Gjest Emera Skrevet 22. juli 2004 #1 Skrevet 22. juli 2004 Jeg fant en utrolig god cookies-oppskrift i et blad, som jeg prøvde ut idag. De ble sprø utenpå og litt myke inni, slik jeg synes de skal være! Denne gangen fulgte jeg oppskriften helt, men kommer til å variere med sjokoladebiter, nøtter og lignende siden. Veldig lettlagede var de! Karamell-cookies: 100 g. mørk sjokolade 1 egg 3/4 dl. sukker 3/4 dl. brun sukker 3 1/2 ss. nøytral olje ca. 2 dl. hvetemel 1/2 ts. bakepulver 1/4 ts. natron karamell-sjokolade (gjerne "Smil"). Sett karamellsjokoladen i kjøleskapet en times tid slik at fyllet "stivner." Smelt mørk sjokolade i mikroen eller over vannbad. Pisk egg, sukker og brunsukker i en bolle. Pass på at brunsukkeret ikke klumper seg. Tilsett mel blandet med bakepulver og natron. Rør inn den smeltede sjokoladen og oljen. Fordel 16 deigtopper på papirkledt bakeplate, med god avstand imellom. Lag en fordypning i hver. Putt 1/2 Smil-bit i hver kake, og pakk deigen godt rundt, så sjokoladen er helt tildekket. Stekes ved 200 grader, midt i ovnen i ca. 10 min. Hvis du ikke har fått lukket kakene godt nok rundt sjokoladen, vil det flyte ut litt karamell, men de er like gode for det.
Arkana Skrevet 22. juli 2004 #2 Skrevet 22. juli 2004 Den hørtes god ut! Ligner veldig på min favoritt-cookiesoppskrift, og de blir også sprø utenpå og myke inni. Smilsjokolade har jeg ennå ikke prøvd i, det må jeg forsøke! Prøvde med Snickers og Daim og det ble kjempegodt!
dreamy Skrevet 23. juli 2004 #4 Skrevet 23. juli 2004 Jeg fikk lyst til å prøve nå. Er det mulig å bytte ut det brune sukkeret og oljen? (jeg har ingen av delene i hus nå)
'Lilly' Skrevet 23. juli 2004 #5 Skrevet 23. juli 2004 Denne oppskriften så jeg også - i "Glad i mat" - bladet som man får gratis på RIMI, MAXI etc..... Tror jeg skal prøve den i dag.
Arkana Skrevet 23. juli 2004 #6 Skrevet 23. juli 2004 Jeg fikk lyst til å prøve nå. Er det mulig å bytte ut det brune sukkeret og oljen? (jeg har ingen av delene i hus nå) Du kan fint bruke bare hvitt sukker, gir litt annen smak men er også godt. Bruk smør istedet for olje.
Gjest Emera Skrevet 23. juli 2004 #8 Skrevet 23. juli 2004 Denne oppskriften så jeg også - i "Glad i mat" - bladet som man får gratis på RIMI' date=' MAXI etc..... Tror jeg skal prøve den i dag.[/quote'] Ja der var det jeg fant den, også. De er faktisk akkurat så gode som de ser ut til!
'Lilly' Skrevet 23. juli 2004 #10 Skrevet 23. juli 2004 Oi, nå "plinget" det på ovnen. Cookiesene mine er ferdige!!!!
dreamy Skrevet 26. juli 2004 #13 Skrevet 26. juli 2004 Dette er antageligvis ett dumt spm. for dere som er flinke til å bake, men jeg spør for det.. Hvis jeg skal ha sjokoladebiter i kjeksen, skal jeg blande bitene i deigen da eller skal jeg trykke de nedi etterpå.. eller?? :klø:
dreamy Skrevet 26. juli 2004 #15 Skrevet 26. juli 2004 Tenkte jeg skulle bake dem nå. Trodde jeg hadde natron men det hadde jeg selvfølgelig ikke..
-Fisken- Skrevet 26. juli 2004 #16 Skrevet 26. juli 2004 Du kan vel bruke bakepulver, funker ikke det?
dreamy Skrevet 26. juli 2004 #17 Skrevet 26. juli 2004 Du kan vel bruke bakepulver, funker ikke det? Jeg vet ikke, men jeg prøver med bakepulver.. Takk for tipset..
dreamy Skrevet 26. juli 2004 #19 Skrevet 26. juli 2004 Det gikk fint med bakepulver.. mmmmm kjempegode kjeks.... Du er en engel du Aniola-Fisken Hadde ikke blitt noen kaker uten ditt tips..
-Fisken- Skrevet 27. juli 2004 #20 Skrevet 27. juli 2004 Det gikk fint med bakepulver.. mmmmm kjempegode kjeks.... Du er en engel du Aniola-Fisken Hadde ikke blitt noen kaker uten ditt tips.. :bukke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå