke."

Istedenfor å spørre ham om hva som ikke går, så tar jeg en pause. En lang pause. Og jeg smiler ikke, for å virke snill, uskyldig, ufarlig. Så sier jeg:

Fortell.

Han liker da ikke at jeg drar det så mye utover. Han sier jeg må få det nærmere inntil haugen. Jeg fortsetter å jobbe mens han snakker. Så ser jeg på ham. Så ser jeg på hjullasteren hans eller whatever, en sånn maskin som alle barnehageunger drømmer om å få til jul.

Akkurat. Og den der, den er bare til pynt?

Han liker ikke det svaret. Han sier at hvis jeg bare kan legge ting utover ordentlig, så slipper han å bruke den for hver eneste som er her og leverer.

Jeg gir ham et nikk.

Gjør meg ferdig. Så ser jeg haugene med ferdigkvernet kompost og jord. Pappa ville at jeg skulle hente et lass. Er dette bare å forsyne seg av, tenker jeg. Implisitt tenker jeg; kommer noen til å kjefte på meg om jeg bare går bort og forsyner meg? Kommer jeg til å få straff? Får jeg ubehag? Må jeg si ifra først? Jeg smiler av meg selv. Herregud så patetisk jeg er skrudd sammen. Så rygger jeg rett bakover og begynner å forsyne meg. Jeg fyller et stort lass på rekordtid uten at noen sier noe. Så kjører jeg fram til utgangen.

Jeg ser etter den grønnkledde, men han er ingen steder å finne. Jeg røyker ikke, så jeg kan ikke stå der og se kul ut med en røyk. Igjen, jeg står ikke og blomstrer rett opp og ned uten å være sikker på at jeg blir sett. Jeg ser på den stygge containeren og banker på. Ingen kommer ut. Jeg spretter da inn. Hei, du kan ikke bare gå rett inn her. Nei?

Igjen et forsøk på å gjøre meg defensiv, og på å leke autoritær. Kjenner det så godt igjen fra jeg flyttet ut hjemmefra første gangen. Jeg overser utspillet, og går rett på sak: Er det her jeg betaler for tilhengerlasset?

De forlanger 250 jævla spenn for et tilhengerlass. Jeg vet det er for mye, fordi pappa betalte 200 i går for det samme volumet. Men jeg skal ikke oute pappa. Jeg skal se om jeg får til dette sjælv. Det der er hvert fall 70 kroner for dyrt, sier jeg. Da tømmer jeg hele dritten igjen, så får dere sope det opp.

Vi blir enige om 200kr.

Foreløpig 1 - 1 drittsekk vs tøffel.

Fortsettelse følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...