Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ytterst tvilsomt, jeg er nokså ufullkommen - men jeg støtter meg ikke til apokryfiske eller andre eksterne kilder for å forklare hva som står der. Hvis jeg ikke finner forklaringen på ett skriftsted ved å bruke kryssreferansene i Bibelen selv (som er basert på ordvalg - ikke nødvendigvis mening) så er det huet mitt som er problemet og ikke boka :fnise:

Svaret ditt er akkurat den forklaringen jeg ventet å høre på TS sitt spørsmål...

Hadde bibelen vært den boken troende ønsker at den er, så hadde vi hatt en gren av kristendom og ikke flere tusen slik realiteten er.

Jehovas vitne, som jeg har forstått du er en del av er jo et prakteksempel på at bibelen kan leses og tolkes vidt forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret ditt er akkurat den forklaringen jeg ventet å høre på TS sitt spørsmål...

Hadde bibelen vært den boken troende ønsker at den er, så hadde vi hatt en gren av kristendom og ikke flere tusen slik realiteten er.

Jehovas vitne, som jeg har forstått du er en del av er jo et prakteksempel på at bibelen kan leses og tolkes vidt forskjellig.

Kom gjerne med et konkret prakteksempel Kim :)

Skrevet

Jeg er ikke kristen lenger, så jeg skal ikke gå for dypt inn i akkurat saken, men påpeke at premisset ditt er feil.

Uansett hvordan boken hadde vært skrevet, ville den resultert i ett uttall variasjoner av tolkninger. Man kunne enkelt kuttet ned på de meste ekstreme problemene, men på slutten av dagen vil der alltid ende opp med en grad av tolkningsrom, med tilhørende splittelse.

Skulle man tatt utgangspunktet i bibelen og kritisert troen basert på den, burde man heller reflektere over at selv om vi alle er skapt ut av samme entitet og dermed skulle hatt en fundemental innprogrammert referanseplattform for vår kobling til Gud; hvordan klarer vi da få så vidt forskjellige bakgrunnskontekster til å tolke skriften. Teknisk sett skulle det ikke vært mulig. (på lik måte vi ikke klarer visualisere fram en fantasert farge)

• Liker 2
Skrevet

Kom gjerne med et konkret prakteksempel Kim :)

Du kan jo begynne med å fortelle meg hvorfor Jehovas vitner er imot blodoverføring, hvor denne befalingen står i bibelen og hvorfor ikke alle andre kristne grupper følger dette prinsippet.

Skrevet

Jeg er ikke kristen lenger, så jeg skal ikke gå for dypt inn i akkurat saken, men påpeke at premisset ditt er feil.

Uansett hvordan boken hadde vært skrevet, ville den resultert i ett uttall variasjoner av tolkninger. Man kunne enkelt kuttet ned på de meste ekstreme problemene, men på slutten av dagen vil der alltid ende opp med en grad av tolkningsrom, med tilhørende splittelse.

Skulle man tatt utgangspunktet i bibelen og kritisert troen basert på den, burde man heller reflektere over at selv om vi alle er skapt ut av samme entitet og dermed skulle hatt en fundemental innprogrammert referanseplattform for vår kobling til Gud; hvordan klarer vi da få så vidt forskjellige bakgrunnskontekster til å tolke skriften. Teknisk sett skulle det ikke vært mulig. (på lik måte vi ikke klarer visualisere fram en fantasert farge)

Er ikke gud allmektig? Kan ikke gud gjøre som han vil? Mener du å si at gud ikke klarer å skrive en perfekt bok, som alle forstår?

Svaret ditt er tøvete og bekrefter bare hva jeg sier:kristne leser i liten grad sine egne skrifter og klarer ikke å skille fakta fra fiksjon, historie fra allegori osv. Kristne forstår i liten grad hvordan bibelen ble til, forholdene i Judea på den tiden eller den jødiske forhistorien til det nye testamentet og hvorfor et menneskeoffer var løsningen på mange teologiske problemer for jødene på den tiden.

Skrevet

Ja og nei.

Ja:
- Bibelen eller, den lille bibliotek, står veldig åpen for tolkning, fordi det er så mange forskjellig skrifter, forfattere og genrer.

- Guds ord kan være like sann selv om samfunnet har forandret seg og du med samfunnet.

Nei:

- Hvis Gud er allmektig hadde han regulert dette, og ikke gitt oss rom for å feiltolke. Er tross alt hans eneste kommunikasjon med oss.

-Ikke alt er et spørsmål om tolkning, ofte sier gud rett ut at dette er hans vilje, og mange ser bort i fra det. Og det er en veldig annerledes gud mann finner i GT enn i NT

Konklusjon:
Bryr meg ikke om hvordan andre tolker bibelen,men for meg blir det feil å velge og vrake, og det er en av grunnen til at jeg ble ateist. Enten er alt sant, eller så er ingenting sant. Det er lov å ha høye krav til det guddommelige.

• Liker 2
Skrevet

Jesus var vel veldig klar på at de gamle lovene fortsatt skulle gjelde.

Ja, men ikke for hvem. Om jeg og du har en avtale som gjelder til evig tid, så betyr ikke det at alle andre mennesker er bundet av denne avtalen.

Jesus, som selv var jøde, uttalte seg til andre jøder om Moselovens varighet. Hvem den gjaldt for var ikke tema. Jødene var inneforstått med at den gjelder bare dem selv - ikke hedningene (som er alle som ikke er jøder.)

Moseloven ble gitt eksklusivt til jødene.

• Liker 1
Skrevet

Du -kan jo begynne med å fortelle meg hvorfor Jehovas vitner er imot blodoverføring, hvor denne befalingen står i bibelen og hvorfor ikke alle andre kristne grupper følger dette prinsippet.

Apg 15:28-29

"For den hellige ånd og vi selv har besluttet ikke å legge noen ytterligere byrde på dere, bortsett fra disse nødvendige ting: at dere fortsetter å avholde dere fra ting som er ofret til avguder, og fra blod og fra det som er kvalt, og fra utukt."

Skrevet

Du kan jo begynne med å fortelle meg hvorfor Jehovas vitner er imot blodoverføring, hvor denne befalingen står i bibelen og hvorfor ikke alle andre kristne grupper følger dette prinsippet.

og hvorfor ikke andre overholder dette? Det er vel hele poenget med denne tråden?

Skrevet

og hvorfor ikke andre overholder dette? Det er vel hele poenget med denne tråden?

Det står ingen ting om at blodoverføring er forbudt der. Vet du hvorfor?

Blodoverføring var ukjent på den tiden! Det samme var det faktum at det finnes flere blodtyper.

Overholder du 5 mosebok 13,6 Sofiemyr? eller hva med samme bok 21, 18 eller 22,11?

Skrevet

Religion er håpløst å diskutere og argumentere. Det handler om tro. Dere som skal ha bevis svart på hvitt og en Gud som griper inn i alt har ikke skjønt det. Tror dere det skal være så enkelt?

Anonymous poster hash: d95bd...0b6
  • Liker 1
Skrevet

Religion er håpløst å diskutere og argumentere. Det handler om tro. Dere som skal ha bevis svart på hvitt og en Gud som griper inn i alt har ikke skjønt det. Tror dere det skal være så enkelt?

Jeg er både enig og uenig med deg. Mitt poeng ovenfor f.eks Sofiemyr er å påpeke at det er en kognitiv dissonans mellom hva hun hevder og tro på og hva hun observerer ute i verden eller hva hun leser i sin religiøse bok.

Selvfølgelig står hun eller andre troende fritt til å lage forklaringer som i deres øyne bekrefter at det er en gud og helst at den guden er den de tror på (og ofte er oppdratt til å tro på...) William Lane Craig er et eksempel på hvordan troende, istedenfor å se på verden som ligger fremfor dem, går over bekken for å hente vann, ved å lage de mest utrolige forklaringer, som WLC sin forklaring på at gud selv bestemmer hva som er bra eller moralsk og ved en sånn logikk, så er alt gud gjør (som at små barn dør i hungersnød eller ved en flodbølge) godt.

Vi kan alle lage slike argumenter, men det som fremlegges uten bevis, kan avvises uten bevis, så slike argumenter betyr ingen ting!

Skrevet

Jeg er både enig og uenig med deg. Mitt poeng ovenfor f.eks Sofiemyr er å påpeke at det er en kognitiv dissonans mellom hva hun hevder og tro på og hva hun observerer ute i verden eller hva hun leser i sin religiøse bok.

Selvfølgelig står hun eller andre troende fritt til å lage forklaringer som i deres øyne bekrefter at det er en gud og helst at den guden er den de tror på (og ofte er oppdratt til å tro på...) William Lane Craig er et eksempel på hvordan troende, istedenfor å se på verden som ligger fremfor dem, går over bekken for å hente vann, ved å lage de mest utrolige forklaringer, som WLC sin forklaring på at gud selv bestemmer hva som er bra eller moralsk og ved en sånn logikk, så er alt gud gjør (som at små barn dør i hungersnød eller ved en flodbølge) godt.

Vi kan alle lage slike argumenter, men det som fremlegges uten bevis, kan avvises uten bevis, så slike argumenter betyr ingen ting!

Hvorfor kan du ikke la troende være i fred? Hvorfor er det på død og liv så viktig for deg å fortelle andre at de tror feil og du har rett. Religion i Norge er en personlig sak.

Skjønner ikke hvorfor du gidder å bruke hjerneceller på dette..

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke la troende være i fred? Hvorfor er det på død og liv så viktig for deg å fortelle andre at de tror feil og du har rett. Religion i Norge er en personlig sak.

Skjønner ikke hvorfor du gidder å bruke hjerneceller på dette..

Hvis du holder religionen din til deg selv, så er det i teorien ikke noe problem, men du og jeg vet at det ikke er hvordan det er i praksis. Hva du tror på får konsekvenser i det virkelige liv.

Så når folk tror på helt usubstansierte og ganske så umoralske ting, så påvirker det oss andre. Derfor er det viktig å ta denne diskusjonen.

Skrevet

Hvis du holder religionen din til deg selv, så er det i teorien ikke noe problem, men du og jeg vet at det ikke er hvordan det er i praksis. Hva du tror på får konsekvenser i det virkelige liv.

Så når folk tror på helt usubstansierte og ganske så umoralske ting, så påvirker det oss andre. Derfor er det viktig å ta denne diskusjonen.

Okay da kverulant. Du får ha en fortsatt fin kveld.

• Liker 1
Skrevet

Okay da kverulant. Du får ha en fortsatt fin kveld.

Du og :)

Skrevet

Ingen kan nekte noen å tro på noe, og ingen kan påtvinge noen å tro på noe. Tro er personlig, og dermed også tilpasset den enkelte.

At noen samlet alle historiene i én bok betyr ikke at man på tro på alt som står der.

Skrevet

Overholder du 5 mosebok 13,6 Sofiemyr? eller hva med samme bok 21, 18 eller 22,11?

Men dette har jeg allerede forklart for deg tidligere i denne tråden. Hvor har du det fra at Moseloven gjelder andre enn jødene? Sier Moseloven at den gjelder alle mennesker? Nei. Den sier selv at den bare gjelder for jødene.

Skrevet

Men dette har jeg allerede forklart for deg tidligere i denne tråden. Hvor har du det fra at Moseloven gjelder andre enn jødene? Sier Moseloven at den gjelder alle mennesker? Nei. Den sier selv at den bare gjelder for jødene.

Så det som står i det gamle testamentet trenger vi ikke bry oss om?

Skrevet

Så det som står i det gamle testamentet trenger vi ikke bry oss om?

Jeg skrev ikke det. Jeg skrev at Moseloven bare gjelder jødene. Det gamle testamentet inneholder mer enn Moseloven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...