Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rett forum, men aner ikke hvor jeg skal putte det.

Vi leier ut et hus, veldig pent holdt og nylig oppusset. I vinter fikk vi nye leieboere, en grei og hyggelig familie, men de leide igjennom et firma, hvor vi kjenner dama som står ansvarlig. Disse menneskene bodde der frem til august, fordi de ville ha et nytt sted å bo (av en eller annen grunn). Kontrakten gikk ut i november 2014, og det er tegnet kontrakt med de nye leieboerne, uten at vi har hatt noe med det å gjøre, som i og for seg er helt greit for oss. MEN, nå er det tid for å gå igjennom huset og se at alt er som det skal være..

I kontrakten står det at det ikke er tillatt med dyr. Familien hadde hund, og denne fikk lov til å være utenfor, men IKKE inne i huset. Dette står i kontrakten. Da vi kom for å hjelpe dem med noe, var hunden inne. INNE I HUSET! Vi fortalte, ganske kvast at hunden ikke fikk lov til å være inne, og måtte ut med en gang. Svaret vi fikk var "hunden er syk, og det er så kaldt ute". Vi sa tilbake at denne hunden skulle IKKE være inne.

Vi oppfatta det som om hunden ikke var mer inne, men vi har hørt av flere som har gått tur forbi huset, at jo, de har sett hunden.

Nå, når vi går igjennom huset er det store riper i parketten og de nye leieboerne sa det var mye hundehår i sofa og bak skaper. Det er også store riper i skaper i huset. Vi må jo få erstatning for dette, men hvor mye er det rimelig å fakturere?

Det mangler også en seng, og andre møbler i huset. Disse menneskene har også hengt opp en stor rusten krok på baderomsdøra (isteden for å bruke nøkkelen som STOD i døra, før den forsvant - den var der da de flytta inn). Og, ikke minst, de har snudd alle dørhåndtakene, som i og forseg ikke er vanskelig å fikse, men sinnsykt irriterende.

Men, denne parketten og skapene koster jo en del for oss som må erstatte det. Har noen noen erfaring? Materialet, og ikke minst arbeidet koster jo flesk. Senga og det andre som mangler rekner jeg med vi bare fakturerer? Hvem i all verden stjeler ei seng!?

Alle innspill er velkomne! Det er så irriterende, hvordan er det mulig!? Og ja, de har heller ikke betalt internettregninga - som vi la ut for, slik at det var på plass når de kom.

Videoannonse
Annonse
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Vet ikke om dette er rett forum, men aner ikke hvor jeg skal putte det.

Vi leier ut et hus, veldig pent holdt og nylig oppusset. I vinter fikk vi nye leieboere, en grei og hyggelig familie, men de leide igjennom et firma, hvor vi kjenner dama som står ansvarlig. Disse menneskene bodde der frem til august, fordi de ville ha et nytt sted å bo (av en eller annen grunn). Kontrakten gikk ut i november 2014, og det er tegnet kontrakt med de nye leieboerne, uten at vi har hatt noe med det å gjøre, som i og for seg er helt greit for oss. MEN, nå er det tid for å gå igjennom huset og se at alt er som det skal være..

I kontrakten står det at det ikke er tillatt med dyr. Familien hadde hund, og denne fikk lov til å være utenfor, men IKKE inne i huset. Dette står i kontrakten. Da vi kom for å hjelpe dem med noe, var hunden inne. INNE I HUSET! Vi fortalte, ganske kvast at hunden ikke fikk lov til å være inne, og måtte ut med en gang. Svaret vi fikk var "hunden er syk, og det er så kaldt ute". Vi sa tilbake at denne hunden skulle IKKE være inne.

Vi oppfatta det som om hunden ikke var mer inne, men vi har hørt av flere som har gått tur forbi huset, at jo, de har sett hunden.

Nå, når vi går igjennom huset er det store riper i parketten og de nye leieboerne sa det var mye hundehår i sofa og bak skaper. Det er også store riper i skaper i huset. Vi må jo få erstatning for dette, men hvor mye er det rimelig å fakturere?

Det mangler også en seng, og andre møbler i huset. Disse menneskene har også hengt opp en stor rusten krok på baderomsdøra (isteden for å bruke nøkkelen som STOD i døra, før den forsvant - den var der da de flytta inn). Og, ikke minst, de har snudd alle dørhåndtakene, som i og forseg ikke er vanskelig å fikse, men sinnsykt irriterende.

Men, denne parketten og skapene koster jo en del for oss som må erstatte det. Har noen noen erfaring? Materialet, og ikke minst arbeidet koster jo flesk. Senga og det andre som mangler rekner jeg med vi bare fakturerer? Hvem i all verden stjeler ei seng!?

Alle innspill er velkomne! Det er så irriterende, hvordan er det mulig!? Og ja, de har heller ikke betalt internettregninga - som vi la ut for, slik at det var på plass når de kom.

DET er jo ikke det sprøeste. Hvem i all verden snur dørhåndtak!?

Skrevet

Dere må ta av depositumet. Hvor mye må dere nesten regne på.

Anonymous poster hash: 679a5...20b

Skrevet

Hundeeiere som har hunder som kan åpne dører. Slike som meg ;)

• Liker 6
Skrevet

Folk med hun snur ofte håndtaket for at hunden ikke skal åpne døren.

Anonymous poster hash: 330e9...5e4

Skrevet

Kontakt Huseiernes Landsforbund, de er vant med slike ting som dette og "lever" av slike som deg.

Anonymous poster hash: 0ac2d...030

• Liker 4
Skrevet

Du har så rett, så rett! Tenkte kanskje at det var vanlig i noen hjem, siden vi stilte spørsmål til dette (også), og fikk inntrykk av at dette var den mest naturlige i hele verden.

Hundeeiere som har hunder som kan åpne dører. Slike som meg ;)

Folk med hun snur ofte håndtaket for at hunden ikke skal åpne døren.

Anonymous poster hash: 330e9...5e4

Dere to. Disse menneskene skulle jo ikke ha hund inne! Blir så sint så sint! :(

• Liker 1
Skrevet

Da får du la være å leie ut til folk med hund, jævlig dyreplager, er jo ingen som lar hunden stå ute hele tiden hvis det ikke er en husky eller lignende.

Anonymous poster hash: 939ce...696

• Liker 26
Skrevet

Kontakt Huseiernes Landsforbund, de er vant med slike ting som dette og "lever" av slike som deg.

Anonymous poster hash: 0ac2d...030

Ja, må kanskje det. Dama som står ansvarlig er ei hyggelig dame, og vi kommer til å få pengene. (Jeg ser litt for meg at det er det dette forbundet driver med). Problemet er hvor mye vi skal kreve. Synker ei seng i verdi? Eller skal vi kreve fullpris? Altså hva den samme senga koster ny?

Skrevet

Kan dere ikke bare ta fra depositumet? Det ville jeg gjort i dette tilfellet. Det er jo slike ting depositumskontoen er der for.

• Liker 3
Skrevet

Dere kan selvsagt ikke kreve full pris, men varens verdi. Gikk du ikke igjennom huset sammen med leieboer før hun flyttet ut?

Befaring før utbet. av depositum er alfa omega.

• Liker 3
Skrevet

Da får du la være å leie ut til folk med hund, jævlig dyreplager, er jo ingen som lar hunden stå ute hele tiden hvis det ikke er en husky eller lignende.

Anonymous poster hash: 939ce...696

Trodde ikke vi leide ut til noen med hund heller. Det var DE som trappet opp på innflytningsdagen med hund. De har jo skrevet under på at det ikke er lov med hund inne!! De fikk omsider lov å ha hunden i et rom i kjelleren (som ikke er innredet, med egen inngangsdør. Jeg synes VI var ganske snille med dem!! Hva er det dem ikke forstår med en kontrakt hvor det står svart på hvitt at INGEN hunder skal inn i huset?

Skrevet

Kan dere ikke bare ta fra depositumet? Det ville jeg gjort i dette tilfellet. Det er jo slike ting depositumskontoen er der for.

Har en måneds husleie innpå deposit, og det er for lite... Skal utvide til flere måneder nå, tror vi! Har aldri i hele mitt liv opplevd noe lignende, ikke hørt om en gang!

Dere kan selvsagt ikke kreve full pris, men varens verdi. Gikk du ikke igjennom huset sammen med leieboer før hun flyttet ut?

Befaring før utbet. av depositum er alfa omega.

Jo, vi gikk igjennom- med ho som står ansvarlig, fordi de som bodde der har stukket av! Depositumet dekker det ikke. Parkett er jo enormt dyrt. Nei, skjønner det, men senga er kjøpt i vinter, og kan vell umulig synke så mye på et år? Det er jo vi som går med tap, siden verdien er lavere enn innkjøpspris. Jeg skjønner ikke at noen stjeler ei seng...

Skrevet

Har en måneds husleie innpå deposit, og det er for lite... Skal utvide til flere måneder nå, tror vi! Har aldri i hele mitt liv opplevd noe lignende, ikke hørt om en gang!

Jo, vi gikk igjennom- med ho som står ansvarlig, fordi de som bodde der har stukket av! Depositumet dekker det ikke. Parkett er jo enormt dyrt. Nei, skjønner det, men senga er kjøpt i vinter, og kan vell umulig synke så mye på et år? Det er jo vi som går med tap, siden verdien er lavere enn innkjøpspris. Jeg skjønner ikke at noen stjeler ei seng...

Du kan ikke regne med å få mer enn depositumet. Dessverre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene for dette, men instinktivt tenker jeg jo at det er naturlig at dere fakturerer det dette faktisk koster dere. Altså at dere får parketten fikset, og de tar regningen.

Anonymous poster hash: 2708d...631
Skrevet

Herregud, så urimelig du er!!

Selvsagt må hunden få være inne litt av og til, og hunder kan også bli syke. Gjør heller en avtale om at de sliper parketten og fikser dører/karmer som eventuelt får kloreskader.

Seng og møbler kan du vel ta opp med leieboere at de erstatter eller i det minste gir en forklaring på problemet.

Du kan ikke forvente at det ikke skal se ut som om noen har bodd der, med eller uten hund.

• Liker 10
Skrevet (endret)

Jeg synes du er litt urimelig. Leier man ut må man også regne med noe slitasje på boligen, du kan ikke forvente at alt skal være i nøyaktig samme stand som da du begynte utleien.

Ingen hund kan være ute hele tiden, med mindre det er en husky eller liknende. Synes du høres kjip ut som ikke bryr deg det minste om hunden, det er ikke den sin skyld at eierene var dumme og leide et sted dyr ikke var lov. Det du skulle gjort da var å si at de brøt kontrakten (hvis det sto i kontrakten at dyr ikke var tillatt) og sagt opp leieforholdet - med en gang. Du gjorde ikke det, altså mener jeg du må ta litt av ansvaret selv.

At de har tatt med en seng osv. må de såklart betale for. Veldig spesielt å stjele med seg møbler. Du eller de du leide ut gjennom har vel kontaktinfo til personene? Send dem beskjed om at de må levere tilbake sengen eller bli anmeldt for tyveri, så får du den nok tilbake?:)

Endret av SoftKitty
  • Liker 8
Skrevet

Herregud, så urimelig du er!!

Selvsagt må hunden få være inne litt av og til, og hunder kan også bli syke. Gjør heller en avtale om at de sliper parketten og fikser dører/karmer som eventuelt får kloreskader.

Seng og møbler kan du vel ta opp med leieboere at de erstatter eller i det minste gir en forklaring på problemet.

Du kan ikke forvente at det ikke skal se ut som om noen har bodd der, med eller uten hund.

Jeg synes du er litt urimelig. Leier man ut må man også regne med noe slitasje på boligen, du kan ikke forvente at alt skal være i nøyaktig samme stand som da du begynte utleien.

Ingen hund kan være ute hele tiden, med mindre det er en husky eller liknende. Synes du høres kjip ut som ikke bryr deg det minste om hunden, det er ikke den sin skyld at eierene var dumme og leide et sted dyr ikke var lov. Det du skulle gjort da var å si at de brøt kontrakten (hvis det sto i kontrakten at dyr ikke var tillatt) og sagt opp leieforholdet - med en gang. Du gjorde ikke det, altså mener jeg du må ta litt av ansvaret selv.

At de har tatt med en seng osv. må de såklart betale for. Veldig spesielt å stjele med seg møbler. Du eller de du leide ut gjennom har vel kontaktinfo til personene? Send dem beskjed om at de må levere tilbake sengen eller bli anmeldt for tyveri, så får du den nok tilbake? :)

Helt greit at du mener jeg er urimelig, men de har aldri spurt om å ha hunden inne. Avtalen, kontrakten sier ingen dyr. Vi viste ikke de hadde dyr, dessuten sa de det heller ikke. Vi trodde vi leide ut til dyrefrie mennesker, men når vi kommer for å hjelpe DEM med noe, er det en hund inne? Det er jo et brudd på kontrakten. Jeg synes ikke dette er urimelig i det hele tatt. Det er ikke tillatt med dyr.

Leieboerne har stukket av, forsvunnet, og dama som er ansvarlig står igjen. Kan ikke ta opp noe med mennesker som har forduftet. Forventer heller ikke at det skal se nytt ut, vanlig slitasje er jo selvfølgelig greit. Men, hundekloremerker på skapene og store RIPER, forann dørene og ellers sporadisk rundt på gulvene er ikke vanlig slitasje.

Og for min del kunne de satt på en ovn i kjelleren til denne hunden, satt inn en sofa, gjort hva de ville. MEN, de kan jo selvfølgelig ikke ta den med opp i huset, altså den møblerte delen? Dette synes ikke jeg er urimelig i det hele tatt.

I kontrakten står det at dyr ikke er tillatt, og dette har de lest, forstått og skrevet under på. Det at vi lar hunden vær i kjelleren, synes jeg er veldig snilt gjort av oss. For det er noe de ikke kan forvente. Kunne sagt opp kontrakten, men de sa de aldri skulle ha hunden inne igjen. Det må jo være mulig å stole på folk? At det kun var et engangstilfelle.

Menneskene har fordufta, for oss og for ho ansvarlige dama. Ingen vet hvor de er...

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene for dette, men instinktivt tenker jeg jo at det er naturlig at dere fakturerer det dette faktisk koster dere. Altså at dere får parketten fikset, og de tar regningen.

Anonymous poster hash: 2708d...631

Det tenker jeg også. :rolleyes:

Skrevet

kan dere ikke anmelde? Dere vet hvem som har stjelt så sånn sett burde dere jo bare kunne anmelde de til politiet så kan de spore dem opp for dere.

Anonymous poster hash: 9a0fd...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...