Gå til innhold

Kognitiv terapi og mindfulness

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer om jeg skal prøve noe av dette. Har noen "issues" som jeg ser har økt stresset og noe tvangstanker jeg har.

Jeg har aldri vært hos psykolog eller noe i den retningen så alt dette er nytt for meg, men jeg har lyst å ta litt tak i tingene før det tar helt overhånd i livet mitt.

Er det noen som har prøvd dette; både mindfulness og kognintiv terapi, og kan fortelle litt om dette og sine erfaringer?

Er klar over at dette er to ulike ting, men ser også at noen kombinerer det som her:
http://www.zantiterapi.no/index.php/vi-tilbyr/mindfulnessbasert-kognitiv-terapi

Setter stor pris på svar.

Anonymous poster hash: 31c50...2ff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kombinerte mindfulness og kognitiv terapi over et 8 ukers kurs.

Det var 8 harde uker, men det har vært nøkkelen til at jeg kan fungere greit med meg selv. Et verdifult vendepunkt i mitt liv. Det er jo bevisstgjøring av tankemønstre og stier, man lager seg et kart av sitt eget hode. Etterhvert i terapien får man ny kunnskap og redskaper til å lage bedre og mer solige stier for seg selv. Det beste er at metodene sitter fast i kroppen, og hjelper en automatisk i ettertid.

Anonymous poster hash: f5484...e91
  • Liker 1
Skrevet

Finnes det ikke en bok eller noe sånn at man kannprøve på egenhånd?

Anonymous poster hash: 33bf5...9a4

Skrevet

Jeg lærte mye mindfulness av boken "Stress" av Andries Kroese og mange kognitive teknikker av klassikeren Tenk deg glad. Kombinasjonen mindfulness og kognitiv terapi er kjent for å fungere godt for deprimerte.

Anonymous poster hash: 00fa6...cb0

Skrevet

I utgangspunktet er det stor forskjell mellom kognitiv terapi og mindfulness - "kognitiv terapi biten"i de 8 ukers programmene er ganske liten og er rettet mot forebygging av tilbakefall ved depresjon. Jeg vil likevel anbefale MBCT, eller kanskje enda mer MBSR - som faktisk det er gjort studier på som viser har effekt for angstvansker. De er ganske like, men har også noen forskjeller. Husk at en del DPS i Oslo (Lovisenberg) og Bergen (Kronstad) tilbyr mindfulnessgrupper - du kan få fastlegen din til å henvise deg direkte så slipper du betale kursavgiften når du går privat.

Jeg vurderer om jeg skal prøve noe av dette. Har noen "issues" som jeg ser har økt stresset og noe tvangstanker jeg har.

Jeg har aldri vært hos psykolog eller noe i den retningen så alt dette er nytt for meg, men jeg har lyst å ta litt tak i tingene før det tar helt overhånd i livet mitt.

Er det noen som har prøvd dette; både mindfulness og kognintiv terapi, og kan fortelle litt om dette og sine erfaringer?

Er klar over at dette er to ulike ting, men ser også at noen kombinerer det som her:
http://www.zantiterapi.no/index.php/vi-tilbyr/mindfulnessbasert-kognitiv-terapi

Setter stor pris på svar.

Anonymous poster hash: 68a4c...f9c
Skrevet

Takk for svar alle sammen.
Jeg føler ikke at jeg sliter med depresjon av noe slag, så kanskje dette ikke er helt for meg likevel?
TS

Skrevet

mindfullness brukes ikke bare mot depresjon. Jeg var med i en gruppe som var rettet til mindfullness. Det brukes for å være til stede i det en gjør. Ikke forsvinne inn i sin egen verden. Om det ga noen mening? for meg så var det bare noe tull. Men jeg trur det kan hjelpe de som ikke sliter så alvorlig. Jeg kan anbefale deg å prøve det, så finner du ut om det er noe for deg eller ikke.

Anonymous poster hash: 72c61...01a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...