AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Et lite dilemma. Min datter er gravid. Det er kjempekoselig selvfølgelig. Problemet er våre forskjeller på barneoppdragelse. Jeg er nok av den litt gammeldagse typen. Faste regler som: være høflig, takke for maten, ikke herje inne (da mener jeg type løpe, hyle, hoppe i møbler), de skal også ha faste leggetider, være snill med dyr og høre når de blir snakket til. Min datter er stikk motsatt og vil praktisere fri barneoppdragelse. Hun leser bøker om det. Har sagt hva jeg mener og det blir tatt opp i verste mening. Ingen skal blande seg i hennes oppdragelse (eller mangel på det) Samtidig ser hun også for seg at vi kommer til å være mye barnevakt. Helt greit for meg! Det har jeg veldig lyst til, men på mine premisser. Mitt hus og mine regler. Da lurer jeg på. Hva gjør dere i slike tilfeller? Når det er så stort sprik i hvordan man mener unger skal oppdras? Jeg snakker til andre unger som er på besøk uten at det blir tatt ille opp, men min datter kan nok være litt hårsår. Anonymous poster hash: dc6cc...05b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Som du sier: ditt hus, dine regler. Forklar for din datter at du respekterer hennes måte å oppdra barnet på, men i ditt hus skal dine regler følges og respekteres. Det vil si at du også krever at i ditt hjem skal hun rettlede sitt barn, slik at reglene dine følges. Jeg er tante til to som har fått fri barneoppdragelse, men hos meg gjelder våre regler. De må jo følge samme regler som mine barn. Min svigerinne sliter veldig med å respektere dette, men de er avhengige av oss som barnevakter, og hun har fått valget med å respektere eller miste lett tilgjengelig og fleksibel barnevakt... (ville aldri sagt nei til tantebarna når de spør om å komme, men kunne fint sagt nei til min bror og svigerinne når de ber om hjelp, for å lage et poeng)Anonymous poster hash: a55cd...710 2
absinthia Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 (endret) Det er en stund til du trenger å bekymre deg da.... I ditt hus er det selvfølgelig dine regler som gjelder. Det er ikke meningen at besøkende skal trå over grensene til de de er på besøk hos, enten de er små eller store, selv om en selvfølgelig skal ta i betraktning at barn er noe annerledes enn voksne. Jeg trodde fri barneoppdragelse var en trend som forsvan på tidlig 80-tall. Det er ikke positiv barneoppdragelse du mener? Det er i såfall noe helt annet. Endret 17. november 2014 av absinthia
onyx Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Jeg stusser faktisk mest på at dette er noe du velger å lage en konflikt over mange år før det ev blir en reell problemstilling. Å være misfornøyd med din datters barneoppdragelse før barnet en gang er født.... Det er nesten så lurer på hva annet du allerede blander deg borti? 5
Sushi Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Synes også det er rart at du blander deg allerede. Det er ganske lenge til barnet kan si takk for maten, for å si det sånn... Og mye kan endre seg for datteren din også, kanskje blir det annerledes i praksis enn du ser for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Takk for svar Ser at jeg har formulert meg litt uklart. Det var min datter som selv tok opp dette. Jeg hadde ikke tenkt å si noe før det eventuelt ble et problem. Dette kom frem under en ellers hyggelig samtale om hva hun kunne tenkt seg av babyutstyr i julegave. Hun fortalte om boka og lurte på hva jeg mente. Da jeg sa det ble hun litt snurt. Derfor spør jeg her fordi det kan være andre i samme situasjon. Jeg blander meg aldri med mindre hun spør meg om råd. Anonymous poster hash: dc6cc...05b 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 Jeg antar at din datter vil praktisere frihet under ansvar i oppdragelsen, men at hun likevel vil løre barnet og takke for maten, si vær så snill osv. De aller fleste gjør det. Nettopp fordi de faller seg naturlig for de fleste. Men ikke lag et problem ut av noe som absolutt ikke er det ennå, og ikke kommer til å bli det på mange år. Kanskje aldri .Anonymous poster hash: d5f8b...a9e
Gjest Skrevet 17. november 2014 #8 Skrevet 17. november 2014 Mulig hun kommer til å revurdere metodene etter hvert som hun får mer erfaring med barn. Ikke diskuter sånt med henne nå! Men om hun bringer det på banen, så er det helt greit å si at i ditt hus gjelder dine regler. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #10 Skrevet 17. november 2014 Jeg får håpe hun uansett kan finne en middelvei. Hun er jo vant til regler hjemme og sier selv at hun har hatt en god oppvekst. Det er samboeren hennes som har den interessen og kjøpt et par bøker. Nå er han også motstander av samtlige vaksiner og fått henne med på det. Her har jeg holdt kjeft, men spør de får de også meningen min. Jeg vet ikke hva den heter. Hun bare fortalte om et par bøker hun hadde lest i det siste. Da holdt hun seg til innholdet og ikke tittel. Tenkte heller ikke på å spørre siden det ble en liten debatt da. Anonymous poster hash: dc6cc...05b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #11 Skrevet 17. november 2014 Jeg får håpe hun uansett kan finne en middelvei. Hun er jo vant til regler hjemme og sier selv at hun har hatt en god oppvekst. Det er samboeren hennes som har den interessen og kjøpt et par bøker. Nå er han også motstander av samtlige vaksiner og fått henne med på det. Her har jeg holdt kjeft, men spør de får de også meningen min. Jeg vet ikke hva den heter. Hun bare fortalte om et par bøker hun hadde lest i det siste. Da holdt hun seg til innholdet og ikke tittel. Tenkte heller ikke på å spørre siden det ble en liten debatt da. Anonymous poster hash: dc6cc...05b Uff, jeg blir irritert på folk som ikke vaksinerer barna sine, egoister. Jeg tenker at dere må finne en løsning som passer begge. Barn lever greit med at det er forskjellige regler på forskjellige steder, men kan nok bli litt forvirret hvis du snakker til barnet når foreldrene er der. Anonymous poster hash: 36152...da3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå