Gå til innhold

Du som har/har hatt kjønnsvorter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har fått en kjønnsvorte. En liten vorte på utsiden av den ene indre kjønnsleppen. Men jeg er ikke 100% sikker da. Jeg barberer meg jevnlig, så er jo mulig at jeg har klar å kutte meg opp litt, men har hatt denne lille klumpen i ca 1mnd da. Det ser ikke ut som en kvise/inngrodd hår (så meg speil). Har lest at kjønnsvorter er i skjeden/rundt åpningen. Men kan jo hende jeg tar feil, og at de kan være overalt?

Det er vel ikke så mye å gjøre med...eller finnes det noe behandlig? Er ikke plagsomt for meg enda, da den er veldig liten. Og jeg har hatt beskyttet sex det siste året, men slike vorter kan man vel være smittet av i lang tid før de bryter ut?

Hvor var din(e) vorte/vorter? Når forsvant de? Kom de tilbake? Var det plagsomt?

Anonymous poster hash: 7d5f1...aa2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

anbefales alltid og sjekke sånne ting så tidlig som mulig.

Skrevet

Du kan være smittet for lenge siden. Utbruddet kan skje som følge av nedsatt immunforsvar.

Jeg fikk noen få vorter når jeg var gravid. Veldig ukorrekt, men jeg skrapet de bort med en steril saks eller knep de av med neglene. Steriliserte såret etterpå, og ble som ny. Jeg var aldri hos legen for å få det bekreftet, en vorte ser ut som en vorte. Mine var ganske små og dermed lette å fjerne. Anbefaler ikke min metode da, selv om jeg nok ville gjort det igjen... :-O

Du bør være nøye med å ta celleprøve, da kjønnsvorter er synonymt med hpv.

Anonymous poster hash: 9209f...e4d

Skrevet

Som AB over skriver, er det veldig viktig at du kommer deg til legen og får det sjekket. Er det kjønnsvorter, øker risikoen for å få livmorhalskreft. Og da blir du innkalt til jevnlige undersøkelser hos legen for å ta celleprøve (ca hvert 4 år tror jeg det er).

Jeg fikk også kjønnsvorter helt ut av det blå. Det var et par stk på kjønnsleppene, og det klødde litt. Lege sa jeg hadde flere inne i kjeden, noe jeg ikke ante.

Fikk sånn krem for å smøre på utsiden men de forsvant ikke. Fikk bare åpne jævlige sår. Men de forsvant av seg selv og de to siste gangene jeg har vært til undersøkelse har de ikke funnet spor av dem.

Anonymous poster hash: 2129a...c8b
Skrevet

Hei!

Kjønnsvorter forklart på kjedelig fakta- vis

De er ofte "blomkål- formet" om du skjønner hva jeg mener. Både i fasong i tillegg til at de er ruglete på toppen. Smittsomme ved kontakt.
Trenger ikke nødvendig vis være innenfor leppene. Kan finnes ved roten av penis samt på pungen/mellomkjøtt hos menn, så de kan sikkert finnes på andre plasser og hos damer.

Kalt kondylomer. De er tegn på HPV- viruset. (humant papillom virus)

Nå skal det sies at vanlige vorter kan komme over alt på kroppen også, så det er ikke ensbetydende at du har kondylomer. Men som nevnt tidligere i tråden er det sikkert lurt å ta en tur til legen angående dette. Kan fjernes på forskjellige måter. Når de ikke er på slimhinner eller halv hud er det et blått stoff som heter Wartec som dryppes på vorten regelmessig til den detter av.

I skjede eller på halv hud (som på Glans) er det antakelig vis salve som smøres på for å bli kvitt dem.

HPV kan kun påvises ved utbrudd (i form av kjønnsvorter)

Link: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/kjonnsvorter-kondylomer-1362.html?page=1

Hør med lege/ gynekolog eller hudspesialist, evt noe som Olafialkinikken.

Og husk, ikke google deg syk! La heller en lege som kan faget se på deg og bekrete/avkrefte for deg :)

Lykke til, krysser fingrene for at det ikke er noe prekært.

Skrevet

Som AB over skriver, er det veldig viktig at du kommer deg til legen og får det sjekket. Er det kjønnsvorter, øker risikoen for å få livmorhalskreft. Og da blir du innkalt til jevnlige undersøkelser hos legen for å ta celleprøve (ca hvert 4 år tror jeg det er).

Jeg fikk også kjønnsvorter helt ut av det blå. Det var et par stk på kjønnsleppene, og det klødde litt. Lege sa jeg hadde flere inne i kjeden, noe jeg ikke ante.

Fikk sånn krem for å smøre på utsiden men de forsvant ikke. Fikk bare åpne jævlige sår. Men de forsvant av seg selv og de to siste gangene jeg har vært til undersøkelse har de ikke funnet spor av dem.

Anonymous poster hash: 2129a...c8b

HPV 6 og 11 er de typene som er forbundet med livmorhalskreft. Kjønnsvorter trenger ikke å være HPV 6 eller 11, men selvfølgelig lurt å finne ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...