Gå til innhold

Utendørs maling, blande med whitesprite?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Liljedugg

Kan vi blande utendørs maling med whitesprite og spraye den på i stedet for å male med kost?

Eller vil whitespriten ødelegge kvaliteten?

Er usikker på hvilken malingstype som er best. Fargen er bestemt, men ikke produsent og merke.

Veggen er malt fra før, men trenger ett eller to strøk, for å vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tabby

Whitesprit bruker vi å legge kostene i for å holde dem myke, så jeg ville vel ikke turt å blande det med malingen.

Ang merke, så har vi holdt oss til det merket som den tidligere huseieren har brukt vi. Det sto et spann i garasjen så vi visste hvilket merke det var, men byttet farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke lurt det nei.

Er ikke vanlig å spraye maling på. Du må nok frem med pensel for best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liljedugg i.i.

Ingen malere her? :wink:

Som vet HVA som skjer med malingen, om man f.eks. kan male umalt treverk med utblandet maling (med white sprite), som første strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må arrestere "Gjest" litt her; du sier at det ikke er vanlig å spraye maling på utendørs, men det er heller ikke uvanlig. Vet om flere som har gjort det. Hvordan de får malingen tynn nok, vet jeg ikke. Hør med fargehandelen hvor dere har tenkt å kjøpe malingen. Kanskje man må ha en spesiell type maling??

Husk å ha en god sprøyte og dekk til vinduer og lister godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
Ingen malere her? :wink:

Som vet HVA som skjer med malingen, om man f.eks. kan male umalt treverk med utblandet maling (med white sprite), som første strøk?

De fleste oljemalinger inneholder whitesprit og det er et vanlig tynnemiddel, så kan ikke se at det skulle være noe problem. Malingprodusenter og forhandlere anbefaler å bruke grunning på umalt treverk før man maler (f.ex Visir fra Jotun). Om fortynnet maling fungerer like bra vet jeg ikke, jeg ville forhørt meg i en maleforretning hvis jeg var deg, der vet de ihvertfall hva de snakker om. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja man kan tynne malingen, men ikke så bra for egenskapene til UTENDØRS maling. Snakket med en bekjent i farvehandel

Hvorfor skal man spraye på+ sikkert de som gjør det, men ikke helt vanlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sprøyter, tar det en brøkdel av tiden du ellers ville ha brukt. Kan også gjøres innendørs. Men pass på skikkelig verneutstyr så du ikke puster inn jævelskapen.

Det beste er å spørre i en fargehandel hva slags tynner som er best å bruke i den malingen du har kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan få det jevnt? Komme til skikkelig melom bordene+

blir det ikke mye arbeid å dekke til vinduer og annet en må beskytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...