Gå til innhold

Kan man ha eggløsning uten mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg slutta på pillene for ca 3 mnd siden, og har kun hatt 1 ordentlig mensen, og venter nå på mensen, dag 48 i syklus.

Spørsmålet mitt da er; kan man ha eggløsning flere ganger, selv om man ikke blør/har mensen? Eller må det alltid en blødning/mensen til for at eggløsningen skjer?

Hilsen utålmodig og forvirret prøver 😊

Anonymous poster hash: f0997...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mensen kommer ca 14 dager etter eggløsningen, fordi det gule legemet etter eggløsningen frigjør progesteron så endometriet "stivner" og så blør ut.
Så, ja du kan ha hatt eggløsning men isåfall får du mens snart.
Disse syklusene er jevne og varer mellom 21 og 35 dager, normalt 28.

Og i noen tilfeller kommer mensen pga en lang anovulatorisk ("uten eggløsning") syklus der hormonene har bygget seg opp nok uten eggløsning.

Om det har gått 48 dager vil jeg nesten tro at dette er en slik anovulatorisk syklus der du ikke har hatt eggløsning. Men kanskje den kommer neste gang. ;)

Det tar litt tid for systemet å komme igang når du nettopp har sluttet på pillen.

Endret av Noope
Skrevet

Man kan ha mensen uten eggløsning, men man får alltid mensen etter eggløsning med mindre man har blitt gravid, tror jeg. Det er altså eggløsningen som kommer "først", mensen er et resultat av eggløsningen. Selv hadde jeg eggløsning på dag 52 i syklusen, og ble gravid, på første forsøk. Så at lange sykluser er uten eggløsning trenger ikke nødvendigvis å stemme.

Anonymous poster hash: ac7aa...221

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...