Gå til innhold

Ritalin


Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir Ritalin noen gang brukt til andre diagnoser enn ADHD eller ADD? Har ei jeg kjenner som bruker Ritalin når hun er ekstremt sliten... Hun har fibromyalgi og er alenemor til to små barn. Hun sier selv at ettermiddagene blir som en drøm de gangene hun tar Ritalin. Hun får mer overskudd til ungene og får mye bedre humør. Synes det høres litt skummelt ut, men er det noen fare? Hun sier selv hun bruker det max 2 ganger i uken og mange ganger går det flere uker mellom hver gang.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det brukes vel også i enkelte tilfeller hos narkolepsipasienter også. Ellers er det kun ADHD-diagnosene som gjelder, sånn i utgangspunktet, selv om det forsåvidt er mulig å skjønne hvordan det skulle hjulpet mot fibromyalgi. Det er såpass strenge regler for å skrive ut Ritalin at slik bruk virker merkelig på meg, ettersom Ritalin ikke er godkjent for bruk mot fibromyalgi. Om det er direkte farlig i medisinsk forstand eller ikke er det vanskelig for meg å mene noe om, men normalt går det vel greit. Det misbrukes jo av noen studenter iblant også uten de helt store helseproblemene, men bra er det naturligvis ikke.

Slik medisinering av "alenemor-utmattelse" virker ikke så heldig. Det å bruke Ritalin "etter behov" på den måten er vel også egentlig reservert ADHD-pasienter med lang erfaring med medisinen. Det er ikke uvanlig å ta Ritalin litt i rykk og napp, men som sagt, da snakker man om folk med ADHD og erfaring med medisinen.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg voldsomt for at det utgjør noen umiddelbar helsefare, men nei, det er ikke en av indikasjonene til Ritalin. Off-label-bruk av medisiner av en slik form at de er på narkotikalisten, attpåtil inntatt så uregelmessig, er uvanlig. Ikke et vondt ord om Ritalin, det er en fantastisk medisin når den passer og fungerer, men den skal også brukes forsvarlig.



Anonymous poster hash: 80197...479
  • Liker 2
Skrevet

Er det Ritalin hun har fått resept på og bruker som avtalt med lege?

Skrevet

Har hun fått resept av lege? Eller har hun kjøpt det ulovlig?

Skrevet

Har hun fått resept av lege? Eller har hun kjøpt det ulovlig?

Har hørt (sett i tv-serie, hehe) at det kan (mis-)brukes av mødre som har barn som får det på resept. Er vel neppe vanlig da men. :P
Skrevet

Tviler på at små barn bruker ritalin. Det er vel ikke aktuelt før i skolealder. Legene ville vel uansett blitt mistenksom om barnet brukte opp tablettene litt for fort. Eller må barnet klare seg uten? Nei, la oss nå håpe at slikt bare skjer på film 😊

Skrevet

Hvordan hun får tak i Ritalin aner jeg ikke, men vet det ikke er fra lege.... Godt å høre at jeg ikke behøver bekymre meg for henne i alle fall :) Har møtt henne et par ganger med ritalin i kroppen og eneste forskjellen jeg ser er at hun smiler mer og hun spretter opp fra sofaen i stedet for å haaaale seg opp derfra :)

Skrevet

Tviler på at små barn bruker ritalin. Det er vel ikke aktuelt før i skolealder. Legene ville vel uansett blitt mistenksom om barnet brukte opp tablettene litt for fort. Eller må barnet klare seg uten? Nei, la oss nå håpe at slikt bare skjer på film 😊

Det hender i enkelte tilfeller at små barn (under skolealder) får ritalin. I disse tilfellene er det nok sånn at det å ikke gi barna legemidler kan være mer farlig enn å faktisk gi det. Barn som selvskader ekstremt f.eks.

Ts: jeg går selv på Ritalin og man blir ikke ruset eller får noe følelse av å være ruset med normal dose. Vet ikke hvordan det er med veldig høye doser, men vet at man får økt mengde bivirkninger når man får for høy dose, og det er ikke en god følelse man får av det.

Skrevet

En kompis av meg gikk lenge på ritalin for dysleksi.



Anonymous poster hash: 5bafd...27d
Skrevet

En kompis av meg gikk lenge på ritalin for dysleksi.

Anonymous poster hash: 5bafd...27d

?? Får han til å lese normalt da? Er det ikke litt drøyt å gå på så sterke medisiner for å klare å lese?

Skrevet

Det hender i enkelte tilfeller at små barn (under skolealder) får ritalin. I disse tilfellene er det nok sånn at det å ikke gi barna legemidler kan være mer farlig enn å faktisk gi det. Barn som selvskader ekstremt f.eks.

Ts: jeg går selv på Ritalin og man blir ikke ruset eller får noe følelse av å være ruset med normal dose. Vet ikke hvordan det er med veldig høye doser, men vet at man får økt mengde bivirkninger når man får for høy dose, og det er ikke en god følelse man får av det.

Men hvis du har behov for det, så vil det nok ha en annen effekt på deg enn på de som ikke trenger det. Kan hende en som ikke trenger ritalin får mer noe som ligner på rus selv om han skulle ta en mindre dose enn det du tar. Uten at jeg vet.

Gjest constance90
Skrevet (endret)

Ritalin har samme virkning som amfetamin på kroppen tfor brukere som ikke trenger det, med andre ord hun ruser seg. Ikke rart hun smiler

Endret av constance90
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ME og har en fantastisk god virkning av Ritalin. Jeg får dessverre ikke resept av legen selv, fordi det er så ca vittig strenge regler :(

Planlegger å flytte til et annet land for å få bedre hjelp/medisin der

Anonymous poster hash: 0d7ad...788

Skrevet

Constance90 har rett, venninna di er speeda. Det kan jo sikkert være befriende med et ekstra kick i en slitsom hverdag, men det er ganske risikabelt å begynne på dop for å løse sånne problemer.



Anonymous poster hash: 19a70...54a
  • Liker 1
Skrevet

Men hvis du har behov for det, så vil det nok ha en annen effekt på deg enn på de som ikke trenger det. Kan hende en som ikke trenger ritalin får mer noe som ligner på rus selv om han skulle ta en mindre dose enn det du tar. Uten at jeg vet.

Det er bare tull at ritalin virker forskjellig hos de med og uten adhd. Alle mennesker reagerer forskjellig på medisiner, noen med adhd har ikke effekt av ritalin, mens noen har kjempe god effekt. Men en rusfølelse gir det ikke når det tas på riktig måte i riktig dose.

Om man googler ritalin kommer det opp veldig mye på et forum der folk diskuterer ritalin og rus, men selv der har jeg ikke klart å se noen som virkelig mener de får en god rus av ritalin. De fleste som har tatt ritalin i store doser for å ruse seg forteller om ubehagelig høy puls og forferdelig nedtur etterpå, altså økt mengde bivirkninger. Det finnes noen som tar ritalin for å få bedre konsentrasjon på skole selvom de ikke har adhd og noen som prøver det for å slanke seg, men tviler på at det er det beste man finner å ruse seg på.

Om ts sin venninne sliter så er det vel også bedre om hun får utredet seg? For alt vi vet kan det hende hun har adhd uten å vite det selv. adhd er mye mer enn å være hyperaktiv og utagerende. det er ikke bra for henne å bruke medisiner uten oppfølgning fra lege og det er ikke bra å selvdosere slik hun gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...