Gå til innhold

Du med lav timelønn: Hva er den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fantastisk at en renholder bare har noen få kroner mindre enn en helsefagarbeider med full ansennitet. Vi har daglig ansvar for folks liv og helse.

Hva slags utdanning har helsefagarbeidere?

Man blir vel ikke det for pengene uansett. Jeg har ikke lav lønn, 179 kr/time i butikk, kun pga generell studiekompetanse og noen års ansiennitet som deltidsarbeider. Håper TS bytter til en jobb med tarifflønn snart!

Anonymous poster hash: d303c...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til hvor gammel du er, og erfaring synes jeg ikke det er spesielt lite. Den første jobben min begynte jeg på 73, og hadde 92 etter to år. Dette er 6 år siden

Anonymous poster hash: 26ce7...c8b

OM vedkommende gjør samme jobb som en annen person der som er f.eks 30, bør de ha samme lønn.

Merk: OM de gjør samme jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du selv at 230 kr timen er lav lønn?

Anonymous poster hash: f9f0e...01e

Jeg hadde lett tatt 230 kr timen, men nå vet vi ikke hva vedkommende jobber med.

Om Money f.eks er systemutvikler er 230kr timen veldig veldig lavt.. ca 30-50% under hva den burde vært.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

148 kr timen, +45 etter 17 og +50 lørdag/søndag. Jobber som ufaglært innen helsesektoren, men holder på å bli sykepleier så øker betraktelig i lønn etter å ha fullført 2 år der til neste sommer :)
Begynte på 133 når jeg var 18 år gammel.



Anonymous poster hash: bdcc4...82a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg overlykkelig for at jeg har slutta i butikk! Tjente 140kr timen, aldri tillegg. Bare overtid hvis jeg jobbet mer enn 9,5t dagen. Nå tjener jeg mer enn det dobbelte :danse:

Hva jobbe du med nå da? :)

Anonymous poster hash: f6ade...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobbe du med nå da? :)

Anonymous poster hash: f6ade...747

Det svarte jeg på tidligere i tråden, vikarlærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fantastisk at en renholder bare har noen få kroner mindre enn en helsefagarbeider med full ansennitet. Vi har daglig ansvar for folks liv og helse.

Kanskje du bør ta deg noen år ekstra på skolen, og lære litt mer om hygiene. Og da om konsekvensene av dårlig/manglende renhold på menneskers liv og helse. Da spesielt mennesker med nedsatt immunforsvar (eldre og syke).

Regner med at jeg som sykepleier har like mye rett til å se ned på deg, som du har til å se ned på renholdspersonalet. Eller kanskje du vil vaske sykehjemmet/sykehuset selv?

Anonymous poster hash: d3d16...7e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør ta deg noen år ekstra på skolen, og lære litt mer om hygiene. Og da om konsekvensene av dårlig/manglende renhold på menneskers liv og helse. Da spesielt mennesker med nedsatt immunforsvar (eldre og syke).

Regner med at jeg som sykepleier har like mye rett til å se ned på deg, som du har til å se ned på renholdspersonalet. Eller kanskje du vil vaske sykehjemmet/sykehuset selv?

Anonymous poster hash: d3d16...7e2

Ja, det er et godt poeng. På medisinstudiet har vi en foreleser som stadig poengterer at søppelkjørere er viktigere for folkehelsa enn leger.

Anonymous poster hash: d303c...148

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår ALDRI feil. Det måtte selvfølgelig komme en gjeng med godt lønnede løkskaller å klage/skryte i en tråd som dette. Hva feiler det folk?

Buhu, jeg tjener bare 230kr....Buhu, jeg vasker gulv for bare 188kr timen. Dette er ikke dårlig betalt, så ha respekt for trådstarter sine premisser og hold dere unna.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør ta deg noen år ekstra på skolen, og lære litt mer om hygiene. Og da om konsekvensene av dårlig/manglende renhold på menneskers liv og helse. Da spesielt mennesker med nedsatt immunforsvar (eldre og syke).

Regner med at jeg som sykepleier har like mye rett til å se ned på deg, som du har til å se ned på renholdspersonalet. Eller kanskje du vil vaske sykehjemmet/sykehuset selv?

Anonymous poster hash: d3d16...7e2

Jeg jobber i en bolig for psykisk utviklingshemmede, og der er det vi selv(helsefagarbeidere, vernepleiere, hjelpepleiere og pleieassistenter) som vasker...

Anonymous poster hash: 82c0b...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør ta deg noen år ekstra på skolen, og lære litt mer om hygiene. Og da om konsekvensene av dårlig/manglende renhold på menneskers liv og helse. Da spesielt mennesker med nedsatt immunforsvar (eldre og syke).

Regner med at jeg som sykepleier har like mye rett til å se ned på deg, som du har til å se ned på renholdspersonalet. Eller kanskje du vil vaske sykehjemmet/sykehuset selv?

Anonymous poster hash: d3d16...7e2

Ser DU ned på renholdere? Det gjør IKKE jeg! Men det sier vel mest om dine egne fordommer siden du antar at jeg har fordommer mot folk som har vaskejobb. Jeg skjønner ikke hvor du tar det fra?? Jeg reagerer på at yrker med så lite ansvar skal ha nesten like bra betalt som noen som våker over/redder liv. Jeg jobber med dødsyke barn og mener bestemt at det skulle vært lønnet mye høyere enn en renholder! Jeg er fagutdannet og kan selvfølgelig mer enn de fleste om hygiene. Jeg har en større utdannelse enn sykepleiere på det området.

Jeg har tatt videreutdannelse, gikk nylig fagskole i 10 mnd mens jeg jobbet 100% ved siden av.

Endret av KG dama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett tatt 230 kr timen, men nå vet vi ikke hva vedkommende jobber med.

Om Money f.eks er systemutvikler er 230kr timen veldig veldig lavt.. ca 30-50% under hva den burde vært.

Er montør i sikkerhetsbransjen. Endret av Money
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig dere som tjener ca 150 kr(eller enda mer) i timen uten noe spesiell utdanning, at dere tjener dårlig?

Det synes jeg nesten er sykt. Hvor mye mener dere at dere fortjener?

Jeg er utdannet siviløkonom fra BI i 2012 og jobber i finansbransjen. Har som nesten alle i bransjen en særlig uavhengig stilling, som betyr at man ikke får betalt for overtidsarbeid. Tjener nå ca 520.000 inkludert bonus, men det er for å jobbe i snitt 60 timers uker. Det blir ikke timelønnen på mer enn ca 160 kr i timen.

Anonymous poster hash: a5b5e...0fc

Anonymous poster hash: a5b5e...0fc

For alle vet jo at de som har betalt sin vei gjennom BI er såååå attraktive på arbeidsmarkedet :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, du bør virkelig bytte jobb! Da jeg først begynte å jobbe i butikk da jeg var 18 tjente jeg jo mer enn deg (var vel 138 eller noe da). Jobber deltid ved siden av studier, og har timeslønn på 160 ca nå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en under 18 som tjener 113. Tror det er noe med at du kun kan tjene så og så mye hvis du er mindreårig

Tror ikke det... :)

Hadde jeg drevet bedrift, og vedkommende gjorde samme jobb som en annen en, skulle jaggumeg begge hatt lik lønn.

Lønn

Det finnes ingen lov som sier hva du skal ha i lønn. Lønnen avtales i utgangspunktet fritt mellom deg og arbeidsgiveren din, eller ved tariffavtale. I noen bransjer finnes det allmenngjorte tariffavtaler med krav om minstelønn.

Arbeidsgiveren din har som hovedregel ikke lov å trekke deg i lønn eller i feriepengene. Lovlige trekk er for eksempel skatt, innskudd til pensjons- eller sykekasser, forsikringspremier og fagforeningskontingent bestemt i tariffavtaler.

Du har krav på en skriftlig oversikt - en lønnsslipp - som forklarer hvor mye du har fått utbetalt og hvilke trekk som er gjort (for eksempel skatt).

Reglene om utbetaling av lønn og feriepenger står i arbeidsmiljøloven § 14-15 (Lovdata).
Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det... :)

Hadde jeg drevet bedrift, og vedkommende gjorde samme jobb som en annen en, skulle jaggumeg begge hatt lik lønn.

Lønn

Det finnes ingen lov som sier hva du skal ha i lønn. Lønnen avtales i utgangspunktet fritt mellom deg og arbeidsgiveren din, eller ved tariffavtale. I noen bransjer finnes det allmenngjorte tariffavtaler med krav om minstelønn.

Arbeidsgiveren din har som hovedregel ikke lov å trekke deg i lønn eller i feriepengene. Lovlige trekk er for eksempel skatt, innskudd til pensjons- eller sykekasser, forsikringspremier og fagforeningskontingent bestemt i tariffavtaler.

Du har krav på en skriftlig oversikt - en lønnsslipp - som forklarer hvor mye du har fått utbetalt og hvilke trekk som er gjort (for eksempel skatt).

Reglene om utbetaling av lønn og feriepenger står i arbeidsmiljøloven § 14-15 (Lovdata).

Oi, det visste ingen av oss. Tror hun bør ta seg en prat med arbeidsgiver :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår ALDRI feil. Det måtte selvfølgelig komme en gjeng med godt lønnede løkskaller å klage/skryte i en tråd som dette. Hva feiler det folk?

Buhu, jeg tjener bare 230kr....Buhu, jeg vasker gulv for bare 188kr timen. Dette er ikke dårlig betalt, så ha respekt for trådstarter sine premisser og hold dere unna.

Du klarer å se ting i forhold til annet sant?

Lav lønn må sees i forhold med standarden innenfor den bransjen... Ikke bare i kroner og øre spredt på tvers av bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160kr/t. Lærervikar

Det var veldig dårlig til å være lærervikar. Har du ingen utdannelse? Og hvor i landet jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig dårlig til å være lærervikar. Har du ingen utdannelse? Og hvor i landet jobber du?

Studerer sivilingeniør første året, så har ingen utdannelse per dags dato. Med tanke på at jeg er 18, så ble lønnen som det ble. Hvor mye burde man egentlig tjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...