Gå til innhold

Er du rik eller fattig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja hva vi du definere deg som?

Anonymous poster hash: 7cca2...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rik. Jeg har tak over hodet og lurer ikke på hvordan jeg skal få mat, lege eller utdanning til barna mine. (Skjønt jeg er litt for ofte blakk, men det er noe annet.)

Jeg er også rik fordi jeg får leve livet mitt slik jeg vil, jeg bestemmer over meg selv, og jeg har familie og venner jeg er glad i.

• Liker 17
Skrevet

det pysa sa

Skrevet

Både og, men først og fremst rik. Jeg er fattig fordi jeg har svært liten inntekt som student og fordi jeg ikke eier noe av varig verdi, men jeg er rik fordi jeg får gratis utdannelse, studielån og stipend, har tak over hodet og alltid råd til alt jeg trenger (mat, husleie, helsehjelp, strøm, erstatte ting som blir ødelagt) og i tillegg har økonomisk frihet til "lek og moro" - kino, ferie, gaver, kjæledyr, bil, restaurant. Med litt måtehold og prioriteringer er det utrolig hvor langt 12-13.000 i måneden rekker!

Anonymous poster hash: 8dd29...0cb
  • Liker 2
Skrevet

Som student er jeg rik på venner, familie, kunnskap, opplevelser og glede, men fattig på penger.

Anonymous poster hash: 8a3f1...b44
  • Liker 1
Skrevet

Min første tanke var at jeg er fattig, men egentlig er jeg ikke i nærheten av å være det. Ja, jeg tjener kanskje litt lite, og er ofte blakk ved slutten av måneden, men jeg har likevel så jeg greier meg. Jeg har et fint sted å bo, og jeg har mat i huset til enhver tid. Kan ikke ta av på shoppingfronten, men jeg er bra utstyrt til alle årstider, og kan kjøpe meg noe nytt innimellom.

• Liker 2
Skrevet

Tja, fattigdom er jo relativt. I forhold til enkelte steder i verden er jeg ufattelig rik, har tak over hodet, jeg sulter ikke, jeg går gratis skole, har rent vann i kranen, osv. I forhold til standarden i Norge er jeg vel som student fattig. Går å teller kronestykkene før hvert stipend, har ikke vintersko og har ikke råd til å kjøpe. Har sånn manko på klær at jeg må vakse i helgene når jeg ikke er på skolen, for i helgene er jeg som regel på jobb og kan bruke unifromen. Mat i kantina, kino, kafe, treningssenter, osv. er bare å glemme:P Og julegaver... ugh.

Anonymous poster hash: e1eb9...1c8
  • Liker 2
Skrevet

Ser på meg selv som rik for alderen. Men det er ikke noe luksusliv jeg lever for det. Med boliglån og STORT studielån er det ikke alt for mye til overs i måneden. Er også singel, så ingen å dele utgifter med.

Anonymous poster hash: e6328...1b1
Skrevet

Både og, men først og fremst rik. Jeg er fattig fordi jeg har svært liten inntekt som student og fordi jeg ikke eier noe av varig verdi, men jeg er rik fordi jeg får gratis utdannelse, studielån og stipend, har tak over hodet og alltid råd til alt jeg trenger (mat, husleie, helsehjelp, strøm, erstatte ting som blir ødelagt) og i tillegg har økonomisk frihet til "lek og moro" - kino, ferie, gaver, kjæledyr, bil, restaurant. Med litt måtehold og prioriteringer er det utrolig hvor langt 12-13.000 i måneden rekker!

Anonymous poster hash: 8dd29...0cb

Heldig du. Jeg får 7300 i måneden jeg

• Liker 1
Skrevet

Begge deler. Men føler meg ofte fattig fordi vaskemaskinen har vært ødelagt ett år, og jeg f.eks må spare på strømmen, og å sitte i en iskald leilighet er en stadig påminnelse om at jeg godt kunne hatt det litt mer romslig økonomisk. Men samtidig prioriterer jeg andre ting foran disse, så jeg skal egentlig ikke klage.

Anonymous poster hash: 89bce...c90
Skrevet

Heldig du. Jeg får 7300 i måneden jeg

Jaha? Tallet mitt er gjennomsnittlig, totale innkommende penger på et år fordelt på 12 måneder. Så du får altså ikke storstipend i august og januar, og du har ingen mulighet til å jobbe, ikke engang i sommerferien?

Anonymous poster hash: c7a51...197

• Liker 2
Skrevet

Fattig på penger og rik på kjærlighet ;D

Anonymous poster hash: 2dbc6...711

Skrevet

Tja. Fattig på de fleste områder. Både penger og kjærlighet.

Alenemor som nylig ble ung ufør = ikke mye luksus. Ikke at vi hadde luksus før heller, da var det faktisk enda mindre penger i kassa.

Kjælighet vet jeg ikke hva er. Føler ikke engang familien bryr seg om meg. Bortsett fra besteforeldrene mine.

Penger til kino og sånne ting er bare å glemme. I fjor gikk vi på kino en gang. Det var første gang jeg kunne ta med barnet mitt på kino... 9 år gammel. I år blir det ikke noe. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få kjøpt mat til jul.

Men sammenligner jeg med fattige deler av verden, så er vi rik.

Anonymous poster hash: a8289...1b9
Skrevet

Definisjonssak.

Er rik på kjærlighet fra familie, har et sted å bo, nok mat, kunnskap, opplevelser og det jeg trenger.

Jeg er rik på mye! Kanskje ikke penger, men jeg er rik på det som betyr noe i livet

Skrevet

Vil nok definere meg selv som rik. Har hus, hytte og bil, alt betalt for selv (ikke hjelp fra foreldrene) i en alder av 30 år. Både jeg og samboeren har hele tiden tatt svært beviste økonomiske valg og begge har tatt høyere utdanning vi viste ville gi oss fast jobb med god lønn.

Vi sitter nå igjen med rundt 10-15 000 hver i måneden vi kan bruke på hva vi selv vil. Føler meg priviligert, men dette har ikke kommet gratis. Har jobbet knall hardt for, vi var ikke "rike" mens vi studerte. Men begge hadde en deltidsjobb ved siden av studiene og la opp oss nok til egenkapital. Ingen av oss kommer fra "priviligerte" familier.

Anonymous poster hash: fad5e...44b
  • Liker 2
Skrevet

Jeg føler meg rik på alle måter.

Skrevet

Alle i Norge er jo rike. Man kan føle seg fattig, eller være relativt fattig men det er ingen absolutte fattige i Norge.

Anonymous poster hash: 309e6...2f4
  • Liker 1
Skrevet

Siden denne ligger under Forbruker, jus og økonomi regner jeg med at det er rikdom i form av materielle verdier det er snakk om og ikke kjærlighet? Ja, jeg er rik.

Anonymous poster hash: 6b631...b6e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...