Gå til innhold

Slutte å spise sjokolade!

Fremhevede innlegg

Gjest earlgrey
Skrevet

Blir ikke dere som ikke spiser sjokolade veldig tynne?

Anonymous poster hash: 234da...4be

Isåfall er det fordi vi mister lysten på ordentlig mat (ihvertfall jeg :) )

Velger lett sjokolade framfor middag :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Før var jeg avhengig av sjokolade og sukker. Har ikke spist sukker på 200 dager nå, så kan skrive litt om hva jeg gjorde.

1. Fant ut når jeg pleier å spise sjokolade. Hva er triggerne mine? Jeg lærte å kjenne igjen situasjoner som trigget meg til å crave sjokolade, og deretter fjernet jeg meg selv fra den situasjonen med en gang. F.eks. være hjemme alene, kjede meg osv, se på TV. Dro da på trening, besøk, shopping osv.

2. Lagde ordentlige sjokolade-erstatninger. Jeg var ordentlig sukkeravhengig og dermed hjalp ikke rådene om å spise et eple eller litt nøtter. Jeg kjøpte kjøkkenmaskin og handlet mange varer på iherb. Varer som sukrin gold, ekte kakaobønner, mandelmel, kokosmel, glutenfritt mel, vanilje essens m.m.

Her er en kick ass oppskrift som smaker ekte, og hjalp meg veldig mye:

Sjokolade milkshake:

1 halv søt banan (ikke grønn)

ønsket mengde sukkerfri tress-is fra easy. Du kan bruke alle fargene.

litt sukrin gold

litt melk

noen dråper vanilje essens.

Ekte finmalt kakaobønner uten tilsetningstoffer og sukker (skal finne navn).

Miks sammen i kjøkkenmaskin. Denne milkshaken smaker som ekte sjokolademilkshake m/banan (noe jeg elsker), og hjalp meg enormt hver gang jeg cravet fordi hjernen tror virkelig at den får ekte sjokolade. Det er fullt mulig å endre oppskriften slik at den blir akkurat slik du ønsker. Drakk et par slike hver dag. Etterhvert sluttet jeg å crave sukker. Desidert den enkleste og mest effektive måten jeg har forsøkt. Slapp å måtte prøve å holde meg unna sukker og være disiplinert hele dagen.

Har også en del oppskrifter på sukkerfri muffins, lapper, og diverse søtsaker som jeg kan legge ut hvis noen er interessert. Alle smaker som de er laget med ordentlig sukker. :) Men de inneholder ingredienser som man ikke får kjøpt på vanlige matbutikker dessverre.

Edit: I dag har jeg ingen behov for å drikke milkshaken eller lage noen av disse sukkerfrie alternativene. Veldig deilig å endelig være kvitt sukkeravhengigheten.

Endret av Verify
Skrevet

Kroppen bruker 21 dager på å endre en vane.

De første dagene er VONDE!

For min del startet jeg med å gå fra søt sjokolade, til sjokolade med høyt kakaoinnhold. Da spiser du mindre, og det er sunnere.

Deretter kuttet jeg helt. Ingen sjokolade på 3 uker. Hadde jeg lyst på noe, så spiste jeg gulrot eller eple eller noe istedenfor.

Nå kan jeg kose meg med litt sjokolade, uten at kroppen krever mer og mer og mer.

Har også funnet ut at en most banan blandet med en ts kakaopulver (bakekakao) var helt fint som erstatning for godteri. Smakte søtt og godt, og er strengt tatt ganske sunt i normale mengder. (Max 400g frukt pr dag.)

Sett gjerne opp ett skjema, der du krysser av for hver dag du har vært flink. Jobb for å klare 21 dager etter hverandre.

Finn en OK erstatning. (Vann, grønnsak, frukt e.l.)

Dette går fint, bare du bestemmer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...